Pátá generace nejprodávanějšího Lexusu přichází. RX dotahuje konkurenci

Kompletní představení
Pátá generace nejprodávanějšího Lexusu přichází. RX dotahuje konkurenci
Fotografie: Lexus
  • Nový Lexus RX přijíždí s několika novými pohonnými jednotkami
  • Vrcholem bude verze RX500h s oturbeným čtyřválcem
  • Novinka přijde do prodeje ještě letos

Právě dnes proběhla celosvětová premiéra páté generace Lexusu RX. Pro japonskou prémiovou značku je tento model stěžejní, když si za celou svou historii celosvětově našel 3,5 milionu zákazníků. Jeho páté vydání navazuje na předchůdce a vylepšuje to, co mu bylo dosud vytýkáno. Základem nového Lexusu RX je podvozková platforma GA-K. Ta přináší úsporu hmotnosti 90 kg a současné snížení výšky o 10 mm. Lexus však nikdy nebyl pravověrným offroadem, a tak by to nikomu nemělo vadit. Podstatných změn však doznaly ostatní rozměry vozu. Délka zůstala na hodnotě 4 890 mm, ale do šířky vůz narostl o 25 mm. Vlivem nárůstu rozvoru o 60 mm (na výsledných 2 850 mm) přibyla další porce místa pro cestující na zadní řadě sedadel. Výrobce dále zvětšil rozchod předních (o 15 mm) a zadních kol (větší o 50 mm).

V kabině se odehrály podstatné změny. Displeje palubní desky jsou více orientovány na řidiče a vůz slibuje intuitivní ovládání, přehlednost, minimalismus a moderní technologickou výbavu. Ve vyšší výbavě tak nebude chybět systém elektronického otvírání dveří E-Latch, veganská kůže nebo digitální přístrojový štít. Infotainment si značně polepšil, jelikož nabízí až 3,6× rychlejší procesor. V obrazovce jsou navíc zabudovány dva otočné ovladače, nechybí systém Apple CapPlay (bezdrátově) a Android Auto (po drátu). Součástí všech výbav by mělo být hlasové ovládání reagující na povel „Hey Lexus“ a fanoušci pořádné hudby si mohou ve vyšších výbavách užívat prémiový systém Mark Levinson s 21 reproduktory. Kabina japonské novinky má nabídnout i ambientní osvětlení, u kterého půjde zvolit jedna ze 64 barev.

Lexus nenechal kámen na kameni a udělal razantní změny v paletě motorů. Základem je provedení RX350h, které využívá atmosférický 2,5litrový zážehový motor doplněný o hybridní ústrojí. Tato specifikace nabídne nejvyšší výkon 180 kW (245 k), z 0 na 100 km/h zrychlí za 8 sekund a spotřeba by se měla pohybovat mezi 6,4 až 6,7 l/100 km. Nadřazenou motorizací je pak plug-in hybridní RX 450h+. Jejím základem je opět atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru, který ale doplňuje výkonnější hybridní ústrojí s trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kW. Nejvyšší systémový výkon zde činí 225 kW (306 k), síla putuje na všechna čtyři kola a díky tomu je zaručena akcelerace z 0 na 100 km/h za 7 sekund. Komu by i to bylo málo, v nabídce najdeme i vrcholné provedení RX 500h. Pod kapotou však bude chybět typický šestiválec. Místo něj zde najdeme poprvé v historii modelu RX turbodmychadlem přeplňovaný 2,4litrový čtyřválec s nejvyšším výkonem 273 kW (371 k).

Místo otravně hučící převodovky eCVT máme počítat se šestistupňovým měničovým automatem a mezi motorem a převodovkou je umístěn další elektromotor, který díky spojkám po obou stranách nabízí široké možnosti rozdělování hnací síly. Vzadu je použita náprava s označením e-Axle, která nabízí nejvyšší výkon 80 kW. Modulární paket se tak skládá z elektromotoru, převodů a řídící jednotky v prostoru mezi zadními koly. Energii bude sbírat bipolární Nikl-metal hydridová baterie a vrcholné provedení RX500h zrychlí z 0 na 100 km/h za 6 sekund. Jeho spotřeba by se měla pohybovat mezi 8,2 až 8,5 l/100 km a baterie půjde externě dobíjet.

A jelikož se bavíme o Lexusu, jeho nedílnou součástí je velký důraz na bezpečnost posádky. Ve standardu tak najdeme paket Lexus Safety Systém+3 s aktualizovanými funkcemi + širším rozsahem detekce a prevence dopravních rizik. Předkolizní bezpečnostní systém nově lépe pozná motocykly i jiné objekty v dráze vozu a identifkuje i riziko kolize s protijedoucím vozem nebo přecházejícími chodci na křižovatkách. Nouzový asistent řízení navíc nabídne vyšší schopnosti srážce zabránit. Stranou nezůstal ani vylepšený adaptivní tempomat, který nyní rychleji snímá okolní provoz a společně s modernizovaným asistentem semiautonomní jízdy pomáhá v přirozenějším sledování trajektorie v zatáčkách. Adaptivní tempomat je navíc schopen reagovat na širší spektrum značení.

Výroba vozu započne ještě během letošního října. První kusy by se na český trh mohly dostat na přelomu roku. Co se týče prostornější verze RX L, která v předešlé generaci odvezla až 7 cestujících, o té zatím nejsou žádné zmínky.

Technické parametry Lexus RX (2023) 350h

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 890 × 1 920 × 1 710 mm, 1 965 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon184 (140) kW, 250 (190) koní, točivý moment: 316 Nm
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 6,3 l / 100 km
Cena od1 790 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze