Měření v Praze ukázalo na dieselová auta jako na hlavní viníky znečištění

6
Měření v Praze ukázalo na dieselová auta jako na hlavní viníky znečištění
  • Nejhorší jsou dieselová auta s odstraněným nebo poškozeným filtrem pevných částic
  • Odhaduje se, že v ČR bez něj jezdí až 1 milion automobilů
  • Měření probíhá pomocí speciální hadičky a čerpadla, které odebírá od okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami

Hlavní město Praha ve spolupráci s odborníky z ČVUT, Technické univerzity Liberec a ÚAMK provedlo orientační měření emisí aut za reálného provozu. Cílem bylo zjistit, kolik se po pražských silnicích pohybuje vozů, které mají v nepořádku emisní hodnoty. Dnes o tom v Praze 6 u Nádraží Veleslavín informovali pražská radní pro životní prostředí Jana Plamínková, Michal Vojtíšek z ČVUT a Petr Vomáčka z ÚAMK.

Podle dostupných informací je právě doprava největším znečišťovatelem ovzduší v Praze, a to především kvůli dieselovým motorům s odstraněným nebo poškozeným filtrem pevných částic.

Odborníci z ÚAMK na základě získaných dat od automobilek odhadují, že v ČR se pohybuje až 1,3 milionu vozidel z výroby vybavených DPF filtrem a až 1 milion vozidel jej mělo nebo má odstraněno či poškozeno.

Podle docenta Vojtíška z ČVUT jsou tyto vozy hlavním viníkem znečištění ovzduší v Praze. „Je možné, že plná polovina částic pochází z nějakých pěti až deseti procent motorů. Pokud u nových dieselových vozidel vše funguje správně, vozidlo škodlivé částice samo eliminuje. Naopak, pokud údržba nebo části vozu zcela chybí, zplodiny mohou být výrazně škodlivější než u starších vozidel, která produkovala spíše větší pevné částice. Ty jsou méně škodlivé než nanočástice.“

Měření pevných částic za běžného provozu je unikátní světová metoda a docent Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí speciální hadičky a čerpadla odebírá od okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují reálné koncentrace různých typů částic. „Nanočástice se usazují v plicních sklípcích, odtud pronikají do krevního oběhu a roznášejí po těle prokazatelně rakovinotvorné látky," řekl vědec.

Cílem aktuálního měření je podle radní Plamínkové získat orientační měření, které zjistí, kolik naftových aut s odmontovaným či poškozeným filtrem pevných částic po Praze jezdí. „Podle toho, jak měření dopadne, pak zvolíme další postup,“ říká radní. „Každopádně aut je v Praze hodně a je zcela nezbytné, aby byla v dobrém technickém stavu. Existenci aut s odmontovaným či nefunkčním DPF filtrem nehodláme tolerovat.“

Automobily jistě patří k velkým znečišťovatelům ovzduší, ale rozhodně by se nemělo v případě města Prahy zapomínat také na dopravu lodní. Velká část lodí je staršího data výroby, jezdí na naftové motory a jejich spotřeba rozhodně nepatří k nízkým.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
Sky
No to je teda ohromné zjištění. Na to nepotřebujete žádné přístroje, stačí koukat, co se komu valí z výfuku při rozjezdu z křižovatky. Kdyby se u nás vymáhaly zákony, tak by policisté tahle auta prostě a jednoduše posílali ze silnice rovnou na STK a nepotřebují na to vůbec žádné zařízení. Resp. stačil by sáček s gripem a vatička, kterou by podrželi deset vteřin u výfuku ve zvýšených otáčkách (kde se už diesel s narušenou regulací řízení emisí pořádně odkope). Za některými auty musím zapínat vnitřní cirkulaci vzduchu - a co jim hrozí? Nic. A technikům z STK, kteří je za flašku pustili na další dva roky do přírody? Asi taky nic...
Josef Zlámal
Kravina nic jiného .Co 90 000 letadel každý měsíc nad ČR.Kdo těm měří emise?Je to jenom jako vždy buzerace obyčejných lidí.Výzkumníci by měli vědět,že naftové auta zatěžují ovzduší cca 10%.Co tak konečně začít hledat jinde?
nový sráče
Kdyby zase začali vyrábět nafťáky s komůrkovým vstřikováním tak by nebylo tolik škodlivin jako u novejch sráčů se vstřikováním CR který produkojou nanočástice.
U starýho diesla si saze sedly na zem a hotovo, kdežto s těch novejch to lítá furt ve vzduchu.
Majkl
Ještě nic nevědi a už je článek pojmenován jako hlavní znečišťovatel je diesel.
Takhle se dělaj fámy.
Jenom plky.
Na STK by měli auta bez filtru DPF likvidovat.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze