Jakou spotřebu má elektromobil s nosičem kol nebo rakví na střeše?

3
Jakou spotřebu má elektromobil s nosičem kol nebo rakví na střeše?
Fotografie: Kia
  • Nosič kol na tažném zařízení zvyšuje spotřebu o 8 %
  • Box pro převoz lyží na střeše navýší spotřebu auta o 14 %
  • Střešní nosič kol zvýší spotřebu o 33 %

Jízda s elektromobilem je specifická sama o sobě, ovšem když se k tomu přidá cesta na vytouženou dovolenou a vy zrovna potřebujete odvézt na místo dovolené například jízdní kola či lyže, teprve pak začíná ta pravá zábava v podobě snížení dojezdu elektromobilu. A právě na tento jev se zaměřili experti z německého autoklubu ADAC, kteří zkoumali, o kolik se zvýší spotřeba, tedy sníží dojezd elektromobilu Kia EV6, když bude mít upevněn na tažném zařízení nebo na střeše držák na jízdní kola či na střeše budete převážet box pro lyže.

Je logické, že auto přepravující cokoliv připevněného na sobě spotřebuje více energie. Ovšem o kolik přesně spotřebuje více a jaký vliv na spotřebu to bude mít, nebylo až tak moc jasné. A proto se experti z ADAC rozhodli změřit to, na kolik kWh nás vyjde převoz jízdních kol nebo lyží v elektromobilu Kia EV6 při dálniční rychlosti 120 km/h.

Stan na střeše auta má stejnou spotřebu jako jízdní kola na střeše

Pro testování na auto umístili vždy dvě jízdní kola. V prvním případě se jednalo o upevnění kol do držáku na tažném zařízení za autem, v druhém do speciálního držáku na střeše elektromobilu. Poslední jízda byla s prázdným držákem na jízdní kola na střeše.

Předmět Spotřeba Navýšení spotřeby
Jen vozidlo 20,6 kWh 0 %
Nosič s jízdními koly na tažném zařízení 22,2 kWh 8 %
Střešní nosič s jízdními koly 27,4 kWh 33 %
Střešní nosič bez jízdních kol 21,6 kWh 5 %

Když už bylo auto k dispozici, tak se jako bonus navíc udělalo měření spotřeby auta se střešním stanem a boxem neboli „rakví“ pro převoz lyží na zimní dovolenou například do Alp, Tater nebo Krkonoš.

Předmět Spotřeba Navýšení spotřeby
Jen vozidlo 20,6 kWh 0 %
Střešní stan 27,4 kWh 33 %
Střešní box 23,4 kWh 14 %

Ze získaných dat je už nyní patrné, že se nevyplatí vozit na autě zcela prázdný držák na jízdní kola a už vůbec ne střešní box. Zajímavým zjištěním je i to, že rozdíl ve spotřebě vozu mezi přepravou jízdních kol na střeše nebo za autem je neuvěřitelných 25 %.

Doporučení na závěr

Na závěr máme několik doporučení, co udělat, aby se spotřeba co nejvíce snížila, případně jak správně vybrat přepravní systém pro jízdní kola nebo lyže. V první řadě vybírejte přepravní systém s co nejlepší aerodynamikou. Zadruhé svou předvídavou jízdou a plynulostí dokážete také uspořit hodně elektřiny. Na závěr nesmíte zapomínat, že rychlost v tomto případě opravdu nehraje prim. Takže volnější noha na elektrickém pedálu je výhodou.

Technické parametry Kia EV6 GT

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 695 × 1 880 × 1 550 mm, 2 200 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon430 kW, 585 koní, točivý moment: 740 Nm
Baterie77,4 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 240 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 424 km
Cena od1 780 980 Kč
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Mám drzak kol za vidlici a na dalnici 110 mi Model3 bral asi o 10% vic, jak bez pri 130. ID.4 s drzakem na tazny +5% odhad. Takze vice-mene to souhlasi
Marek M.
Marek M.
"Zajímavým zjištěním je i to, že rozdíl ve spotřebě vozu mezi přepravou jízdních kol na střeše nebo za autem je neuvěřitelných 25 %."

No nevím, ale nepřijde mi to nijak překvapivé nebo neuvěřitelné. Naopak, přijde mi to logické, když se člověk zamyslí nad aerodynamikou.
Martin Lacina
Martin Lacina
Ja jsem zrovna na dovolene u more s karavanem 7,5m i s oji, sirka asi 2,3m a spotreba temer dvojnasobna. ;-)
Ale zase na nabijecce odprahnu, zapackuju a cela rodina se muze v klidu treba naobedvat.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze