Příští upgrade elektrických formulí bude zahrnovat pohon všech kol

Příští upgrade elektrických formulí bude zahrnovat pohon všech kol
Fotografie: Formule E
  • O minulém závodním víkendu v Kapském Městě proběhla schůzka týmů s představiteli FIA a vedením šampionátu Formule E
  • Předmětem schůzky byly chystané úpravy příští generace aut Gen4
  • Největší plánovanou změnou bude pohon všech kol

Je to již téměř rok, co se uskutečnila zahajovací schůzka s tématikou chystané čtvrté generace vozů Formule E Gen4. Tehdy v nově představeném formátu zasedaly týmy spolu s řídícím orgánem FIA a promotéry z holdingu Formule E při příležitosti oficiálního představení generace současné, tedy třetí. Jen velmi málo se však z této schůzky dostalo na povrch. Jednalo se za zavřenými dveřmi a na informace platilo přísné embargo. Minulý týden v rámci premiérové ePrix v jihoafrickém Kapském Městě proběhl druhý meeting. Diskutovalo se na téma technického konceptu Gen4 a úpravách sportovních pravidel. Součástí diskuze byl rovněž balíček úprav pro Gen3, jehož implementace se chystá na rok 2025, v polovině životního cyklu.

I když stále není jisté, zda vůbec dojde ke změně současného paketu, je čím dál pravděpodobnější, že se tak stane spíš než naopak. Nejvýraznější změnou by pak byl přidaný pohon všech kol. Nad tímto prvkem ale visí spousta otazníků i vzhledem k zavedeným rozpočtovým stropům a nákladům týmů, které souvisí s úpravami auta. Už nyní je takřka jisté, že pokud na omlazení Gen3 dojde, bude se týkat především úpravy specifikace pneumatik. Ani zde však nejsou dostupné další detaily. K formálnímu přijetí změn pro Gen3.5 by mělo dojít na dalším zasedání pracovní skupiny, jež by mělo proběhnout ještě v průběhu března. Diskuze rovněž směřovala k designu monopostů, který by měl lépe odrážet identitu Formule E. V této souvislosti je zřejmé, že série nebude podnikat výraznější zásahy do Gen3. Šéfové týmů i samotní jezdci jsou zajedno – stojí za úpravou směsi pneumatik a přidáním pohonu všech kol tak, aby bylo využito potenciálu současného designu.


„Museli bychom hodně pozměnit přední MGU, aby se s tím dokázal motorgenerátor vypořádat,“ hodnotil Dan Tickum pro the-race.com možnost nasazení pohonu všech kol. „V současné době je to hodně velká změna, která dost zvedne váhu auta. Osobně se mi líbí pohon zadních kol. Myslím, že to k závodnímu autu patří, ale bylo by zároveň fajn, kdybyste mohli v určitých momentech, třeba na startu, využít pohon všech kol. Mohlo by to být docela zajímavé. Nebo si jen zvýšit trakci, když chcete někoho předjet.

Prakticky stejného názoru je i Jake Dennis. V konečném důsledku podle něho piloti chtějí jen větší přilnavost. Tu by mohly nabídnout například hladké pneumatiky nebo měkčí směs gumy, která by však vydržela celou distanci závodu. Pro výrobce pneumatik náročný úkol vyhovět všem požadavkům, protože mezi podmínkami existuje velmi tenká hranice a najít vyhovující balanc je těžké. Jak navíc výše citovaný zdroj uvádí, výrobci se změnám brání, a to dokonce i v horizontu jednotlivých sezón.

„Pak je možná skvělé zavést pohon všech kol. Nemuselo by to být ani na celý závod. Letos je obzvláště těžké využít výhod útočného módu, protože je najednou k dispozici takový výkon, který ani nedokážeme využít. Než se totiž dostaneme na onen výkon, jsme už na konci rovinky a pak už je pozdě. Bude úžasné vidět pohon všech kol v útočném režimu. Pak bychom se dočkali pořádného předjíždění a opravdu jiných vlastností aut,“ přitakává aktuálně druhý muž průběžného pořadí šampionátu. To Porsche slovy svého šéfa Floriana Modlingera usuzuje, že by samotný přední MGU měl přejít z pasivní jednotky do aktivní. Jinými slovy, že by dokázal nejen vyrábět energii, ale rovněž ji dokázal v určitých chvílí zpětně transformovat do točivého pohybu. Další oblastí na kterou automobilka upozornila, je volný vývoj baterií. V současné době jsou baterie standardizované, dodává je společnost Williams Advanced Engineering.

„Pohon přední nápravy je bodem zájmu. Nyní je to poprvé, kdy vpředu regenerujeme. Do budoucna můžeme uvažovat o tom, že bychom jej použili i pro zvýšení výkonu. Když se ale navíc zamyslíte nad tím, co je důležité pro komerční dopravu a elektromobily, co je důležité pro budoucnost, je to rychlonabíjení. To je jasné. Kromě ukládání energie jde o bateriové systémy, správu baterií a tak dále. Očekáváme, že některé oblasti se otevřou vývoji, ale nebude jich moc, protože máme rozpočtový limit,“ přidává svoje postřehy Modlinger.

Aktuální rozpočtový strop pro 9. a 10. sezónu je stanoven na 13 milionů eur za sezonu (asi 300 milionů Kč) bez započtení inflace. Od 11. sezóny (2025 a dále) se počítá s navýšením limitu na 15 milionů eur. Do této sumy jsou započítány i výdaje na možný paket Gen3.5 i platy jezdců. O výši platového stropu jezdců se má však rozhodovat samostatně. Většina týmů však v současnosti není ani schopna přiblížit se horní hranici. Dáno je to především skutečností, že za týmy nestojí významní sponzoři a fungování dotují buď samy automobilky, nebo titulární sponzoři jako v třeba v případě Envision Racing.


Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze