Mercedes-AMG ONE ukázal svou šílenou povahu. Pokořil dosavadní rekord Nürburgringu

 Mercedes-AMG ONE ukázal svou šílenou povahu. Pokořil dosavadní rekord Nürburgringu
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Jednalo se o verzi s plně sériovou výbavou
  • Výkon modelu ONE činí 1 063 koní
  • Pro jízdu byly zvoleny pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 R MO

Maro Engel vylepšil dosavadní rekord v kategorii sériově vyráběných vozů s homologací pro silniční provoz, přestože na závodním okruhu nepanovaly optimální podmínky. Rekordní jízdy dne 28. října byly mimořádně napínavé. Přesně v 17:14:31 h se Maro Engel, závodní jezdec a ambasador značky AMG, vydal na trať k poslednímu pokusu dne a na legendárním a náročném asfaltu ve středohoří Eifel dosáhl nového ohromujícího času. A měl to opravdu na poslední chvíli, protože závodní okruh se oficiálně uzavíral v 17:15 h. Maro Engel sice již předtím stanovil nový rekord, ale jezdec DTM nebyl ještě spokojený. Ke konci vyhrazeného času na závodním okruhu se podmínky každou minutou zlepšovaly. Engel tak využil úplně poslední možnost a vylepšil čas na kolo novým oficiálním rekordem 6:35,18 min. Pro porovnání, čas na kolo dosažený na variantě závodního okruhu používané v supertestu časopisu Sport auto je 6:30,705 minuty.

Mercedes-AMG ONE

„Byl to opravdu nezapomenutelný zážitek,“ řekl Maro Engel poté, co absolvoval rekordní kolo. „Nečekal jsem, že bychom mohli při těchto podmínkách na trati zajíždět takové časy na kolo. Některé zásadní úseky trati nebyly ještě zcela suché, a jízda na nich byla náročná. To byla opravdu velká výzva. V předběžných testech jsme se pokoušeli najít optimální strategii využívání jednotlivých systémů. Stejně jako Lewis Hamilton a George Russell o závodních víkendech jsem si i já musel nejlepším možným způsobem rozdělit elektrickou energii hybridního systému. To není především kvůli značné délce tohoto závodního okruhu vůbec snadné. Navíc bylo nutné optimálně využívat také funkci DRS. Ale i to je zkrátka pocit jako v opravdové Formuli 1.

Rekordní vůz měl po technické stránce všechno, co Mercedes-AMG ONE nabízí ve své sériové výbavě. Hypersportovní vůz přenáší jako první na světě techniku hybridního pohonu Formule 1 ze závodních okruhů na silnice. Hybridní systém AMG E Performance s jedním spalovacím motorem a čtyřmi elektromotory poskytuje celkový nejvyšší výkon 782 kW (1 063 k). Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 352 km/h. Arzenál dalších technologií z motoristického sportu sahá od monokoku a vnějších dílů karoserie z uhlíkových kompozitů přes jednotku motoru a převodovky s nosnou funkcí a aktivní aerodynamiku až po podvozek se systémem push-rod (horizontálně uložené tlumiče a vinuté pružiny s pákovým převodem pohybu zavěšení kol).

Dvoumístný Mercedes-AMG ONE nabízí v některých ohledech dokonce ještě více než závodní vozy Formule 1. Disponuje zcela variabilním pohonem všech kol AMG Performance 4Matic+ složeným z hybridního pohonu zadní nápravy a elektrického pohonu přední nápravy s variabilním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola. Pro rekordní jízdu byly zvoleny maximální hodnoty odklonu kol v rámci tolerance pro předávání vozu zákazníkům. Maro Engel zvolil jízdní režim Race Plus. To znamená aktivní aerodynamiku s maximálně výhodnými aerodynamickými vlastnostmi ve všech situacích, tuhé nastavení podvozku, snížení světlé výšky o 37 mm na přední nápravě a o 30 mm na zadní nápravě a maximální výkon od všech motorů. Drag Reduction System (DRS) – systém pro snížení aerodynamického odporu vzduchu – je jezdcem aktivován stisknutím tlačítka na volantu.

Přitom se uzavřou přední otvory na blatnících a zasune se horní aerodynamický prvek dvoustupňového zadního spoileru. Jakmile systém rozpozná zpomalení nebo jistou míru příčného zrychlení, tyto aerodynamické prvky se zase bleskurychle vysunou, resp. otevřou. Rekordní kolo v hybridním supersportovním voze s technikou Formule 1 vyžadovalo nejen jezdecké dovednosti, ale také inteligentní styl řízení. Maro Engel využil na Severní smyčce dlouhé 20,8 km speciální systém řízení energetických toků. To znamená, že nemohl na všech úsecích trati zrychlovat až na nejvyšší možnou rychlost, ale musel s energií hospodařit. K tomuto účelu používal na jedné straně čtyřstupňový systém zvaný Energy Flow Control (EFC), který je součástí výbavy modelu AMG ONE, a na druhé straně dával někdy nohu z plynu o trochu dříve.

V anglickém žargonu se tomu říká „lift and coast“. Maro navíc využíval také zpětné získávání kinetické energie ve fázích brzdění, takže vysokovýkonná sada akumulátorů dokázala nabídnout dostatek výkonu pro dosažení nejvyšší rychlosti 338 km/h na dlouhé rovince Döttinger Höhe. Všechny uvedené možnosti variabilního nastavení mohou využívat také majitelé vozů AMG ONE. To platí i pro zcela sériové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO, které byly vyvinuty speciálně pro model ONE. Nejvyšší možné zpomalení zajišťovala standardně dodávaná vysokovýkonná brzdová soustava AMG s keramickými brzdovými kotouči.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze