Mercedes EQXX: pohled do budoucnosti s efektivitou v hlavní roli a dojezdem 1 000 km

2
Mercedes EQXX: pohled do budoucnosti s efektivitou v hlavní roli a dojezdem 1 000 km
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Mercedes EQXX má menší baterii než EQS a o poznání delší dojezd
  • Na jedno nabití ujede přes 1 000 km se spotřebou pod 10 kWh/100 km
  • Je to nejefektivnější Mercedes, jaký kdy byl postaven

Mercedes už EQS, který je prvním elektromobilem nové generace s trojcípou hvězdou, ukázal že při konstrukci elektromobilů bude na prvním místě efektivita. Již delší dobu ale firma avizuje studii EQXX, která má jít ještě dál. Slibuje u ní dojezd 1 000 kilometrů při menší baterii. Nyní tuto studii ukázal a rozhodně nevypadá nereálně. Vyvstává tedy otázka: kdy dorazí sériová verze?

Baterie menší než v EQS, reálný dojezd 1 000 km

Ale vezměme to od začátku a podívejme se na parametry Mercedesu EQXX. Mercedes neuvádí přesné parametry, ale baterie by měla být menší než v EQS. Ta má totiž využitelnou kapacitu cca 108 kWh a u EQXX automobilka udává, že využitelná kapacita je nižší než 100 kWh. Zároveň ale uvádí, že reálný dojezd bude přes 1 000 kilometrů. To je tedy mnohem více než u EQS, se kterým jsme ujeli 853 kilometrů extrémně úsporným stylem jízdy. V běžném provozu by to bylo řekněme okolo 650 až 700 km. EQXX by tedy měl zvládnout minimálně o 300 kilometrů více díky spotřebě nižší než 10 kWh/100 km. Jak je to možné?

Úžasná aerodynamika, solární panely na střeše

Už zmíněný Mercedes EQS má nejlepší aerodynamiku ze všech sériových aut. Chlubí se součinitelem odporu vzduchu cx=0,20. Už tvary studie EQXX ale prozrazují, že v tomto směru jde ještě dále a jeho součinitel odporu vzduchu je 0,17. Zároveň inženýři Mercedesu ještě více zapracovali na efektivitě pohonu, jehož účinnost by měla dosahovat úžasné hodnoty 95 %. Automobilka zapracovala i na hmotnosti. A aby to nebylo málo, díky solárním panelům na střeše si Mercedes EQXX nějakou energii vyrobí ze slunce.

Mercedes-Benz Vision EQXX

Mercedes-Benz Vision EQXX ukazuje, jak si představujeme budoucnost elektromobilů. Pouze před rokem a půl jsme započali tento projekt, který vede k nejefektivnějšímu Mercedesu, který kdy byl postaven. Se spotřebou nižší než 10 kWh/100 km. Má dojezd přes 1 000 kilometrů na jedno nabití a využívá baterii, která se vejde do kompaktního vozu,“ říká Ola Källenius, předseda představenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG. „Vision EQXX je pokročilý vůz v mnoha směrech a dokonce vypadá úchvatně a futuristicky. Tím podtrhuje, kam celá naše společnost směřuje: vybudujeme světově nejžádanější elektromobily,“ dodává.

Mercedes-Benz EQXX vyvíjeli i inženýři z F1

K tomu všemu Mercedes využil, stejně jako u modelu EQS, i zkušenosti ze špičkových odvětví motoristického sportu, konkrétně Formule 1 nebo Formule E. Právě inženýři z těchto disciplín motorsportu, kterých se Mercedes účastní, se podíleli například na vývoji aerodynamiky nebo pohonného systému.

Studie Mercedes-Benz Vision EQXX ale cílí nejen na efektivitu pohonu, ale celkovou udržitelnost. Nejenže na delší dojezd potřebuje méně energie, ale podle automobilky také přinese vyšší luxus při nižším dopadu na přírodu. Zkrátka, méně může být někdy více.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
No u Mercedesu si člověk zvykne jejim řečem věřit. Auto nevypadá nereálně a Mercedes umí, tak uvidíme. Mimochodem...viděl jsem někde test zvýšení spotřeby EV s rakví a zvýšení bylo menší, když se rakev dala na střechu obráceně - tedy předkem dozadu - potvrzuje to i design tohoto Mercedesu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze