Nástupce XC90 je plně elektrický. Přivítejte vlajkové Volvo EX90

Kompletní představení vozu
Nástupce XC90 je plně elektrický. Přivítejte vlajkové Volvo EX90
Fotografie: Volvo
  • EX90 nabídne nabíjecí výkon až 250 kW
  • Kapacita baterie činí 111 kWh
  • Volvo s tímto modelem nastavuje novou laťku bezpečnosti

Fanoušci švédské značky Volvo měli včera žně. Automobilka totiž v celosvětové premiéře odhalila podobu a kompletní informace o nástupci SUV XC90. Nese označení EX90, jedná se o elektromobil a již nyní víme, že konkurence bude mít s tímto vozem velký problém. Design je dost podobný současnému Volvu XC90. Tvary vychází ze skandinávského přístupu k designu, který má být jednoduchý a funkční. V případě modelu EX90 pak designéři kladli důraz především na aerodynamiku, která je zásadní pro dosažení dlouhého dojezdu. Přední světlomety opět přináší odkaz na design „Thorova kladiva“ a disponují 1,3 miliony pixelů a LED technologií. Světla jsou rozdělena do několika výrazných segmentů a kromě jiného nabízí například animované funkce.

Maximem jsou pro vůz 22" litá kola, která jsou vybavena aerodynamickými kryty. Ty se dají v případě potřeby vyjmout a dle zástupců Volva by ani takto velké disky neměly způsobit jakoukoliv ztrátu jízdního komfortu. Hodně tomu pomáhá dvoukomorové adaptivní vzduchové odpružení s několika jízdními režimy a funkcí monitoringu vozovky před vozem. Technika Volva EX90 dokáže skenovat vozovku až 500× za sekundu a podle toho připravit vůz na náhlý výmol, díru nebo zpomalovací práh. Největší specialitou švédské novinky je pak LIDAR umístěný na střeše ve speciální „kapse“. Tímto prvkem Volvo dotahuje a vlastně i předbíhá veškerou konkurenci. Vůz totiž za pomoci propracované soustavy senzorů a kamer dokáže i v naprosté tmě detekovat předmět na vozovce ve vzdálenosti 250 metrů.

Před vozem se přitom může objevit kus pneumatiky, krabice nebo chodec. Vše spolehlivě detekuje a informuje řidiče o blížícím se nebezpečí s dostatečným časovým odstupem. Teprve po ignoraci bezpečnostního rizika se EX90 rozhodne převzít iniciativu a udělá vše proto, aby nedošlo ke srážce. Volvo uvádí, že díky použití této technologie je možné snížit počet dopravních nehod s vážnými následky až o pětinu. O zpracování informací propracovaného systému se stará výkonný počítač s technikou Snapdragon Cockpit Platforms. Použita je také technologie Unreal Engine, což je 3D nástroj používaný k vývoji ultrarealistických videoher. Bezpečnost hraje u Volva velkou roli, a tak je i kabina vybavena dalším radarem, který po vypnutí zapalování hlásí, zda se někdo náhodou nenachází uvnitř.

Typickým příkladem může být zapomenuté dítě na zadní sedačce v parném horkém dni. Radarový systém přitom kontroluje celý prostor včetně toho zavazadlového. Volvo EX90 disponuje čipy od společnosti NVIDIA a nabídne i 5G konektivitu, prostřednictvím 14,9" vertikálně orientovaného středového displeje jsou pak dostupné rozsáhlé služby od firmy Google. Sedmimístné elektrické Volvo umí nabídnout i bezdrátové služby Apple CarPlay i Android Auto. Příznivci kvalitně hrajícího audiosystému mohou sáhnout po sestavě od firmy Bowers & Wilkins s funkcí Dolby Atmos. Ta byla speciálně vyladěna pro kabinu modelu EX90 a odborníci z Bowers & Wilkins přímo diktovali technikům Volva, kam mají vyvrtat díry v kabině pro umístění reproduktorů. Tím je zaručen velmi intenzivní hudební zážitek pro každého člena posádky.

Volvo uvádí, že s třemi řadami sedadel nabídne objem kufru 310 litrů. Po sklopení třetí řady sedadel se prostor zvětší na výsledných 655 litrů. Vždy je ale dostupný další přepravní box, který je schován pod základní podlážkou v kufru. Ten nabídne dalších 65 litrů objemu. Volvo se snažilo a do přední části vozu instalovalo taktéž „frunk“, který nabídne dalších 34 litrů. Nejdůležitějším prvkem je ale pohonné ústrojí, jenž nabídne dvě odlišné verze. Standardem se stane vždy pohon všech kol, a to díky dvěma elektromotorům s permanentními magnety a baterií s kapacitou 111 kWh!

Slabší verze přijde s výkonem 300 kW, zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a odhadovaným dojezdem okolo 600 kilometrů. Výkonnější provedení nabídne výkon 380 kW, 910 Nm točivého momentu a zatím nespecifikovaný dojezd. Volvo boduje i v oblasti nabíjení a slibuje, že AC nabíjení půjde provozovat výkonem až 22 kW. Naopak rychlejší DC nabíjení nabídne výkon až 250 kW, což je jedna z nejvyšších hodnot napříč všemi segmenty elektromobilů. Jako první elektromobil značky Volvo nabídne model EX90 podporu obousměrného nabíjení, díky čemuž může baterie elektromobilu posloužit například jako záložní zdroj pro domácnost nebo další elektromobil.

Volvo EX90 se bude vyrábět ve dvou nových továrnách – v USA a Číně. K prvním zákazníkům do Česka se první kusy dostanou až v roce 2024. Cena za vrcholné provedení s tou nejvyšší výbavou přitom nepřesáhne 2,8 milionu Kč.

Technické parametry Volvo EX90 Twin Motor

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 037 × 1 964 × 1 744 mm, 2 818 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 770 Nm
Baterie111 kWh (107 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,9 kWh / 100 km, dojezd: 585 km
Cena od2 669 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze