Letos chceme nabíječky stavět stejně rychle jako vloni, říká mluvčí PRE

Rozhovor
Letos chceme nabíječky stavět stejně rychle jako vloni, říká mluvčí PRE
Fotografie: Petr Vojtěch, fDrive.cz
  • Pražská energetika se letos zaměří hlavně na budování kapacitní nabíjecí sítě v Praze
  • V plánu je také spolupráce na rychlém budování chytrých lamp

Pražská energetika (PRE) soutěží o pozici lídra nabíjecích služeb na českém trhu. Prudce zrychlila výstavbu dobíjecí infrastruktury, nedávno slavnostně otevřela už 500. stanici a v současné době se intenzivně věnuje přípravě Metropolitní sítě v Praze. Proto jsme vyzpovídali Karla Hanzelku, mluvčího PRE, a vyptali jsme se ho, čeho se elektromobilisté od této společnosti v nejbližší době dočkají. A také o elektromobilech obecně.

Letos chceme stavět nabíječky stejně rychle jako vloni, říká Karel Hanzelka z PRE – Rozhovor

Máme za sebou anketu Elektromobil Roku, jejímž generálním partnerem byla právě Pražská energetika. V jednotlivých kategoriích zvítězily vozy Audi e-tron GT, Škoda Enyaq Coupé RS iV a Volkswagen ID. Buzz Cargo. Co říkáte na výsledky ankety? Překvapily Vás?

Výsledky mě nepřekvapily. Vyhráli ti, u kterých se to čekalo. Škoda Enyaq je české auto, které je mezi tuzemskými elektromobilisty rozšířené. Po zásluze ocenění získalo i Audi e-tron GT, neboť je to velmi dobře vybavené auto, ač pro většinu smrtelníků cenově velmi těžko dosažitelné. Když se ale vrátím k otázce, tak výsledky překvapivé nebyly.

Které auto Vás zaujalo nejvíce?

Budu se opakovat, ale osobně považuji za velmi pěkné a povedené auto Škodu Enyaq. Zvláště ve variantě Coupé RS iV. Pozornost za PRE jsme ale věnovali všem vozidlům, která byla součástí této ankety. Všechny tyto vozy byly nominovány zaslouženě.

Které elektromobily jste měl možnost vyzkoušet v minulém roce? Který Vás zaujal nejvíc?

Já jsem v oboru poměrně krátce, takže jsem zatím neměl příležitost vyzkoušet desítky vozidel, ale jednotky jsem zkoušel. Za uplynulý rok si pamatuji např. Hyundai Ioniq 5, Škodu Enyaq, Volkswagen ID.3 i ID.4. Moje oblíbená značka je Audi. Myslím si, že relativně dosažitelná pro běžného smrtelníka je např. takové Q4 e-tron. Mně osobně se na něm líbí, že si zachovává své tradiční zpracování kokpitu a rozdíl je pouze v tom, že máte pod kapotou elektromotor. Já totiž nejsem příznivcem virtuálních kokpitů a různých ovládání, kde si připadáte jako v raketě, která letí na měsíc. Za mě je právě Q4 e-tron auto, které si dokážu představit, že ho mám trvale.

PRE, dálnice D1, exit 66 - Loket, KFC
Električtí poutníci mezi Prahou a Brnem mohou nyní dobíjet na ultrarychlém stojanu PRE 2× 150 kW na odpočívce Loket na 66. kilometru. V areálu nechybí zázemí s rychlým občerstvením

Možná se tedy dočkáte přírůstku v podobě Q4 e-tron i do flotily PRE.

To si nemyslím, nicméně PRE má flotilu necelých 130 elektromobilů. Z dřívější doby převažují vozy Škoda Citigo. Dále máme několik vozů VW ID.3 a Škoda Enyaq. Máme také například Hyundai Kona Electric, nicméně převažují vozidla z koncernu Volkswagen.

Plánujete dále počet elektromobilů rozšiřovat?

Myslím, že do budoucna bude počet elektromobilů narůstat. Nechci odhadovat jakým tempem, ale v každém případě je elektromobilita fenoménem, který se promítá i do naší firemní flotily. Na druhou stranou jsou lidé, kteří chtějí a pravděpodobně i nadále budou mít auto se spalovacím motorem. Jsou však i tací, kteří to chtějí zkusit a využívat elektromobil i jako služební auto.

Jsou všechna ta auta přidělena daným zaměstnancům, nebo jsou některá i sdílená?

Obojí. Management může mít vlastní elektromobil. Pak je tady ale flotila aut, která jsou na žádost k dispozici pro služební cesty zaměstnanců.

Z mapy nabíjecích stanic na fDrive.cz, do které nám přispíváte aktuálními daty, jsme si všimli, že za uplynulý rok se nabíjecí síť rozrostla. Kolik máte nyní nabíjecích stanic?

Sám jste to zmínil, dobíjecí síť se rozrostla velmi rychle. Za rok 2022 přibylo téměř 200 dobíjecích stanic. V současnosti jsme lehce přes 500 dobíjecích stanic. Nedávno jsme zprovoznili právě 500. stanici v Praze ve Velké Chuchli. Tempo výstavby stanic chceme udržet i pro letošní rok. Nechci slibovat konkrétní číslo, záleží to na mnoho faktorech, ale chtěli bychom být stejně produktivní jako loni.

