Revoluční elektrobus Škoda s 30km dojezdem?

1
Revoluční elektrobus Škoda s 30km dojezdem?
  • Kapacita baterií činí 78 kWh
  • Nabíjení trvá méně než 8 minut
  • Škoda nabízí i variantu s 221kWh baterií

Plzeňská Škoda Transportation patří mezi přední evropské výrobce vozidel pro městskou a železniční dopravu, a to již více než 150 let. Aby společnost udržela krok s dobou, opřela se do výroby autobusů s alternativním pohonem.

Mimo vozidel na CNG Škoda nabízí hybridní model Perun H12, který na baterie ujede 10 kilometrů a pak zapojí dieselový agregát. Víc nás ale zajímá vůz s přízviskem HP (zkratka High Power). Jde o elektrobus s dojezdem 30 kilometrů. Asi si říkáte, že Škoda právě vyrobila nejzbytečnější autobus na světě. Firma ale neztratila všech pět a pořád je má pohromadě. Z analýz jasně vyplynulo, že autobusy v praxi většinou ujedou zhruba 20 kilometrů a pak mají minimálně 10 minut pauzu.

Plzeňská Škoda využila u Perunu HP ty nejnovější poznatky na poli nanotechnologie a elektrobus osadila nejpokročilejšími bateriemi. Upravené bateriové články nemají problém s využíváním rychlonabíjecí infrastruktury Škoda Ultra Fast Charger (UFC). Tento pokrokový dvanáctimetrový elektrobus sice ujede pouze 30 km, zpátky se ale nabije během 5 až 8 minut. V případě nouze lze použít také nabíjecí standart Combo, který využívá například BMW i3.

Škoda Perun PH

Právě díky rychlému nabíjení může tento elektrobus docílit v konečném důsledku vyšších denních nájezdů, než je tomu v případě vozidel s bateriemi s velkou kapacitou. Velké elektrobusy sice mají dojezd 200 kilometrů, po ujetí takovéto štreky ale máte čas na pořádného šlofíka v řádu hodin. Naproti tomu rychlé nabíjení za pár minut se dá dobře využít při obrátkách na konečných stanicích, dokonce se počítá i s „přibíjením” během nástupu a výstupu cestujících.

Elektrobus nabídne sezení 27 pasažérům a dalších 58 může postát. Perun HP je samozřejmě vybaven klimatizační jednotkou s tepelným čerpadlem, která umožňuje převést odpadní teplo z vodního chlazení bateriových skříní na chladný vzduch přiváděný do salonu cestujících. Baterie disponuje 78kWh kapacitou a její výhodou je hlavně nižší hmotnost ve srovnání s obřími bateriemi klasických elektrobusů. Akumulátor spolupracuje s elektromotorem o výkonu 218 koní. Výsledkem je dostačující rychlost 70 kilometrů za hodinu.

Škoda Perun HE

Škoda nabízí i klasickou variantu elektrobusů. Jmenuje se Perun HE (High Energy) a padla o něm zmínka minulý týden v souvislosti s jeho nasazením v městské hromadné dopravě v Třinci. Jde o stejný autobus, jen s daleko větší baterií. Akumulátor s 378 články má kapacitu 221 kWh a je uložen ve třech bateriových boxech – dva nalezneme v zadní části vozu a jeden za kabinou řidiče. Nejoptimističtější scénář nabíjení přes rychlonabíjecí stanici Škoda Ultra Fast Charger počítá s hodinou a deseti minutami. Při využití ostatních nabíjecích standardů se doba nabíjení drasticky zvětšuje. Kvůli velkým bateriím se taky musíte ve srovnání s HP rozloučit se třemi pasažéry.

Škoda Perun HE Škoda Perun HP
Délka: 12 000 mm 12 000 mm
Šířka: 2 550 mm 2 550 mm
Výška: 3 250 mm 3 250 mm
Kapacita baterie: 78 kWh 221 kWh
Výkon elektromotoru: 160 kW 160 kW
Čas nabíjení: ≤ 8 minut 70 minut
Maximální rychlost: 70 km/h 70 km/h
Kapacita pasažérů: 85 82

Názor, jaké řešení je podle vás lepší, nám můžete nechat v sekci komentářů. Nám by se samozřejmě nejvíce líbil dojezd 150 kilometrů v kombinaci s nabíjením během 8 minut.

Zdroj: skoda.cz

Diskuze ke článku
Vlada
Nejlepší pro využití v DP je autobus s nabízím do osmi minut Fakt ty pauzy 10 min jsou a dá se dobít ale když byl u nás autobus na el.ktery už po 130 km nemohl a za denní provoz najdeme i 400 km a vůz vyjede ve 4 ráno i dříve a vrací se před 24 hodinou je nemožné ho provozovat ! Proto jediná šance je bus za 8 min který se nabije

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze