Nástup elektromobility nezastaví ani vysoké ceny elektřiny. Dokazuje to nový průzkum

1
Nástup elektromobility nezastaví ani vysoké ceny elektřiny. Dokazuje to nový průzkum
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Velké firmy stále více investují do vozových parků složených z elektromobilů
  • Většina služebních jízd je do vzdálenosti 200 km

Ačkoli celkové prodeje nových osobních vozidel u nás v letošním roce meziročně klesly, pro kategorii vozů s alternativním pohonem to neplatí. Podle statistiky SDA počet registrací alternativních vozidel v prvních třech čtvrtletích stoupl v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 28 % na 26 910 vozů. Počet registrovaných čistě elektrických vozů vzrostl dokonce o 57 %, a to na 2 869 kusů. Leasingová společnost LeasePlan očekává, že na tomto vývoji nic nezmění ani probíhající energetická krize. „Zatím se bavíme o nízkých absolutních počtech registrovaných elektromobilů, trend je ale jednoznačně stoupající. Nástup elektromobility je nevratný proces,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky LeasePlanu, lídra ve správě podnikových automobilových flotil.

Firma očekává, že navzdory energetické krizi se bude zastoupení elektrických aut ve flotilách zvyšovat. Nejvíce je to patrné v tuzemských pobočkách velkých korporací. Na elektromobily přecházejí na základě strategického rozhodnutí, které je obvykle iniciováno jejich západními centrálami. „U těchto klientů není pořízení elektromobilů pouze výsledkem ekonomické rozvahy, důležitou roli hraje také jejich deklarovaná environmentální politika. Nedomníváme se, že by ji teď kvůli momentálně vysokým cenám elektřiny chtěli revidovat. Postupně bude růst zájem také v dalších zákaznických kategoriích. Stále více podniků i domácností nakonec vyhodnotí elektromobilitu jako nejracionálnější řešení,“ dodává dále Brix. Poukazuje přitom na nedávný průzkum EY Fleet Survey 2022. Jeden z jeho závěrů říká, že 87 % všech služebních jízd je kratších než 200 kilometrů, což je pro elektromobily zcela bezproblémová vzdálenost.

Majitelé nemovitostí a podnikatelé budou podle LeasePlanu pod vlivem letošního roku mnohem více investovat do solárních panelů, které pak budou využívat i pro nabíjení elektromobilů. Svou roli přitom bude hrát rozhodnutí Evropské unie, podle kterého od roku 2035 nebude možné na jejím území koupit jiné auto než to s elektrickým pohonem. Podíl elektromobilů na nových registracích u nás zatím dosahuje pouhých 2 %, což je výrazně méně než na západních trzích. Podle zmiňovaného výzkumu EY Fleet Survey 2022 ale pětina tuzemských podniků uvažuje o tom, že si v nejbližších pěti letech pořídí elektromobily. Výzkum také odhalil, že uživatelé elektrických vozů dnes příliš spoléhají na veřejné nabíjecí stanice. Právě nabíjecí infrastruktura je přitom alfou a omegou pro další rozmach elektromobility. Důležité jsou i další podpůrné aktivity.

LeasePlan poskytuje klientům odborné konzultace o nabídce automobilek, o reálných celkových nákladech na provoz konkrétních modelů anebo o hustotě nabíjecí infrastruktury v jejich regionu. Nabízí jim chytré kabely, které zpřístupní nabíjecí stanice různých výrobců. Zákazníci si do vozidel nechávají zabudovat telematickou jednotku, která umožňuje přesně rozlišit soukromé kilometry, a tedy spotřebované kilowatthodiny, od těch služebních. Roste počet řidičů využívajících nabíjecí kartu, kterou mohou platit v několika konkurenčních sítích. Funguje na podobném principu jako klasická palivová karta. LeasePlan je dlouhodobým propagátorem čisté mobility a v ČR vykazuje vyšší podíl elektromobilů ve flotile, než jsou celostátní údaje. Společnost každým rokem provádí průzkum připravenosti vybraných evropských zemí na nástup elektromobility. V loňském roce vyšlo Česko ze srovnání jako země s vůbec nejslabší úrovní podpory čisté mobility, což se odráží ve vysokých celkových nákladech na provozování elektromobilů.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 17. 10. 2022 08:36
Je jasné, že by musela stát elektřina 25 Kč/kWh aby to byl drahý provoz a to nebude, protože by to bylo naprosto likvidační jak pro lidi tak firmy. Mezi námi, důvod drahé elektřiny jsou spekulace na burze, nikoliv drahá výroba, což je z hlediska strategické suroviny úplně na hlavu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze