Nejdůležitější nové elektromobily pro rok 2023 – druhý díl

Nejdůležitější nové elektromobily pro rok 2023 – druhý díl
Fotografie: Maserati
  • Druhý díl elektrických novinek míří do Itálie, zámoří a Japonska
  • Těšit se můžeme na elektrizující budoucnost pro tradiční značku
  • Do světa voltů a ampérů se chystají i prémioví výrobci

Právě letos se bude rozhodovat o budoucnosti tradičních automobilových koncernů. Zatímco o velkém řezu u Fordu jsme mluvili minule, dnes si povíme o další evropské značce s bohatou tradicí. Elektromobily ale začali chystat i japonští výrobci, kteří se k nim ještě docela nedávno stavěli velmi rezervovaně. A nakonec tu máme jednu živoucí legendu, která se rovněž chystá nahradit adrenalin z ječících vysokootáčkových mnohaválců ekologičtějšími prožitky. A nakonec i dvě značky nové doby, které ukazují zcela nové cesty, jež nám otevírá teprve elektromobilita.

Nejdůležitější nové elektromobily pro rok 2023 – druhý díl

Velký restart Fiatu

Tradiční italský výrobce z Turína si prošel nelehkým obdobím. Ke konci samostatné existence koncernu FCA vedeného předčasně zesnulým géniem Sergiem Marchionnem se sice dařily akvizice i hospodářské plány, na modernizaci samotné mateřské značky ale stále nezbývaly peníze. A tak Fiat, donedávna světový lídr malých aut a sériový sběratel titulů Auto roku, dnes prodává jen pět modelů, z toho čtyři beznadějně přestárlé. A nejméně dva z nich navíc čeká brzký konec, ať se to fanouškům líbí, nebo ne. Za jiných okolností by to pomalu bylo na tiché ukončení značky, ale nový majitel, superkoncern Stellantis, má jiné plány a je ochoten je zaplatit. Ty se nedrží vůbec při zemi a začnou se realizovat již letos.

Fiat by měl být první masovou plně elektrickou značkou a dostane v rámci Stellantisu na starosti nejmenší segmenty konče nižší střední třídou. Začne v každém regionu chrlit každý rok jednu zcela novou výrobní řadu až do dosažní cílových deseti základních typů včetně čtyř lehkých užitkových. Některé budou specifické pro určité regiony, například malý náklaďáček Strada pro Jižní Ameriku, většina z nich má ale globální ambice. V nabídce samozřejmě zůstane stávající Fiat 500e zkonstruovaný ještě pod taktovou FCA minimálně do nahrazení nástupcem s elektrovýzbrojí PSA, jeho o generaci starší spalovací jmenovec ovšem výrobní linky brzy opustí. Nicméně, abychom se také dostali k tomu, co bude, tak vůbec prvním poslem elektrické budoucnosti Fiatu bude stylové malé auto.

Půjde o čtyřmetrového konkurenta domácí Corsy či konkurenčního Zoe, který naváže tam, kde v roce 2018 skončilo legendární Punto. Název ovšem dostane jiný, zatím nevíme jaký. Co ale více než tušíme, to je inspirace konceptem Centoventi představeným za ženevském autosalonu 2019. Ta se bude týkat minimálně dvou nových modelů, kromě zmíněného supermini i nástupce Pandy. O technice není známo nic, ale klidně můžeme vsadit na koncernový standard použitý i u značek Citroën či Opel. Hned v úvodních fázích dojde i na nástupce malého crossoveru 500X, přičemž této ne zcela přesně definované kategorii se Fiat bude věnovat intenzivněji. Místo jednoho modelu do ní totiž nasadí hned tři.

Honda Prologue

Další nová Honda oblékne nový designový styl pojmenovaný Neo Rugged, jaký známe již z nového Civicu. To samo o sobě by nebylo nic zvláštního; jenže jde o čistě bateriový elektromobil, a to u této neortodoxní značky už zajímavost je. Zejména, když půjde o velké SUV střední třídy Honda Prologue postavené na platformě GM Ultium. Už letos se představí na americkém trhu, údajně se ale počítá i s jeho prodejem v Evropě. Tam by mělo rozšířit nabídku směrem nahoru, protože na starém kontinentu je už nějakou dobu největší prodávanou Hondou kompaktní SUV CR-V.

Honda se po letech nahánění futuristických křivek vrací k jednoduchým a srozumitelným tvarům vně i uvnitř

Prologue nabídne pohon předních nebo všech kol, srozumitelný design včetně 21" kol, délku téměř 4,9 metru při více než třímetrovém rozvoru a rozměrné střešní okno. To by mělo zaručovat nevšedně prostorný a prosvětlený interiér podélně rozdělený vysokou konzolou a stále vybavený mechanickými tlačítky, i když většina funkcí už se nenápadně přesune k dotykovému ovládání. To by nemělo dělat problém, protože v Hondě se na velikosti dotykového displeje nešetřilo, což platí i pro digitální přístrojový štít. Výkony, spotřebu ani dojezd zatím Honda nezveřejnila, ale hodně napoví srovnání s trochu větším Chevroletem Blazer EV postaveným na stejné platformě.

Lightyear 2

Pravidelní čtenáři fDrive.cz už vědí, že ambiciózní automobilka Lightyear se čerstvě propadla do insolvence a má úplně jiné starosti, než uvádění nového modelu Lightyear 2. Ovšem vzhledem k jeho téměř dokončenému vývoji a reálné šanci, že dobře rozběhnutý projekt nějaký investor zachrání, si o něm přesto povíme. Pokud se totiž opravdu dočkáme, půjde o začátek zcela nové cesty, jak učinit elektromobily mnohem efektivnějšími, než dosud byly. Zajímavé je, že společnost zveřejnila informace a první fotografie svého budoucího modelu 2 jen tři týdny před oficiálním oznámením úpadku, tedy v době, kdy zástupci Lightyearu už museli o problémech vědět. Každopádně těsně před jeho ohlášením ještě společnost stačila oznámit, že ruší výrobu modelu 0 ve prospěch co nejrychlejšího uvedení modelu 2.


Novinka každopádně vyvrací řadu nepravd i předsudků. Oproti neoficiálním informacím má podobně jako předchozí a mnohem dražší Lightyear 0 na karoserii solární panely a je dokonce o něco větší. Měl by proto bez problémů ubytovat pět cestujících i s hromadou zavazadel, k tomu nabídnout světlou výšku jako SUV a přesto si zachovat příkladnou úspornost. To vše za cenu, která by se měla v přepočtu vejít do milionu korun. Jak se toho podařilo dosáhnout, když Lightyear 0, který se již vyrábí, stojí šestinásobek, sice stále nevíme, ale firma mluví o masových efektech a my už tušíme, že také došlo na některá technická zjednodušení a levnější materiály.

I s nimi by ale podle automobilky mělo jít o vozidlo s nejmenšími provozními náklady na trhu, s poloviční provozní uhlíkovou stopou proti jiným elektromobilům, s velkorysým dojezdem přes 800 km a třetinovým počtem nabíjecích cyklů oproti konvenčnímu BEV. Některá prohlášení působí až barnumsky, například že fotovoltaické panely mohou až zdvojnásobit dojezd, avšak bez debat by mělo jít o velký technologický posun a odpověď na raketově rostoucí ceny elektřiny. Lightyear má údajně přes 21 000 předběžných objednávek, vyrábět se má začít v roce 2025, společnost zatím neprozradila, kde. Tak si můžeme jen přát, aby se rychle našel solventní investor naladěný na stejnou vlnu a zajímavý projekt neskončil u ledu.

Lucid Gravity

Že americká společnost Lucid, která se blýskla mimořádně povedeným elektrickým supersedanem Air, chystá neméně luxusní SUV, se ví už nějakou dobu. Známe i jeho budoucí název. Avšak teprve nyní, kdy už je jasné, že velkorysé sliby zástupců společnosti ohledně schopností a parametrů sedanu Air nebyly jen planými marketingovými frázemi, se dozvídáme, co má všechno příští Lucid umět.


Není toho vůbec málo, ač konkrétní technické údaje zatím nezazněly. Zato jsme se dozvěděli, že má jít o vůbec první plně sedmimístné vozidlo s výkony supersportu, které má nastavit nová měřítka ve třídě SUV a nabídnout spoustu pokrokových prvků. Mezi nimi nebude chybět střešní okno navazující na to čelní, nový tzv. Glass cockpit s displeji o vysokém rozlišení a vlastním operačním systémem Lucid UX. Nabídnout má také dvě business sedadla ve druhé třídě nahraditelná třemi běžnějšími. SUV designově připodobněné stávajícímu sedanu bude k objednání již letos, výrobní linka v nově dokončeném závodě Casa Grande v Arizoně se rozjede v roce 2024. Do té doby by také měly být oznámeny definitivní specifikace.

Maserati Grecale Folgore

První plně elektrické Maserati dostane přídomek Folgore, což znamená italsky blesk. Stejně se budou označovat i příští elektrické modely s trojzubcem ve znaku, protože přinejmenším zpočátku poběží jejich výroba souběžně se spalovacími verzemi. To bude i případ už druhého SUV této tradiční italské značky, které doplní už známé velké Levante. Menší Grecale nabídne jak třílitrový šestiválec biturbo, tak menší hybridní čtyřválec s turbem. A pro moderní časy samozřejmě i plně elektrický pohon s velkorysou baterií o kapacitě 105 kWh a pohonem všech kol.

Poslední dva údaje jsou velikým překvapením poté, co se dočtete, že Grecale stojí na platformě Giorgio vzniklé ještě za časů FCA a určené původně pro celou paletu luxusních modelů klasické koncepce značek Alfa Romeo, Lancia a Maserati. Tato platforma, jejíž drahý a fatálně opožděný vývoj byl jednou z příčin konce samostatného FCA a následné fúze s PSA do superkoncernu Stellantis, však stihla jen dvě Alfy Romeo a do budoucna se s ní nepočítá. Pro vyšší třídy má totiž Stellantis vlastní platformu od PSA. Takto se její vývoj ještě částečně finančně umoří. Jak se však do původně ryze spalovací platformy konstruktérům podařilo dostat takto velkou baterii, je zatím záhadou. Snad se ji podaří brzy rozluštit.

Vůz se dostane do výroby ještě letos, parametry ani cenu v tuto chvíli neznáme, jisté ale je, že za dva elektromotory se systémovým točivým momentem 590 Nm si proti spalovacím provedením citelně připlatíme.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze