Se Springem jsme si zajeli na Slovensko

Život s elektromobilem na sídlišti – 6. díl
11
Se Springem jsme si zajeli na Slovensko
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Obě jízdy dohromady měřily téměř 800 km
  • Během trasy jsme využili nabíjecí stanici zdarma
  • Cesta na Slovensko byla cíl, stejně jako jízda po tamní přírodě

„S městským autem by mohl jet na dovolenou opravdový blázen, a to ještě chceš do zahraničí?“ To jsem slyšel, když jsem začal plánovat cestu na dovolenou na Slovensko. Je totiž pravdou, že Spring je opravdu vhodný spíše do města nebo jeho blízkého okolí, ale výzva ukázat lidem, že to jde, byla silnější. Shodou okolností jsem se vydal do míst, které před nedávnem navštívili i britští legendární protagonisté Grand Tour. Ano, šlo o slovenské lázeňské město Piešťany. Ovšem nebudu psát přímo článek o tom, jak je dovolená s elektromobilem úplně v pohodě a jak jsou nabíječky rychlé... Dozvíte se reálné zkušenosti s tím, jak jezdí nejlevnější elektromobil na cestě delší než 350 km.

První, co bylo potřeba zjistit a naplánovat, byla trasa, místa pro dobíjení po cestě a způsob platby v zahraničí. Pro cestu do zahraničí jsem si tedy sehnal platební dobíjecí kartu od společnosti Axigon, kterou k vozu dokonce poskytuje Dacia, ale i Renault a díky ní se dá dobíjet nejen u slovenského provozovatele dobíjecích stanic Green Way a Západoslovenské energetiky (ZSE). Výhodou těchto společností provozujících dobíjecí stanice je téměř plné pokrytí území Slovenska pro bezproblémové cestování.

Cesta na Slovensko a zpět

Velká obava panovala okolo samotné cesty, jelikož auto opravdu není stavěno na jízdu po dálnicích a baterie nemá tepelný management, který by jí pomohl při častém DC dobíjení pomocí konektoru CCS. Na Slovensko jsem vyrážel z Kladna s baterií nabitou na 99 % a první zastávku jsem měl plánovanou na dobíjecí stanici E.ON v Měříně, což je vzdálenost 174 km, z toho jsem po dálnici jel 168 km. Do Měřína jsem dojel s 8 % kapacity baterie a nabil jsem za necelých 43 minut na 81 %. Další plánovanou zastávkou tak mohl být až Hodonín vzdálený 129 km. Tam jsem dojel s 21 % kapacity baterie a dobil jsem za necelých 51 minut na 83 % baterie. Pak následovala cesta do cílové destinace, kterou byly Piešťany – v cíli mi auto ukázalo 48 % kapacity baterie. Jelikož jsem v cíli již nedobíjel, tak jsem dopočítal kapacitu baterie do výchozích 99 % a přidal nabíjecí odchylku 2,3 %, kterou jsem vypozoroval během najetí více než 6 000 km s tímto vozem. Po ujetí 377,2 km mě cesta vyšla na 433 Kč a auto spotřebovalo 50,98 kWh energie.

Pro cestu zpět jsem ráno zajel k nabíjecí stanici ZSE v Piešťanech, kde jsem nabil auto na 100 %. Následně jsem se vydal na cestu a první zastávka byla v plánu až po ujetí 178 km ve Velké Bíteši, což se podařilo. K nabíjecí stanici jsem dojel s 11 % kapacity baterie a po vypití kávy a snězení výborného dortu jsem za 50 minut a nabití na 86 % vyrazil po D1 směr Praha. Jako poslední zastavení u dobíjecí stanice jsem si zvolil až za 159 km nabíječku u Lidlu v Průhonicích. Na tuto nabíjecí stanici jsem čistě po dálnici a s hodně velkým snažením dojel se 7 % kapacity baterie a rozsvíceným varováním o malé kapacitě baterie. Při nabíjení se pak ukázalo, že baterie už nedokáže potřetí během jednoho dne nabíjet rychle na CCS kabelu, a tak se výkon výrazně snížil na 12 kW a nabití na 56 % kapacity baterie trvalo přes 37 minut, ale mě to už nevadilo, jelikož jsem věděl, že v tu dobu dojedu domů. Při jízdě domů jsem už auto nešetřil a opět po dálnici jsem jel maximální povolenou rychlostí. V cíli mi pak auto ukázalo 29 % kapacity baterie. Opět jsem již nedobíjel a na slovo přišla kalkulačka. Cesta na zpět byla delší než na Slovensko a měřila 392,6 km převážně po dálnicích. Auto při cestě zpět spotřebovalo 65,81 kWh energie a za tu jsem zaplatil 517 Kč.

Celkové náklady za cestu tam a zpět byly 950 Kč, spotřeboval jsem během 769,8kilometrové trasy necelých 117 kWh elektřiny a na nabíjecí stanici jsem celkově dobíjel necelé 4 hodiny, ale musel bych k tomu připočítat ještě čas, kde jsem nenabíjel do původní hodnoty. Částka za jeden kilometr pak vyšla na 1,24 Kč, průměrná spotřeba při jízdě převážně po dálnici se pohybovala okolo 15 kWh na 100 km a pro ty, které by zajímala průměrná rychlost, tak ta se na dálnici pohybovala mezi 95 až 110 km/h a mimo ni jsem jel na maximální povolené hranici rychlosti. V příštím článku se podrobně podíváme na zkušenosti s nabíjením na Slovensku.

Technické parametry Dacia Spring

Konstrukcehatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min
Baterie26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km
Cena od511 900 Kč
Diskuze ke článku
Josef Mudrák
Josef Mudrák
Celkové náklady odpovídají mým zkušenostem. Mám Hyundai Koná electric (před faceliftem) a cesta z Kladna do Plzně,tj. po dálnici a v noci vyšla velmi podobné. Průměrná rychlost 93 km/hod. Maximální raději neuvádíme, nechci přijít o řidičák.😁
Roman Placer
Roman Placer
Mě to Vaše cestování se Springem docela příjemně překvapilo, protože to tedy není zase taková tragédie, jakou bych čekal. Ani dojezd, alespoň tedy teď v létě, není špatný, spotřeba též pěkná. Samozřejmě neduh podobně, jako u Leafa - zahřívající se baterie, což by nejspíš v tomto režimu užívání vedlo k poměrně rychlé degradaci, ale na to to auto není určené. Za tu cenu těžko čekat nějaký thermomanagement, ikdyž je fakt, že třeba Ion/C-zero i R. Zoe měly alespoň ventilátorové chlazení, také ale nové nestály 500tis.
Marek M.
Marek M.
No a jak dlouho teda trvala cesta? Tam a zpět a celkově, kolik z toho čistá jízda a kolik dobíjení? Aby si to člověk mohl srovnat s moderním EV, srovnat s ABRP... i když teda, ten nepočítá s poklesem nab. výkonu při třetím nabíjení a dokonce uvádí, že to třetí nabíjení bude nejrychlejší :-)

Mi to přijde takové nekompletní.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 20. 7. 2022 13:00
Mám jet taky na Slovensko s eNirem, celé noci nespím, měl bych někde nabíjet, to bude hrůza :)))

dělám si samozřejmě srandu....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze