Hlavní město Praha ve spolupráci s odborníky z ČVUT, Technické univerzity Liberec a ÚAMK provedlo orientační měření emisí aut za reálného provozu. Cílem bylo zjistit, kolik se po pražských silnicích pohybuje vozů, které mají v nepořádku emisní hodnoty. Dnes o tom v Praze 6 u Nádraží Veleslavín informovali pražská radní pro životní prostředí Jana Plamínková, Michal Vojtíšek z ČVUT a Petr Vomáčka z ÚAMK.
Podle dostupných informací je právě doprava největším znečišťovatelem ovzduší v Praze, a to především kvůli dieselovým motorům s odstraněným nebo poškozeným filtrem pevných částic.
Odborníci z ÚAMK na základě získaných dat od automobilek odhadují, že v ČR se pohybuje až 1,3 milionu vozidel z výroby vybavených DPF filtrem a až 1 milion vozidel jej mělo nebo má odstraněno či poškozeno.
Podle docenta Vojtíška z ČVUT jsou tyto vozy hlavním viníkem znečištění ovzduší v Praze. „Je možné, že plná polovina částic pochází z nějakých pěti až deseti procent motorů. Pokud u nových dieselových vozidel vše funguje správně, vozidlo škodlivé částice samo eliminuje. Naopak, pokud údržba nebo části vozu zcela chybí, zplodiny mohou být výrazně škodlivější než u starších vozidel, která produkovala spíše větší pevné částice. Ty jsou méně škodlivé než nanočástice.“
Měření pevných částic za běžného provozu je unikátní světová metoda a docent Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí speciální hadičky a čerpadla odebírá od okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují reálné koncentrace různých typů částic. „Nanočástice se usazují v plicních sklípcích, odtud pronikají do krevního oběhu a roznášejí po těle prokazatelně rakovinotvorné látky," řekl vědec.
Cílem aktuálního měření je podle radní Plamínkové získat orientační měření, které zjistí, kolik naftových aut s odmontovaným či poškozeným filtrem pevných částic po Praze jezdí. „Podle toho, jak měření dopadne, pak zvolíme další postup,“ říká radní. „Každopádně aut je v Praze hodně a je zcela nezbytné, aby byla v dobrém technickém stavu. Existenci aut s odmontovaným či nefunkčním DPF filtrem nehodláme tolerovat.“
Automobily jistě patří k velkým znečišťovatelům ovzduší, ale rozhodně by se nemělo v případě města Prahy zapomínat také na dopravu lodní. Velká část lodí je staršího data výroby, jezdí na naftové motory a jejich spotřeba rozhodně nepatří k nízkým.
Zdroj: tisková zpráva
U starýho diesla si saze sedly na zem a hotovo, kdežto s těch novejch to lítá furt ve vzduchu.
Takhle se dělaj fámy.
Jenom plky.
Na STK by měli auta bez filtru DPF likvidovat.