PRE Alpitronic hypercharger 300 kW
Nabíjecí síť PRE bude čím dál inteligentnější. Už nyní dokáže na stojanech poskytnout informace o dalších nabíječkách, v dohledné době se dočkáme statusů v reálném čase přímo v mobilní aplikaci

V loňském roce jste zprovoznili hodně rychlonabíjecích stanic v rámci páteřní sítě. Bude tento trend pokračovat i letos, nebo se chcete zaměřit na Metropolitní síť?

V současné době je prioritou Praha. Chceme rozšiřovat Metropolitní sít v Praze a navyšovat dobíjecí výkony. Tím však nechci říct, že bychom páteřní síť zanedbávali. I tam se chystáme zvyšovat výkon, pokud to situace dovolí. Nicméně pro rok 2023 je skutečně prioritou Hlavní město Praha.

To znamená, že se dočkáme mnoha chytrých nabíjecích lamp, které provozujete ve spolupráci s Technologiemi Hlavního města Prahy?

Taky se dá říct, ale samozřejmě chceme rozšiřovat síť AC dobíjecích stanic. A kde to situace dovolí, tak chceme budovat i nové DC dobíjecí stanice. Bude však záležet na dohodě s Hlavním městem Praha.

Naše čtenáře a diváky zajímají nabíjecí huby, tzn. místa, kde se ideálně dá nabít elektromobil za pár minut a kde je více než jeden stojan. Když jste spouštěli rychlonabíjecí stanici na Chodově, tak jste zmiňovali, že to bude priorita do dalších let. Jak to vypadá letos? Dočkáme se nějakého hubu?

Otázka je, co je to hub? Z našeho pohledu je hub i to, kde máme dvě rychlodobíjecí stanice se čtyřmi konektory, což je teď případ i 500. dobíjecí stanice u Hornbachu ve Velké Chuchli. Spolu s AC konektory je tam 6 konektorů, na kterých se dá dobíjet. Z našeho pohledu je to tedy hub, protože můžete teoreticky dobíjet až 6 elektromobilů najednou.

PRE, Praha - Velká Chuchle, Strakonická ul., Hornbach
PRE u rychlých a ultrarychlých nabíjecích stanic v současné době spoléhá na modulární stojany italské firmy Alpitronic, které lze dodatečně posilovat moduly po 75 kW

V loňském roce jsme ale otevřeli i několik dalších hubů. Zmíním např. Kongresové centrum Praha, kde bylo zřízeno, nemýlím-li se, 10 dobíjecích stanic, ač nízkého výkonu. Další velký hub je u plaveckého areálu na Praze 11 na Chodově. Dobíjecí huby tedy rostou. Otázka tedy zůstává, jak se na to díváme. Za nás se i na dvě dobíječky dá pohlížet jako na hub.

Loňský rok byl ve znamená volatilních energií. Jak se to dotklo nabíjení elektromobilů a jaké jsou výhledy na letošní rok?

Ano, trh s energiemi – elektřinou, plynem – byl volatilní. Dotklo se to nejen dobíjení elektromobilů. Bohužel jsme museli reflektovat velkoobchodní trh, ale dlouho jsme se pro zákazníky snažili držet příznivé ceny. Zdražovali jsme teď od 1. 2. 2023. Pořád ale patříme k levnějším poskytovatelům na trhu. Uvidíme, co ten trh přinese. Zlevnění zatím zřejmě není na obzoru. Trhy jsou sice stále volatilní, ale pokud bude nějaký dlouhodobý pokles velkoobchodních cen, je možné, že dojde k úpravě cen směrem dolů.

S nabíjením souvisí také mobilní aplikace PRE, ve které je nyní vidět počet nabíjecích stanic, poloha, obsazenost či konektory atp. Chystáte i nějaké vylepšení, aby přes ni bylo možné nabíjet/obsluhovat účet?

Plánů v této oblasti máme spoustu. Chceme tu aplikaci více personalizovat konkrétnímu uživateli. Tedy, aby aplikace poskytovala klientské informace ve smyslu např. množství odebrané elektřiny. Pracujeme na tom, ale je potřeba to ještě otestovat a doladit. V průběhu tohoto roku přijdeme s nějakými novinkami.

Děkuji za rozhovor a zajímavé informace.

Přeji všem elektromobilistům hodně šťastných kilometrů a doufáme, že technika půjde dopředu a elektroaut bude víc a víc.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
PRE urcite jednicka na Ceskem nabijecim rybnice. Diky za to co delate pro elektromobilitu. A jestli se mohu primluvit s tim planovanym navysovanim vykonu tak by bodlo zrychleni jedne ze dvou dobijecek na sestce u OMV Kolesov.

PS: Pane Pultzner ten caj musel bejt dost prelouhovanej ne? :-)
Martin Šafránek
Martin Šafránek
Určitě se přimlouvám za masivní rozšíření chytrých nabíjecích lamp v Praze A samozřejmě za vyhrazená místa u nich pro nabíjení.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze