Turistům v Jeseníkách se o víkendu při troše štěstí naskytne originální podívaná na kolonu elektromobilů. Automobily se zásobníkem energie v baterii se vydají na cestu z Ostravy k přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé stráně, jejíž horní nádrž je největší baterií na uchovávání elektřiny v Česku. Trasu symbolicky zakončí ve sportovním areálu Kouty v Loučné nad Desnou pod Dlouhými stráněmi, kde své vozy také vystaví. Takzvanou eJantarovou cestu se Skupinou ČEZ projede v sobotu 32 vozů a chybět nebude ani naše redakce.
„Pravděpodobně přijede i Tesla Model Y, která se dostala k prvním zákazníkům letos v březnu, a také Audi e-tron, takže to bude velký zážitek pro všechny, kteří se elektromobilitou zabývají. Elektromobily zájemcům v sobotu odpoledne představíme na náměstí sportovního areálu v Koutech, v některých vozech bude možné projet se po okolí,“ řekl Milan Rajchl, který letos pořádá moravskoslezskou dvoudenní ekotour s názvem eJantarová cesta už počtvrté, vždy s jinou cílovou destinací.
Netradiční putování není jen zábavou, ale hlavně osvětou. „Chceme přesvědčit lidi a hlavně politiky, aby se k naší planetě začali chovat ekologicky, aby zdravý rozum nakonec zvítězil. Planetu Zemi jsme nedostali darem od svých předků, máme ji jen zapůjčenou a musíme ji v budoucnu předat našim dětem v co nejlepší kondici,“ řekl Rajchl.
„Dynamický vývoj táhne rostoucí počet elektrických aut v Česku a zároveň rozšiřování sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ. Předpokládáme, že při akceleraci současného rozvoje elektromobility v České republice bychom příští rok mohli výrazně překročit hranici tří milionu kWh načerpané energie,“ řekl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ. Aktivní elektromobilisté v té souvislosti energetiky někdy naopak kritizují. „Rozmístění není rovnoměrné. Někde je několik rychlonabíječek vedle sebe, ale například v Jeseníkách není jediná, takže vozy s kratším dojezdem musí jet přes Olomouc,“ vysvětlil Milan Rajchl.
V České republice je aktuálně registrováno více než 4 000 čistě elektrických aut. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektrických aut, loni 789 elektromobilů a letos jen za první 4 měsíce roku celkem 1 068 aut. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.