Nové baterie pro elektromobily se mohou zapsat do historie. Nabijí se za pět minut

36
Nové baterie pro elektromobily se mohou zapsat do historie. Nabijí se za pět minut
Fotografie: StoreDot
  • Nový typ baterií by mohl významně pomoci k rozšíření elektromobility
  • Existují již plně funkční vzorky

Podle mashable.com se do pár let nejspíše dočkáme zcela nového typu baterií pro elektromobily. Ty mohou zásadně změnit pohled na elektromobilitu, jelikož se mají nabít na plnou kapacitu za přibližně pět minut. To je čas, který se směle může rovnat tankování běžného vozu se spalovacím motorem. Baterie vyvíjí izraelská firma StoreDot.

Ta chystá různé verze a velikosti, aby se dostalo na každý možný typ elektromobilu. Firma již dokonce disponuje technickými vzorky, na kterých může jasně ukázat, že je vše plně funkční. Bateriové články jsou vyrobené čínskou společností EVE Energy a od tradičních baterií se liší v tom, že v anodě článku mají namísto grafitu metaloidní nanočástice. To je podle StoreDot klíčový průlom v překonání hlavních problémů v oblasti bezpečnosti a životnosti baterií. Tyto nanočástice mají časem využívat také křemík, což by mělo přispět k nižším nákladům na výrobu.

Pokud by opravdu došlo na produkci takového typu baterie, pak to představuje důležitý milník. Aktuálně se totiž i ty nejlepší elektromobily nabíjí nejméně několik desítek minut, což je pro některé pořád hodně. Naopak elektromobily, které se nabijí za pět minut, by mohly pomoci výrazně zredukovat fronty na elektrických nabíjecích stanicích a téměř eliminovat strach jejich majitelů z toho, že v ten nejhorší okamžik nezískají další potřebná procenta elektrické energie.

Diskuze ke článku
Jaros 00071
Jaros 00071
Elektromobily jsou výplodem ekoteriristů z Bruselu. Eko zátěž z výroby baterií a jejich cena ještě dlouhá desetiletí bude problém jenž bude bránit masovému rozšíření. Snad ve městě v mini autech to bude mít nějaký úspěch. Rodinné i firemní auto na delší cesty i dovolenou musí mít dojezd cca 1000 km, což splňuje jen spalovací motor. Možná časem přijde vodík..
Tomáš Krýsl
Tomáš Krýsl
Jenže kde se vezme nabíjecí proud v řádu stovek nebo tisíců ampér? Elektromobily jsou perfektní věc, pohon, tichost, jednoduchost konstrukce, výrazně menší spotřeba oceli. Zdroje elektřiny se postaví, OZE to vše v pohodě utáhnou. Tam nemám nejmenší pochyby. I ta dosud problematická těžba vzácných kovů, recyklace baterek, to vše lze nějakým způsobem technologicky vyřešit. Ale to rychlonabíjení tak, aby bylo použitelné v masivním měřítku, to už prostě ne. To je zcela zásadní nedostatek. Nabíjení doma v garáži přes noc nebo ze střešní fotovoltaiky, to ano. Ale v terénu musí být možné rychle načerpat energii, což lze v masivním měřítku podstatě jen jako dosud, tj. přečerpat kapalinu nebo plyn. Jen s baterií a bez palivového článku nebo jiného způsobu napájení elektromotoru elektromobily nemohou nikdy plně nahradit spalovací auta. Je to auto na pojížďky kolem baráku, pokud ho máte. Jinak bohužel nepoužitelné.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Naposledy upraveno: 21. 1. 2021 21:00
Sice tomu nevěřím, ale aspoň jednu nevýhodu by to zase vymazalo. Jen ty kabely (slečna už by možná měla problém s manipulací) a příkon jsou asi z říše snů, že? Nabít nějakých 80kWh baterii za 5min, k tomu připočíst ztráty, tak by to bylo ta nabíječka musela zvládnout výkon blížící se 2000kW... Nedejbože aby tam byla dvě nabíjecí místa... Víc asi ani netřeba uvažovat ;-). Ale zas by tam byl vzduch krásně jiskřivý a auto by si jen bzučelo :-)
Stanislav Horák
Stanislav Horák
Elektromobil, který se nabije za pár minut, pokud to bude na straně baterií technicky možné, bude potřebovat obrovský rázový příkon elektřiny. Žádný dostupný nabíječ není schopen takový výkon, bez vsokonapěťového napájení bezpečně pokytnout. To nezvládne žádná běžná elektrická síť, kabeláž, připojovací prvek, ani nekvalifikovaná obsluha. Navíc, v Ervěnicích se při takovém zatížení ohne komín.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze