Na cestě je nová polovodičová baterie v prototypu Toyota

5
Na cestě je nová polovodičová baterie v prototypu Toyota
Fotografie: toyota.cz
  • První prototyp s touto baterií přijde příští rok
  • Na dojezd 500 km bude potřeba jen 10 minut nabíjení
  • Asie bude investovat obrovské prostředky do dekarbonizace

Toyota podle asia.nikkei.com plánuje v příštím roce představit prototyp elektromobilu s první polovodičovou baterií. Tento krok by znamenal obrovský průlom v dojezdu a nabíjení. Toyota chce být společností na světě, která začne prodávat sériové vozidlo s polovodičovou baterií.

Nová baterie sníží riziko požáru a zrychlí dobíjení

Technologie polovodičové baterie Toyota by měla umožnit dobíjet baterii do plné kapacity za 10 minut a dojezd na jedno nabití by měl být 500 km. Technologie řeší všechny nevýhody, kterým čelí elektrická vozidla poháněná konvenční lithium-iontovou baterií. Navíc plánované elektrické vozidlo s touto baterií by mělo mít stejně velký vnitřní prostor jako běžné elektromobily a má se výrazně snížit riziko požáru.

Nebývalé investice do vývoje baterií v Asii

Japonská vláda také oznámila, že vytvoří speciální fond ve výši 2 bilionů jenů (418 miliard Kč), který bude podporovat technologie směřující k dekarbonizaci. Fond by měl poskytnout i dotace na spolufinancování vývoje nových baterií a nákup lithia potřebného pro jejich výrobu. Cílem fondu je i rozvoj infrastruktury hromadné výroby v Japonsku. K investicím se přidává také čínská technologická skupina QingTao Energy Development, která bude po dobu následujících tří let investovat zhruba 1 miliardu juanů (3,3 miliardy Kč) do výzkumu a vývoje polovodičových baterií.

Diskuze ke článku
Martin Svoboda
Martin Svoboda
prumer nabijeciho kabelu pro tak rychle nabiti a fakt, ze se bude jednat radove o jednotky % vykonu prumerne elektrarny nejsou hospodske kecy, ale fyzika.
Roman P
Roman P
Žádné extra velké průřezy potřeba nejsou, např. Ionity a podobné nabíječky to vyřešily přechodem na napětí 800V (v budoucnu může být i více) a kabelem chlazeným kapalinou. Stačí tedy stále průřez 2 x 35mm2, se kterým se ještě dá rozumně manipulovat. A dále kdo ví, jestli se v budoucnu nebude auto nabíjet třeba indukčně.
Co se týče neustále opakovaného blackoutu elektráren a podobných nesmyslů, stačí se nad problémem trochu zamyslet. Ono už dnes leckterá dobíjecí místa by kapacitou své přípojky na takový výkon nestačila, potřebují proto "vyrovnávací" úložiště energie - tedy baterii, která se bude stálým nabíjecím výkonem dobíjet z přípojky a bude schopna vykrýt výkonové špičky v případě dobíjení EV. Navíc toto řešení umožňuje dobíjení třeba i pomocí FV panelů, viz. Vestec u Prahy.
Radek Prokop
Radek Prokop
Jo a dráty od nabíječky budou tlustý jak ruka a pokud bude takto nabíjet 10 aut najednou vznikne energetický kolabs. Tudy cesta nevede, chce to vyvíjet vodík. A za jak dlouho začne slábnout kapacita, kolik bude stát výměna baterie, to už se tady radši nepíše a kde se bude do budoucna brát to lithium, to už radši také ne. Jasno mají jen v Bruselu a ti mlčí, jen určují kolik to smí čeho vypouštět do ovzduší.
Radek Prokop
Radek Prokop
Vám zase nemá cenu vysvětlovat kolik proteče energie určitým průřezem drátu. Víte vůbec proč se dá přenést výkon elektrárny lanem zavěšeném na sloupech ? To bohužel nejde použít u elektroauta, protože jen by jste se k tomu přiblížil blíže než na metr, tak vás to okamžitě zabije. Na to jsou elektrické zákony víme ? To není vaření bramboračky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze