Plzeňská Škoda Transportation patří mezi přední evropské výrobce vozidel pro městskou a železniční dopravu, a to již více než 150 let. Aby společnost udržela krok s dobou, opřela se do výroby autobusů s alternativním pohonem.
Mimo vozidel na CNG Škoda nabízí hybridní model Perun H12, který na baterie ujede 10 kilometrů a pak zapojí dieselový agregát. Víc nás ale zajímá vůz s přízviskem HP (zkratka High Power). Jde o elektrobus s dojezdem 30 kilometrů. Asi si říkáte, že Škoda právě vyrobila nejzbytečnější autobus na světě. Firma ale neztratila všech pět a pořád je má pohromadě. Z analýz jasně vyplynulo, že autobusy v praxi většinou ujedou zhruba 20 kilometrů a pak mají minimálně 10 minut pauzu.
Plzeňská Škoda využila u Perunu HP ty nejnovější poznatky na poli nanotechnologie a elektrobus osadila nejpokročilejšími bateriemi. Upravené bateriové články nemají problém s využíváním rychlonabíjecí infrastruktury Škoda Ultra Fast Charger (UFC). Tento pokrokový dvanáctimetrový elektrobus sice ujede pouze 30 km, zpátky se ale nabije během 5 až 8 minut. V případě nouze lze použít také nabíjecí standart Combo, který využívá například BMW i3.
Právě díky rychlému nabíjení může tento elektrobus docílit v konečném důsledku vyšších denních nájezdů, než je tomu v případě vozidel s bateriemi s velkou kapacitou. Velké elektrobusy sice mají dojezd 200 kilometrů, po ujetí takovéto štreky ale máte čas na pořádného šlofíka v řádu hodin. Naproti tomu rychlé nabíjení za pár minut se dá dobře využít při obrátkách na konečných stanicích, dokonce se počítá i s „přibíjením” během nástupu a výstupu cestujících.
Elektrobus nabídne sezení 27 pasažérům a dalších 58 může postát. Perun HP je samozřejmě vybaven klimatizační jednotkou s tepelným čerpadlem, která umožňuje převést odpadní teplo z vodního chlazení bateriových skříní na chladný vzduch přiváděný do salonu cestujících. Baterie disponuje 78kWh kapacitou a její výhodou je hlavně nižší hmotnost ve srovnání s obřími bateriemi klasických elektrobusů. Akumulátor spolupracuje s elektromotorem o výkonu 218 koní. Výsledkem je dostačující rychlost 70 kilometrů za hodinu.
Škoda nabízí i klasickou variantu elektrobusů. Jmenuje se Perun HE (High Energy) a padla o něm zmínka minulý týden v souvislosti s jeho nasazením v městské hromadné dopravě v Třinci. Jde o stejný autobus, jen s daleko větší baterií. Akumulátor s 378 články má kapacitu 221 kWh a je uložen ve třech bateriových boxech – dva nalezneme v zadní části vozu a jeden za kabinou řidiče. Nejoptimističtější scénář nabíjení přes rychlonabíjecí stanici Škoda Ultra Fast Charger počítá s hodinou a deseti minutami. Při využití ostatních nabíjecích standardů se doba nabíjení drasticky zvětšuje. Kvůli velkým bateriím se taky musíte ve srovnání s HP rozloučit se třemi pasažéry.
Škoda Perun HE | Škoda Perun HP | |
---|---|---|
Délka: | 12 000 mm | 12 000 mm |
Šířka: | 2 550 mm | 2 550 mm |
Výška: | 3 250 mm | 3 250 mm |
Kapacita baterie: | 78 kWh | 221 kWh |
Výkon elektromotoru: | 160 kW | 160 kW |
Čas nabíjení: | ≤ 8 minut | 70 minut |
Maximální rychlost: | 70 km/h | 70 km/h |
Kapacita pasažérů: | 85 | 82 |
Názor, jaké řešení je podle vás lepší, nám můžete nechat v sekci komentářů. Nám by se samozřejmě nejvíce líbil dojezd 150 kilometrů v kombinaci s nabíjením během 8 minut.
Zdroj: skoda.cz