Jak si vedly naše posádky v soutěži Škoda Economy Run 2021?

Jak si vedly naše posádky v soutěži Škoda Economy Run 2021?
Fotografie: Škoda Economy Run
  • Škoda Economy Run je tradiční soutěž ve spotřebě s vozy Škoda
  • Za naši redakci startovaly dvě posádky z celkových 48
  • Jeli jsme na CNG, ale v budoucnu možná vzniknou i třídy EV a PHEV

Kořeny Škoda Economy Run sahají až do roku 1980, kdy se pořádal vůbec první ročník soutěže. Od té doby se jezdilo pravidelně každý rok, s výjimkou loňské pandemické situace. Na start se mohou postavit pouze vozy značky Škoda, čímž se aspoň do jisté míry zajistí podobnost vozů a motorizací, což je pochopitelně velice podstatná část, aby byla soutěž vyrovnaná a spravedlivá. Trasa je rozdělena do dvou etap s pauzou na oběd a letos byla vedena ze závodu Škoda auto v Kosmonosích do závodu ve Vrchlabí a zpět. Celá trasa měřila přes 310 kilometrů. Před startem i během soutěže o nás bylo ze strany pořadatele hezky pečováno formou rautů a balíčků na cestu, což bylo velice příjemné.

Ačkoli historie soutěže sahá hluboko do osmdesátých let, naše posádka si odbyla hned několik premiér. Soutěže, ve které jde pouze a jenom o co nejmenší spotřebu, jsem se letos zúčastnil vůbec poprvé. Druhý člen posádky David Kazda si pro změnu odbyl premiéru jako řidič, všechny předchozí ročníky si soutěž užíval jako navigátor. Zároveň jsme trochu nezvykle jeli s vozem s automatickou převodovkou. Naše druhá posádka jela již potřetí ve stejném složení, tedy Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek, i se stejným autem, Octavií 3 Combi G-TEC.

Economy Run pohledem navigátora naší posádky Octavie G-TEC

Pro mě to byla první zkušenost se soutěží Škoda Economy Run a celkově jsem se soutěže, ve které jde pouze a jenom o co nejnižší spotřebu, letos zúčastnil vůbec poprvé. Celou filozofii, důvod vzniku i zápal zúčastněných velice dobře chápu, nicméně jsem nikdy nepatřil k těm, kteří hledí na spotřebu a zároveň mám mnohem raději sportovní jízdu. Říkal jsem si ale, že bude fajn si to zažít a vyzkoušet. Běžně se účastním rallye pravidelnosti, kde na pozici navigátora musím být neustále ve střehu, kontrolovat itinerář a kalibrovat pomocné přístroje. Pořadatelé nás pokaždé nutí proplétat se zapadlými vedlejšími uličkami a umisťují do itineráře nejeden záludný bod, takže řádků v itineráři jsou stovky a udržet se správně na trase je výzva. Economy Run jsme jeli celou dobu pouze po hlavních tazích a na několika stranách v itineráři byly pouze názvy vesnic, kterými jsme projížděli, což je z pozice navigátora na trase dlouhé přes 310 kilometrů velice nudné a ubíjející.

Jelikož jsem dost soutěživý, tak mi také chyběly ty kolísající emoce, jako tomu bývá při rallye pravidelnosti, kdy si mezi jednotlivými rychlostními zkouškami sdílíme s ostatními posádkami naše zážitky, co jsme kde pokazili, kdo nám kam vjel, který bod z itineráře nám způsobil potíže a tak podobně. Dále si myslím, že nabourávat plynulost dopravy pomalou jízdou není úplně správné a může to být i nebezpečné. Můj obdiv patří všem zúčastněným i těm, kteří přišli během „závodu“ do styku s účastníky a s pochopením se nechali zdržet na své cestě. Pro mě takový typ soutěží není a economy runu se už nejspíš nezúčastním.

Tradiční soutěž ve spotřebě pohledem řidiče, který dříve jezdil jako navigátor

I když jsem se zúčastnil již osmi ročníků soutěže Škoda Economy Run, byl pro mě ten letošní premiérou. Poprvé jsem totiž byl na pozici řidiče, nikoliv navigátora jako při předchozích účastech. Zároveň jsme trochu nezvykle jeli s vozem s automatickou převodovkou, zatímco v letech, kde jsem jezdil jako navigátor, jsme vždy jezdili s manuální převodovkou. To naštěstí nebyl takový handicap, protože Škoda Octavia 1.5 TGI G-TEC 96 kW má i možnost sekvenčního řazení pádly pod volantem a při sundání nohy z plynu v určitých režimech automaticky vyřazuje na neutrál, stejně jako se to dělá při snaze o co nejúspornější jízdu i u manuální převodovky. Bohužel přepnutí na manuální režim nezaručuje bezproblémový vliv řidiče na řazení, protože se často po zastavení na křižovatce přepne znovu na automat. Byl to tedy boj nejen s nohou na plynu, ale i s dokonalou technikou, která není připravená na nepřirozený styl řízení, kdy jde o co nejnižší spotřebu.

Naše premiéra s nadupanou Octavií čtvrté generace nám dobré umístění nepřinesla. Skončili jsme pátí z pěti posádek ve třídě CNG se spotřebou 3,11 kg/100 km. Bylo ale příjemné vědět, že jsme byli důstojným soupeřem. Výsledné spotřeby na posledních třech místech měly velice malé rozdíly. Svezení nejnovější Octavií G-TEC není co vytknout. Auto má nejmodernější technologické vychytávky a při řízení si lze vybrat mezi třemi módy: Eco, Standard a Sport. Právě v módu Eco funguje již zmíněné vyřazování na neutrál. Oproti předchozí generaci Octavie G-TEC má i výrazně lepší rozložení hmotnosti. Dobře sedí v zatáčkách a tlumiče si hravě poradí s nerovnostmi na vozovce, kterých na trase bylo opravdu hodně.

Druhá posádka na druhém místě

Druhá posádka redakce fDrive.cz, která ovšem, startovala pod značkou #EcoRallyTeamCZ, dojela ve třídě CNG na druhém místě se spotřebou 2,78 kg/100 km i po započtení 5% penalizace za překročení rychlosti. Nestačila pouze na Škodu Citigo G-TEC, která dosáhla spotřeby o 0,4 kg nižší (taktéž po započtení penalizace). Ta ovšem měla také o 0,4 l nižší zdvihový objem motoru a o cca 400 kg lehčí auto, takže Citigo je prakticky neporazitelné. Octavia G-TEC na třetím místě pak dosáhla spotřeby 2,92 kg/100 km, což jen dokazuje, že mezi Octaviemi byly opravdu malé rozdíly ve spotřebě.

Kromě třídy C pro vozy na CNG se jezdí tradiční třídy B (vozy na benzín) a D (vozy na naftu). Proslýchá se ale, že by v budoucnu mohly vzniknout i třídy pro vozy s elektrickým a plug-in hybridním pohonem, což by smysl dávalo, protože Škoda Auto už nějakou dobu má v nabídce i automobily s těmito pohony. Uvidíme, co přinese příští ročník, ale pro naši redakci by to určitě bylo zajímavější.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze