Proč je u nákupního centra Fashion Arena ultrarychlá nabíjecí stanice?

11
Proč je u nákupního centra Fashion Arena ultrarychlá nabíjecí stanice?
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Rychlonabíjecí stanice Hypercharger od PRE je primárně pro zákazníky Fashion Arény
  • Cesta k ní od Štěrboholské spojky a zpět zabere v běžném provozu téměř 10 minut
  • Uvažuje se i o dalších nabíjecích stojanech u tohoto nákupního centra

Nedávno jsme psali o tom, že společnost PRE spustila Hypercharger o výkonu 150 kW v prostorách nákupního centra Fashion Arena Prague Outlet. Mezi elektromobilisty se rozběhly diskuze o tom, jestli by nebylo lepší, kdyby na parkovištích obchodních center nebylo raději více stojanů s AC nabíjením a ultrarychlé stanice byly hlavně například u čerpacích stanic na dálnicích a hlavních silničních tazích.

Já sám jsem také zastáncem toho, aby u obchodních center bylo raději více stojanů než jedna ultrarychlá stanice, ale jeden z argumentů byl, že je Fashion Arena poměrně blízko Štěrboholské spojky, která je součástí vnitřního Městského okruhu a v současné době i vnějšího Pražského okruhu. Když pominu fakt, že je přístupná jen během otevírací doby obchodních centra, není úplně u Jižní Spojky. Napadlo mě tedy, jak dlouho trvá dojet k nabíjecí stanici a zase zpět, což je důležitá informace, pokud potřebuji nabít po cestě.

Když jsem přijížděl okolo 9:30, od sjetí ze Štěrboholské spojky až k nabíjecí stanici to trvalo přibližně 4 a čtvrt minuty. To je ranní špička, říkám si, až pojedu zpět, bude to jistě lepší. Jenže i když jsem jel zpět až po třinácté hodině, kdy ještě není odpolední špička, návrat zpět ke Štěrboholské spojce trval při aktuálním provozu ještě přibližně o minutu déle. Pokud tedy k průměrné době okolo 30 minut, která většinou stačí pro nabití elektromobilu na 80 %, přičtu 9 a půl minuty navíc, není to úplně ideální pozice pro nabíjení na cestách.

Vedení obchodního centra ale uvažovalo o různých variantách, včetně více pomalejších nabíjecích míst. Jelikož k nim jezdí hodně zákazníků s vozy prémiových značek a ty většinou u elektromobilů nabízí rychlejší nabíjení, rozhodli se začít ultrarychlou nabíjecí stanicí. Stejně tak zástupcům PRE dává smysl spojení prémiového nákupního centra a ultrarychlé stanice, tedy prémiové technologie nabíjení. Obě strany se ale shodují na tom, že u toho skončit nechtějí.

Hypercharger totiž umožňuje nabíjení maximálně tří vozů, když se na rychlonabíjení sejdou dva vozy s různým konektorem, konkrétně CCS2 a CHAdeMO. Třetí pak může nabíjet přes Mennekes střídavým proudem a výkonem až 22 kW. Při současných počtech registrací elektromobilů a plug-in hybridů je ale jasné, že taková kapacita brzo stačit nebude. Do budoucna se ale počítá i s rozšířením o další nabíjení střídavým proudem přes konektor Mennekes. Kdo tedy bude potřebovat nabít rychleji, bude mít k dispozici Hypercharger (pokud tam bude volno) a ostatní budou moci využít pomalejšího nabíjení AC.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Každá blbost se dá okecat. To nebylo na Vás, pane redaktore.
Tom Pro
Tom Pro
Minulej tejden jsem po zhlednuti nejakeho videa testu nabijeni schvalne sledoval jak dlouho tankuju. 50 litru i s tim, ze prede mnou typek kupoval s manzelkou parek v rohliku a nevedeli zda chteji horcici nebo kecup. Z auta sem vylejzal v 07:34 a v 07:39 odjizdel s plnou na 900km. Nabijeni jen doma a nebo na dovolenou po 300-400km, jinak by me to stvalo.
Frantisek Pukys
Frantisek Pukys
Bez komentáře, nesnáším bezhlavou propagandu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze