Registrace elektromobilů v Norsku vede Mustang Mach-E před Enyaqem

Registrace elektromobilů v Norsku vede Mustang Mach-E před Enyaqem
Fotografie: Ford
  • V Norsku se v dubnu začal prodávat Ford Mustang Mach-E a Škoda Enyaq iV
  • Oba zmíněné vozy se rázem staly nejoblíbenějšími elektromobily za květen
  • Statistiku od začátku roku ale vede Toyota RAV4 před Volvem XC40

Norský trh je velmi specifický, protože už dlouhodobě na něm je vysoký podíl aut s externím nabíjením. Dokonce tak vysoký, že v součtu dosahují elektromobily a plug-in hybridy podílu 80 % a s hybridy bez externího nabíjení je to okolo 90 %, někdy i přes. Loni, ještě před příchodem Octavie iV, se Octavia dokázala jako jediné auto bez elektrifikovaného pohonu dostat do první dvacítky a dokonce i do první desítky. Tehdy jsme předpovídali, že s příchodem plug-in hybridů iV a RS iV by se mohla dostat na přední příčky, ale nestalo se tak. Současně totiž přišel i Volkswagen ID.3 a ID.4. Ale teď přece jen podle insideevs.com Škoda Auto zabodovala.

Norsko bylo prvním trhem, kde se Škoda Enyaq iV začala prodávat, respektive, kde byla předána prvnímu zákazníkovi. K tomu došlo už koncem dubna, tedy od začátku května se již běžně předává zákazníkům, zatímco první český zákazník si Enyaq převzal až v polovině května. Tou dobou se v Norsku začal prodávat Ford Mustang Mach-E, který je tam ještě oblíbenější. Výsledkem je, že právě tyto novinky zaznamenaly nejvíc registrací za květen mezi elektromobily. Z 11 719 registrovaných PEV (plug-in electric vehicle, tedy nabíjecích aut „do zásuvky“) bylo 8 498 elektromobilů. Celkem měla nabíjecí auta podíl 83,3 % z celkových registrací osobních aut v Norsku. Nejúspěšnější Mustang Mach-E se na tom podílel počtem 1 384 registrací a Enyaqu se zaregistrovalo 795 vozů. V celkovém žebříčku se pak mezi ně vklínila ještě Toyota RAV4 s 853 registracemi. Škoda Enyaq je tedy celkově třetím nejprodávanějším autem v Norsku za květen.


Právě v květnu druhá Toyota RAV4 vede od začátku roku se 4 212 registracemi. Ve statistikách sice není specifikovaný pohon, ale je pravděpodobné, že většinu z tohoto počtu tvoří plug-in hybridní verze. Druhé je Volvo XC40, taktéž pravděpodobně plug-in hybridní a plně elektrická verze, s 3 599 registracemi a třetí pak Volkswagen ID.4, který si připsal 3 458 registrací od začátku roku. Zajímavé je, že Tesla Model 3 je až čtvrtá a 3 074 registrovanými vozy a dříve úspěšný Volkswagen ID.3 nepromluvil ani do první dvacítky celkově nebo první desítky mezi elektromobily. Je vidět, že Norové milují vozy kategorie SUV. Takže čtvrté místo sedanu od Tesly je z tohoto pohledu obrovský úspěch.


Registrace elektromobilů v Norsku jsou opravdu unikátním úkazem, ale je nutné dodat, že tomu výrazně napomáhá vysoké zdanění vozidel s běžným pohonem a zároveň daňové úlevy, zejména u elektromobilů. Velký díl na tom má ale i vztah Norů k jejich krásné přírodě, kterou si chtějí chránit. K tomu patří i ekologická přeprava. A jelikož má Norsko opravdu velký podíl čisté elektřiny, nejde jen o snížení lokálních emisí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze