S nízkou kvalitou vozovek může pomoci digitální snímkování a umělá inteligence

S nízkou kvalitou vozovek může pomoci digitální snímkování a umělá inteligence
Fotografie: TSK Praha
  • Ke zlepšení dopravní bezpečnosti v hlavním městě by nejvíce přispěly kvalitnější vozovky
  • To je názor 48 % Pražanů dotazovaných v průzkumu společnosti Cyclomedia, který se věnuje dopravní situaci v evropských metropolích
  • Na druhém místě navrhovaných bezpečnostních opatření se u pražských obyvatel umístil zákaz vjezdu automobilů do centra

Průzkum s názvem Urban Road Safety Index 2022, který mapuje postoje obyvatel k dopravní bezpečnosti, se uskutečnil letos na jaře. Zúčastnilo se jej celkem 3 890 respondentů z 16 měst Evropy (z toho 300 obyvatel Prahy). Nelichotivý evropský prim hraje hlavní město v oblasti rizikových křižovatek – 67 % Pražanů se jim cíleně vyhýbá, a to i za cenu zajížďky. Přehlednější křižovatky by přitom podle 31 % respondentů přispěly k vyšší dopravní bezpečnosti města. S tím souvisí další zajímavé zjištění průzkumu: až 45 % Pražanů neví, kam mají rizikové dopravní situace nebo křižovatky hlásit.

Řešení? Veřejný prostor v digitální podobě

Se zvyšováním kvality vozovek a úpravami rizikových křižovatek by radnicím v Praze i dalších českých městech mohly pomoci chytré technologie a data. Ty produkuje například společnost Cyclomedia, lídr v oblasti mobilního mapování veřejného prostoru a analýzy dat, která v těchto měsících provádí ve spolupráci s platformou Mapy.cz snímkování veřejného prostoru v celé České republice. V rámci projektu dosud nizozemská společnost pokryla více než třetinu republiky a 21 největších českých měst – celkem 38 000 kilometrů českého území. Vzniklo tak 2,8 milionu nových panoramatických fotografií v ultravysokém rozlišení. Ke každému panoramatickému snímku existuje 3D scéna vzniklá ze souběžně pořízeného laserového skenování, což umožňuje snímky využívat k měření nebo automatické identifikací a klasifikaci objektů, jako jsou dopravní značky nebo lampy.

Tato vysoce kvalitní a aktuální digitální data mohou prakticky využívat právě města, a to jak k pravidelné kontrole stavu veřejného prostoru a efektivní inventarizaci všeho, co do něj patří, tak právě při plánování údržby a přípravě investičních akcí. Úprava přechodu společně s výstavbou ostrůvku, oprava povrchů společně se změnou úpravy vodorovného značení to vše jsou rutinní činnosti, které lze lépe připravit díky digitálnímu dvojčeti města.

Díky možnosti měření délky a vzdálenosti z fotografií mohou data posloužit také jako podklad k dokumentaci. Snímky pořizuje vozidlo opatřené speciálními kamerami, laserovým skenerem a dalšími zařízeními. Kromě fotografií tak mohou v případě potřeby vzniknout i další výstupy, např. mračna bodů. Díky nim lze odhalit poškození (např. praskliny) vozovky či jiných staveb i v případě, že na fotografii není nic vidět.

Data z terénu analyzuje umělá inteligence

Pro města to může být další krok v rámci konceptu smart city. Data jim umožní dokumentovat, posuzovat a archivovat situaci ve veřejném prostoru, aktuální vizualizace ušetří také nákladné výjezdy do terénu. Fyzická kontrola vozovky na vytížených komunikacích může být riskantní, technologie tak zvýší bezpečnost a plynulost městského provozu. Včasná údržba komunikací navíc snižuje náklady na opravy. Cyclomedia využívá k analýze pořízených dat umělou inteligenci. Ta dokáže na snímcích automaticky detekovat poškozenou vozovku, dopravní značky, graffiti nebo billboard. Data je navíc možné pravidelně aktualizovat – například díky umístění kamer na popelářské vozy, které pravidelně projíždějí většinu ulic.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze