Jaký je první Audi charging hub? Vyzkoušeli jsme to naživo

Včetně videa
4
Jaký je první Audi charging hub? Vyzkoušeli jsme to naživo
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Audi spustilo svůj první charging hub před Vánocemi v Norimberku
  • Kombinuje bateriové úložiště, fotovoltaiku, 6 ultrarychlých nabíjecích stanic a luxusní lounge
  • Nabijete v něm každý elektromobil, část lounge je ale pouze pro majitele Audi a Porsche

Audi e-tron charging hub je doslova vánočním dárečkem pro všechny elektromobilisty. Unikátní koncept totiž spustilo Audi 23. prosince a Norimberk vybralo proto, že je zde relativně málo ultrarychlých nabíjecích stanic. Tento koncept je zároveň určen pro městské nabíjení, ne jako tranzitní nabíjení u dálnic, které zajišťuje například Ionity. Audi vidí budoucnost tohoto konceptu u lidí, kteří nemají možnost nabíjet doma nebo v práci a jednou za týden či dva zde za pár desítek minut nabijí a mezitím stráví příjemný čas v salonku.

Vyzkoušel jsem první Audi charging hub v Německu

Pojďme se podívat nejdřív na to nejzajímavější, tedy technologii celé stanice. Ta je modulární, sestavena z takzvaných Cubes, které jsou umístěné pod loungem. Má 6 ultrarychlých nabíjecích kabelů s výkonem až 320 kW, souběžně se tak zde může nabíjet 6 aut. Každá Cube s výkonem 300 kW (320 peak) napájí dva nabíjecí body, které se o nabíjecí výkon dělí. Maximální souběžný výkon všech 6 přípojek je tak 900 kW, ale v praxi se poptávka po takovém výkonu prakticky nemá šanci sejít. Já jsem přijel se svým e-tronem s 25 % nabití a auto se začalo nabíjet plným výkonem a až do 80 % drželo výkon 150 kW.

Ultrarychlý hub, který nezatěžuje síť

Přípojka ze sítě pro celý charging hub je ale pouze 200kW, běžně si hub ze sítě bere 150 kW nebo méně. Jak je to možné? Díky bateriím. V útrobách a Cubes jsou umístěny vysloužilé baterie z e-tronů (většinou po haváriích či opravách) o celkové kapacitě ohromných 2,45 MWh. Mimochodem je to třicet 95kWh baterií, které najdeme v Audi e-tron. Energii navíc pomáhá dodávat také fotovoltaika na střeše s výkonem 30 kW. Panely jsou nalepené například také na střešních oknech lounge. Díky tomu všemu zatěžuje nabíjecí hub síť pouze tak jako jedna běžná slabší ultrarychlá stanice, přitom dokáže obsloužit 6 aut najednou a ultrarychle nabít kolem stovky aut denně.

Pod salonkem jsou umístěny velké baterie, na střeše pak fotovoltaika

Nabít mohou všichni, ne jen vozy Audi a nejčastějším zákazníkem jsou paradoxně Tesly, které místo svých Superchargerů, které jsou umístěné až na dálnici, raději jezdí sem. Nejen díky umístění, ale i pohodlnému lounge. Já jsem pro nabíjení svého e-tronu použil e-tron charging kartu a cena za nabíjení je 7,8 Kč za kWh pro řidiče Audi, pro ostatní je to většinou kolem 10 korun s jinými nabíjecími službami. Stanice ale podporuje také univerzální ISO standard Plug and Charge, takže stačí zapojit kabel a auto se začne nabíjet hned, bez nutnosti pípat kartou nebo aktivovat aplikací. To umí například nejnovější e-trony.

Zajímavostí je, že si dokonce můžete rezervovat nabíjení na konkrétní čas, a to přímo z aplikace myAudi. 15 minut před začátkem rezervovaného času se zvedne fyzicky zábrana, aby vám na místo nikdo nevjel a měli jste volno. Ale nebojte, pokud by tam v tu dobu zrovna někdo stál, zábrana se díky senzoru nezvedne a vozidlo nepoškodí. Obsluha by v takovém případě sešla dolů a řidiče přesměrovala na jinou přípojku. Zatím si tady ale vzhledem k dostatečné kapacitě prakticky nikdo místo nerezervuje, není to potřeba.

Na místě lze vyzkoušet Audi e-tron GT. Zajímavostí jsou zábrany, které se zvednou v případě rezervace nabíjecího stojanu v konkrétní čas

Prémiový salonek pouze pro Audi a Porsche

Kromě technologií je prémiový lounge tím, co dělá tento nabíjecí hub odlišným. Dostanete se do něj pomocí kódu zobrazeného na displeji nabíjecí stanice nebo v aplikaci Audi. Přivítala nás zde obsluha, která je zde k dispozici přes den. Pracovník Audi nám celý lounge ukázal a vysvětlil režim. Do základní části, kde je k dispozici i občerstvení jako káva či pralinky (samozřejmě za poplatek) či toalety, se dostane každý, kdo nabíjí. Do zadní, velké části salonku s pohodlnými křesly, se ale dostanou jen majitelé Audi a Porsche, kteří si vstupní kód zobrazí v mobilní aplikaci. V této části nechybí ani obří obrazovka s prezentací nejnovějších elektromobilů Audi a technologií. A je to zde skutečně velmi příjemné a pohodlné. Pro letní měsíce se bude hodit i terasa a samozřejmostí jsou všudypřítomné nabíjecí USB nebo zásuvky. Díky ultrarychlému nabíjení zde strávíte většinou jen třeba 10 až 20 minut, ale i tak je pohodlí příjemné.

Hlavní část prémiového salonku je k dispozici pouze řidičům Audi a Porsche. Přední část, kde je umístěno i občerstvení, je přístupná pro všechny.

V obou částech lounge jsou k dispozici velké displeje se zobrazením aktuálního stavu nabíjení všech aut, takže zde můžete pořádat takové malé nabíjecí závody. V horní části jsou ale vidět velmi zajímavá data o tom, jak moc má hub nabité baterie, kolik kW si bere ze sítě, kolik kWh v konkrétní den už bylo nabito a další zajímavé statistiky.

Já jsem přijel kolem poledne a od rána zde nabili přes 500 kWh, přitom baterie hubu jsou téměř úplně nabité a dokáží poskytnout ještě 2,3 MWh. Ze sítě se pak hub aktuálně dobíjel 146 kW. Mimochodem i energie ze sítě pochází výhradně z obnovitelných zdrojů a každý, kdo zde nabíjí, tak čerpá čistou elektřinu.

Nad displejích v salonku lze sledovat nejen stav nabíjení všech vozů, ale i zajímavé údaje samotného hubu

Audi charging hub je skvělý koncept, který ukazuje, jak může vypadat prémiový zážitek z ultrarychlého nabíjení, který zároveň nezatěžuje veřejnou síť. Je skvělé, že se Audi rozhodlo otevřít nabíjení pro všechny. Špatnou zprávou ale je, že v současné době nejsou další podobné huby v plánu. Audi vyhodnotí provoz tohoto a pokud bude zpětná vazba velmi pozitivní, stavbu dalších zváží. Za sebe mohu říct, že doufám, že se dalších dočkáme.

Diskuze ke článku
mirek dupal
mirek dupal
Vypadá to velmi zajímavě včetně té ceny . Ta karta audi echarge má nějaký paušál ? Já ji k autu nedostal a ani se neptal proč . Ale pokud je cena ,,z ulice" 10 ,- tak i to je slušné, na rozdíl od ionity .
Dini Dini
Dini Dini
No problémem je jen cena toho hubu. Očekávám max 1 v Praze.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze