Jezdí na elektřinu a urazí až 575 km. To je autobus Modulo

5
Jezdí na elektřinu a urazí až 575 km. To je autobus Modulo
  • Kapacita akumulátorů může být až 255 kWh
  • Automobilka Modulo pochází z Maďarska
  • Elektrobus se zúčastnil závodu 80eDays

Máte pocit, že Maďarsko mimo guláše světu ničím nepřispělo? I když země ještě nedávno bojovala s bankrotem, vzniká na území této parlamentní republiky mnoho zajímavých projektů. Jedním z nich je firma Modulo vyrábějící autobusy s alternativním pohonem. Mimo klasické dieselové motory splňující normu Euro 6 nabízí společnost také možnost CNG, hybridního nebo čistě elektrického pohonu.

Maďarští vývojáři při výrobě, na které se mimochodem z více než 50 procent podílí maďarští dodavatelé, používají místo kovu převážně plast. I samotný rám je tvořen právě z tohoto polymerního materiálu. Výhody jsou na první pohled patrné – autobus z umělé hmoty je až o dvě tuny lehčí než ekvivalentní autobus klasické kovové konstrukce. Jednotlivé díly navíc nepodléhají korozi a jsou o mnoho levnější než karbon. Firma se nebojí ani kvality a garantuje bezchybný stav karoserie až po dobu 30 let.

Firma momentálně nabízí tři délky svého nízkopodlažního autobusu: 6,5 metru dlouhé Minimo, Medio s délkou 7,98 a 9,45 metru dlouhé Optimo. Minimo umí přepravit až 45, Medio 65 a Optimo 85 pasažérů. Všechny typy autobusů jsou osazeny speciální eBus READY karoserií, která počítá s budoucí přestavbou na čistě elektrický pohon. Změna na elektroautobus je díky eBus READY velmi levná a navíc netrvá dlouho.

c48 (Minimo) c68 (Medio) c88 (Optimo)
kapacita 45 pasažérů 65 pasažérů 85 pasažérů
délka 6 507 mm 7 982 mm 9 457 mm
rozvor 4 026,5 mm 5 000,5 mm 6 976,5 mm
hmotnost 8,3 tuny 10,35 tuny 11,05 tuny

Vývoj čistě elektrického autobusu stál jednu miliardu maďarských forintů (v přepočtu zhruba 87,5 milionů korun), z čehož 10,8 milionů korun přidala v dotacích Evropská unie. Vozy již obdržely osvědčení provozní způsobilosti a zatím se spustila výroba prvních 25 vozů. Prozatím se čistě elektrická varianta prodává pouze ve variantě Minimo a Medio, což znamená, že elektrobus umí přepravit maximálně 65 pasažérů. V základní specifikaci urazí elektrobus až 100 kilometrů na jedno nabití. Jak ale ukázal závod 80eDays, může to být o mnoho kilometrů dál.

Závod započal 16. června ve španělské Barceloně. Cílem bylo ujet 25 tisíc kilometrů napříč 20 zeměmi a třemi kontinenty. Jak název napovídá, vše se muselo stihnout za 80 dní. To by nebyl takový problém, kdyby se necestovalo čistě elektrickými vozy. Jednotlivé týmy pocházely ze Švýcarska, Španělska, Německa, Maďarska, Itálie, Rakouska, Číny, Ameriky a dokonce i České republiky.

Maďarský tým samozřejmě chtěl jet závod ve voze vyrobeném na území Maďarska, a proto zvolil právě autobus Modulo. Elektrobus byl vybaven baterií od americké firmy Valence s obrovskou kapacitou 255 kWh. Díky lehké konstrukci a velké kapacitě baterií měl autobus impozantní dojezd 575 kilometrů. Nabíjení přitom probíhalo na rychlonabíjecích stanicích pomocí standardu CHAdeMO. Posádku elektrického autobusu zastoupila dvojice Joszef Helmich a Csaba Meszaros.

Zdroje: telegraph.co, modulo.hu, eltis.org, valence.com

Diskuze ke článku
pozornost
škoda že tak nádherný design nemají busy škoda
Paj
Jak se tam v zimě topí?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze