Rusko se snaží podporovat elektromobily. Ruší dovozní daň, aby lákalo lidi ke koupi

Rusko se snaží podporovat elektromobily. Ruší dovozní daň, aby lákalo lidi ke koupi
Fotografie: Lev Fedorov, bellona.org
  • Majitelé elektrických aut v Petrohradu a v Moskvě nemusí platit silniční daň
  • V roce 2019 se v Rusku prodalo 323 nových elektromobilů, tedy 2,5krát více než v roce 2018

Elektromobilita se v dohledné době rozhodně neprosadí všude. Například v Rusku. Takto zněl titulek článku, který jsme publikovali koncem minulého roku. Dnes se opět podíváme do Ruska a tématem bude opět elektromobilita.

Mercedes-Benz EQC

Rusko ve zbývající části roku zrušilo dovozní daň na elektrická auta, což by mělo motivovat zákazníky k pořízení elektromobilu. Už v minulosti, konkrétně v období od září 2016 do srpna 2017, podporovala Ruská federace společnosti, které si chtěly koupit elektromobil. Fyzické osoby zvýhodněny nebyly, dočkaly se tedy až nyní.

Elektromobilita i v Rusku jde dopředu, ačkoli v poměru velikosti země, počtu obyvatel a počtu prodaných elektrických auto je to velmi úsměvné. V minulém roce se v Rusku prodalo 323 nových elektromobilů, což je 2,5krát více než v roce 2018, píše bellona.org.

Momentálně se vše bude měnit kvůli koronaviru, který dorazil také do Ruska. Především Moskva a Petrohrad na tom nejsou nejlépe. „Myslím, že Rusko zaznamená výrazný pokles z důvodu koronaviru,“ řekla Iya Gordeyeva, která stojí v čele ruské Asociace pro rozvoj elektrické, bezpilotní a propojené dopravy a infrastruktury. „Pokud jde o zrušení celní daně, tak řidiči ušetří asi 15 procent.

Spousta lidi, podobně jako v Evropě, i v Rusku přišla o pravidelné příjmy a investice do nového auta je to poslední, co by nyní chtěli dělat. Druhý problém je ten, že pokud se na elektromobil díváte jako na ekonomičtější druh dopravy, tak při cenách za naftu a benzín (pár měsíců zpět v Rusku cena od 13 do 16 korun za litr) dělá ze i spalovacího auta ekonomický druh cestování. A posledním bodem je infrastruktura. Ano, v Moskvě a v Petrohradu si elektromobil někde nabijete, ale rozhodně nečekejte, že na sto kilometrech jich potkáte tolik jako v ČR.

Rusko se však snaží podporovat elektromobilitu i jinak. V Petrohradu a Moskvě jsou majitelé osvobozeni od platby za silniční daň. Například za dvoulitrový naftový motor zaplatíte zhruba 10 tisíc rublů, tedy zhruba 3 300 Kč. Některé oblasti jdou ještě dále a nabízejí například parkování zdarma a tak podobně. Zda to však na větší rozšíření elektromobility v Rusku bude stačit je otázkou.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze