Největší nákladní vůz na světě používá vodík. Najdeme ho v Jižní Africe

2
Největší nákladní vůz na světě používá vodík. Najdeme ho v Jižní Africe
Fotografie: Anglo American
  • Výkon dosahuje 800 kW
  • V útrobách najdeme baterie o kapacitě 1,2 MWh

Těžařská společnost Anglo American se chlubí zajímavým prvenstvím. V Jižní Africe totiž uvedla do provozu prototyp největšího důlního vozidla na vodíkový pohon, o čemž informuje electrek.co. Díky svým rozměrům nemá vodíkový obr konkurenci. Navíc výkonem daleko předčil předchůdce se vznětovým motorem. Užitečné zatížení vozu je až 320 tun a v jeho nitru je akumulátor o kapacitě 1,2 MWh. Výkon stroje činí 800 kW a jeho hlavním úkolem bude provoz v těžkých podmínkách v dole Mogalakwena PGMs v severovýchodní části Jižní Afriky. Tento důl je největším na světě a najdeme v něm cenné kovy. Firma Anglo American navíc do budoucna chystá výměnu vozového parku, který aktuálně čítá 40 nákladních vozidel. Ty ročně spotřebují kolem milionu litrů nafty.

Největší vodíkový sklápěč na světě je součástí programu Zero Emission Haulage Solution (ZEHS) společnosti Anglo American. Má za cíl dostat zelený vodík do míst, kde se těží cenné kovy a využívá se zde těžká technika. Chystaný systém bude čerpat energii z nedaleké solární farmy a jeho úkolem bude zásobovat vodíkový elektrolyzér pro štěpení vody, který pak poskytne nákladním vozům zelené vodíkové palivo. Očekává se, že projekt ZEHS bude plně zprovozněn do roku 2026. Je to první krok k tomu, aby hned 8 dolů společnosti Anglo American bylo do roku 2030 zcela uhlíkově neutrálních.

Diskuze ke článku
Danny Czech
Danny Czech
Proč asi šáhli po vodíku? Nějaký rok nebo dva zpátky jsem četl o podobném náklaďáku, který vybavili baterkami. Cestou dolů se nabil rekuperací, cestou nahoru energii spotřeboval. To je přece výhodnější řešení, bez prostojů.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze