Jak funguje autonomní řízení v bláznivé dopravě čínského velkoměsta?

Jak funguje autonomní řízení v bláznivé dopravě čínského velkoměsta?
  • Vůz dokáže zareagovat za 0,1 vteřiny
  • Člověk oproti tomu v rozmezí 0,4 až 1,1 vteřiny

Autonomní řízení je nesmírně složitý a komplexní úkol, se kterým se aktuálně moří snad každá automobilka nebo společnost zaobírající se technologiemi pro vozy. Nejde jen o dokonalé mapové podklady, armádu senzorů a hromadu algoritmů předpovídajících chování ostatních objektů kolem auta. Počítat se musí také s odlišnostmi na jednotlivých kontinentech. Jiné jsou zákony, značky i zvyky řidičů.

Kolegové z magazínu Quartz vzali na výlet autonomní Lincoln MKZ (nebo spíš on vzal na výlet je) do ulic města Guangzhou. Jde o jedno z měst s nejhorší dopravou na světě. Vůz byl napěchovaný technologiemi od firmy Pony.ai, jde o čínský startup založený dvěma bývalými šéfy gigantu Baidu. Po celou dobu výletu byli na palubě dva inženýři: první byl připraven zasáhnout v případě nějakých nepříjemností a druhý zapisoval data ze řízení.

Při prvním okruhu dlouhém 2,8 kilometru auto v autonomním režimu rychle zrychlilo na 50 km/h. Podle redaktora bylo první brzdění vozu podobné jako u zkušeného řidiče. Před křižovatkou jemně dobrzdilo a člověk by vůbec nepoznal, že auto neřídí člověk.

Na druhé tříkilometrové trase s hustší dopravou to už tak hladké nebylo. Autonomní vůz na křižovatce zatáčel doleva a dostal malou myšku, na kterou reagoval ostrými brzdami. Později před vozem zastavil taxík, aby vysadil pasažéry. Obyčejný vůz by auto objel, ale autonomní Lincoln v klidu počkal, než se taxi znovu rozjede.

Další situaci s myškou už ale auto vyřešilo naprosto v pořádku, i když řidič odpovědný za vůz se už připravoval zasáhnout. Jízda rozhodně nebyla dokonalá, ale v konečném důsledku o dost bezpečnější. Není divu, vůz umí zareagovat během 0,1 vteřiny, kdežto lidský řidič se reakční dobou pohybuje někde mezi 0,4 až 1,1 vteřiny.

Pony.ai chce technologii použít poprvé již příští rok pro své autonomní taxíky. Zatím ale společnost tají, ve kterém městě službu spustí. Nevíme také, kolik testovacích autonomních mil mají jejich vozy za sebou. Ostatní firmy jako Waymo se pohybují v řádu milionů kilometrů.

Zdroj: qz.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze