Nedávno jsme psali o tom, že společnost PRE spustila Hypercharger o výkonu 150 kW v prostorách nákupního centra Fashion Arena Prague Outlet. Mezi elektromobilisty se rozběhly diskuze o tom, jestli by nebylo lepší, kdyby na parkovištích obchodních center nebylo raději více stojanů s AC nabíjením a ultrarychlé stanice byly hlavně například u čerpacích stanic na dálnicích a hlavních silničních tazích.
Já sám jsem také zastáncem toho, aby u obchodních center bylo raději více stojanů než jedna ultrarychlá stanice, ale jeden z argumentů byl, že je Fashion Arena poměrně blízko Štěrboholské spojky, která je součástí vnitřního Městského okruhu a v současné době i vnějšího Pražského okruhu. Když pominu fakt, že je přístupná jen během otevírací doby obchodních centra, není úplně u Jižní Spojky. Napadlo mě tedy, jak dlouho trvá dojet k nabíjecí stanici a zase zpět, což je důležitá informace, pokud potřebuji nabít po cestě.
Když jsem přijížděl okolo 9:30, od sjetí ze Štěrboholské spojky až k nabíjecí stanici to trvalo přibližně 4 a čtvrt minuty. To je ranní špička, říkám si, až pojedu zpět, bude to jistě lepší. Jenže i když jsem jel zpět až po třinácté hodině, kdy ještě není odpolední špička, návrat zpět ke Štěrboholské spojce trval při aktuálním provozu ještě přibližně o minutu déle. Pokud tedy k průměrné době okolo 30 minut, která většinou stačí pro nabití elektromobilu na 80 %, přičtu 9 a půl minuty navíc, není to úplně ideální pozice pro nabíjení na cestách.
Vedení obchodního centra ale uvažovalo o různých variantách, včetně více pomalejších nabíjecích míst. Jelikož k nim jezdí hodně zákazníků s vozy prémiových značek a ty většinou u elektromobilů nabízí rychlejší nabíjení, rozhodli se začít ultrarychlou nabíjecí stanicí. Stejně tak zástupcům PRE dává smysl spojení prémiového nákupního centra a ultrarychlé stanice, tedy prémiové technologie nabíjení. Obě strany se ale shodují na tom, že u toho skončit nechtějí.
Hypercharger totiž umožňuje nabíjení maximálně tří vozů, když se na rychlonabíjení sejdou dva vozy s různým konektorem, konkrétně CCS2 a CHAdeMO. Třetí pak může nabíjet přes Mennekes střídavým proudem a výkonem až 22 kW. Při současných počtech registrací elektromobilů a plug-in hybridů je ale jasné, že taková kapacita brzo stačit nebude. Do budoucna se ale počítá i s rozšířením o další nabíjení střídavým proudem přes konektor Mennekes. Kdo tedy bude potřebovat nabít rychleji, bude mít k dispozici Hypercharger (pokud tam bude volno) a ostatní budou moci využít pomalejšího nabíjení AC.