Nikola vstává z mrtvých a zahájila sériovou výrobu. První vůz už zná majitele

3
Nikola vstává z mrtvých a zahájila sériovou výrobu. První vůz už zná majitele
Fotografie: Nikola Motors
  • Společnost Nikola čelila vážným problémům
  • Pokračuje však v činnosti a spouští sériovou výrobu

V pátek 17. prosince dorazila vůbec první vozidla se značkou Nikola k zákazníkovi. Kalifornská společnost Total Transportation Services se zabývá přístavní logistikou a bateriová vozidla Nikola Tre (velmi pravděpodobně dvě) zřejmě využije v přístavech Los Angeles a Long Beach, případně při přetazích mezi nimi; jsou totiž součástí jediné obří aglomerace. Je to začátek zakázky, na jejímž konci by mělo být dodaných celkem 100 ekologických nákladních vozidel Nikola, z toho 30 elektrických a 70 vodíkových. Její naplnění je však podmíněno dobrými výsledky pilotního projektu, který odstartovaly právě první dodané tahače.

První vyrobené série poputují k odběratelům z celého světa, tedy i v USA, z německého Ulmu, kde vlastní Nikola výrobní závod napůl s Ivecem, od nějž odebírá komponenty na vestavbu elektrického pohonu. Americká továrna v arizonském Coolidge se teprve dokončuje, avšak zkušební výroba se tam rovněž již rozbíhá. Už napřesrok by Nikola ráda vyráběla 2 400 aut ročně, v roce 2023 po dokončení druhé fáze rozšíření pak 20 000 ročně.

Ve stejném roce už by měl být podle insideevs.com k sériové výrobě připraven rovněž pohon s palivovými články, jehož vývoj podle zástupců firmy už finišuje. Kromě kalifornské společnosti finišují jednání o dodávkách rovněž elektrické verze Nikola Tre pro hamburskou přístavní správu AöR. V tomto případě by mělo jít o 25 vozidel.


Elektrický sedlový tahač Nikola Tre, postavený na základech Iveca S-Way, by měl ve specifikaci 6×2 s celkovou hmotností 37 tun ujet podle výrobce až 563 km díky bateriím o kapacitě 753 kWh, dosáhnout nejvyšší rychlosti 121 km/h, šestiprocentní stoupání zdolávat tempem 58 km/h, a to všechno díky systémovému výkonu 480 kW (645 k). Baterie by se měly skrz konektor CCS1 nebo CCS2 naplnit z 10 na 80 % SoC za dvě hodiny příkonem 240 kW.

Nikola má za sebou několik nepříjemných afér. Ačkoliv sama neúspěšně žalovala Teslu kvůli údajně ukradeným patentům, v červenci byla obžalována hned ze tří velkých podvodů, kvůli nimž ztratila hlavního partnera General Motors a také šéfa a zakladatele Trevora Miltona. Firma jednak lhala investorům o skutečném stavu vývoje auta, dále uměle navyšovala svou hodnotu prodejem akcií skrz tzv. SPAC firmu (účelově zřízenou k investičním účelům) a dokonce zfalšovala video s jedoucím vodíkovým kamionem, který se údajně pohyboval vlastní silou. Přesto se zdá, že díky aktuální situaci přežila.

Související články
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 21. 12. 2021 11:40
Banda podvodníčků, co vydává Iveco S-Way za svůj výrobek, aby opět zkusili oklamat investory. Fuj. Fuj. Fuj.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze