Konec letitého manželství. Panasonic prodal svůj podíl v Tesle

1
Konec letitého manželství. Panasonic prodal svůj podíl v Tesle
Fotografie: Panasonic
  • Panasonic na transakci pohádkově vydělal
  • Získané peníze míní investovat do snížení závislosti na Tesle
  • Společné projekty ovšem pokračují

Příběh začal v roce 2010, kdy strojírenský gigant Panasonic jako jeden z mála uvěřil začínající Tesle a rozhodl se do tehdy mnohem menší společnosti investovat zhruba 30 milionů dolarů (podle tehdejšího kurzu zhruba 570 milionů korun). Zatímco Tesle tato finanční injekce zpočátku velice pomohla, Panasonic si na své přišel později, ovšem s o to větší parádou. Nyní totiž oznámil, že svůj podíl prodal již v minulém fiskálním roce za 3,6 miliardy dolarů (77 miliard korun), tedy stonásobek původní investice! Tesla totiž časem Panasonic výrazně přerostla a dosahuje omračující tržní kapitalizace 650 miliard dolarů. To je zhruba 13,9 bilionu korun, tedy pro představu devítinásobek ročních příjmů českého státního rozpočtu. Zásadní podíl na tomto vývoji měl společný projekt obou společností Gigafactory Nevada, která se stala největší baterkárnou na světě.

Nastal tedy nejvyšší čas k prodeji. Jednak není vůbec jisté, zda by v budoucnu nastala další příležitost k tak výhodnému prodeji, jednak chce Panasonic snížit svou závislost na Tesle. Ta mu totiž tvoří absolutní většinu obratu v byznysu s bateriemi. Opačně to ostatně platí také, Tesla, dosud odebírající výhradně od Panasonicu, už se byla poptat u LG a hlavně CATL, který bude stavět továrnu nedaleko šanghajské Gigafactory. Panasonic chce podle electrek.co použít značný příjem z prodeje k rozšíření výrobních a vývojových kapacit. Oficiální deklarace ovšem zní, že se vztahy obou společností nijak nemění. Tesla každopádně dále pokračuje v odběru baterií od Panasonicu, který pro změnu staví prototypovou výrobní linku na články typu 4680 a ústy svého nového generálního ředitele potvrdil ochotu investovat do jejich výroby.

Vztahy obou společností si prošly bouřlivým vývojem. Tesla obviňovala Panasonic z pomalého náběhu výroby v Gigafactory Nevada, což nepříznivě ovlivnilo start výroby Tesly Model 3. Stěžovala si také na vysoké ceny baterií a poté oznámila, že si vybuduje vlastní výrobní kapacity, což harmonickým vztahům rovněž neprospělo. Přesto ale Tesla vždy kupovala a nadále kupuje prakticky každou dostupnou baterii a pokud klapne společný projekt 4680, objemy vzájemných obchodů se dále dramaticky navýší. Dnes už se jen těžko věří, že bývaly doby, kdy Tesla musela téměř prosit dodavatele baterií, aby pro ně začali vyrábět. A když nikdo nevěřil válcovitým článkům. Jenže Panasonic kývl a v současné době určitě nelituje.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
jak je myšleno to - když nikdo nevěřil válcovitým článkům? Ony se do aut dávaly někdy jiné?

Jinak velké gratulace Panasonicu, umět vyskočit včas dokud jsou akcie mazácky přepálené je velmi zkušené a dospělé rozhodnutí na které jen tak někdo nemá... stačí se podíval na hodlery BTC :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze