I elektromobilů se týká kurz bezpečné jízdy. První takový se uskutečnil v Mostě

I elektromobilů se týká kurz bezpečné jízdy. První takový se uskutečnil v Mostě
  • Elektromobil má okamžitý nástup točivého momentu, což lze využít při předjíždění
  • Častým využíváním výkonového potenciálu rapidně klesá dojezd každého elektromobilu
  • Kurzem prošel mimo jiné Lukáš Flídr z oddělení politiky a strategie ministerstva životního prostředí

Výcvikové plochy polygonu v Mostě hostily na konci minulého týdne pilotní kurz bezpečné jízdy s elektromobilem, který se v rámci České republiky konal poprvé. Na mosteckém autodromu rozšíří nabídku stále populárnějších kurzů bezpečné jízdy s konvenčními auty.

Očekáváme, že v blízké budoucnosti elektromobilů na českých silnicích výrazně přibyde. I kdyby autoškoly rychle zareagovaly a začaly aspekty elektromobility vysvětlovat novým žadatelům o řidičské průkazy, stávající řidiči a uživatelé elektromobilů by byli odkázáni pouze na to, co se dozví od dealera. Doufáme proto, že se svými bateriemi poháněnými auty přijedou za námi a naučí se dostat z auta maximum jeho užitných vlastností a svým chováním přispějí ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích,“ uvedla ředitelka pro obchod a marketing společnosti Autodrom Most Jana Svobodová.

Mezi pozvanými hosty pilotního kurzu nechyběli představitelé vybraných státních institucí a předních firem zabývajících se energetikou, dovozem a výrobou aut. V různých podmínkách si vyzkoušeli jízdní vlastnosti elektromobilu na flotile zbrusu nových vozů Volkswagen e-Golf. Minimálně jeden z vozů bude na autodromu v Mostě zájemcům o kurz k zapůjčení nastálo.

Mezi spokojené absolventy kurzu patří například Lukáš Flídr z oddělení politiky a strategie ministerstva životního prostředí. „Naše ministerstvo vozidla s alternativním pohonem podporuje, jelikož tato vozidla mají pozitivní vliv na kvalitu ovzduší a jsou méně hlučná. Aktuálně je z Národního programu životního prostředí vypsaná výzva na podporu nákupu vozů na elektrický pohon a CNG pro obce a kraje a organizace jimi zřízené,“ svěřil se. S vozem na elektrický pohon dosud žádnou zkušenost neměl. „Teorii i jízdu jsem si užil. Určitě doporučuji absolvovat kurz každému, nejlépe ve svém voze. Je dobré vědět, co auto dokáže, když víte, jak s ním bezpečně zacházet,“ doplnil Flídr.

Kurz není zaměřený pouze na bezpečnost, kdy řidiči musí brát v potaz mj. fakt, že jejich auto je pro okolní účastníky silničního provozu téměř neslyšné. Jeho autor a zároveň lektor Jiří Patera kurz pojal také technologicky. Posluchačům vysvětluje, jak elektroauta používat správně a jejich vlastnosti využít ve vlastní prospěch. Jízdní vlastnosti elektromobilů se výrazně neliší od konvenčních aut s automatickou převodovkou. Přesto mají specifické vlastnosti, které je od spalovacích aut odlišují.

Elektroauta mají rychlý nástup točivého momentu a velmi působivou schopnost akcelerace. To je výhoda například při výjezdu z křižovatky nebo při předjíždění. Uživatelé však brzy zjistí, že ostřejší jízda s elektromobilem rapidně snižuje jeho dojezd. Nejlepších výsledků dosáhne řidič s lehkou nohou na plynu, který dodržuje bezpečnou vzdálenost od ostatních aut a který předvídá vývoj na silnici a podle toho dokáže efektivněji využít energii auta. Elektroauta tak nepřímo řidiče nutí k defenzivnějšímu stylu jízdy, který se odjakživa snažíme vštěpovat také posluchačům všech kurzů bezpečné jízdy tady na autodromu,“ vysvětluje Patera. Právě schopnost rekuperovat energii z baterií je jedním z klíčových aspektů ježdění s elektromobily. „Když jedeme s tradičním autem z prudkého kopce, abychom ulevili brzdám, podřadíme na některý z nižších rychlostních stupňů a pomáháme přibrzďovat motorem.“

Stejně jako přibývá na silnicích aut na elektřinu, přibývá také veřejných dobíjecích stanic. „Jen na autodromu v Mostě už máme dvě. Jednu starší, která plně dobije baterie za 11 hodin, a jednu zbrusu novou od společnosti Siemens, která je mnohem rychlejší – akumulátory e-Golfu dobije na 80 % za 30 minut. Plné dobití je možné za 3,5 hodiny. Trend je jasný. Jak bude dobíjecích stanic přibývat, půjde dolů jejich pořizovací cena a bude se zkracovat doba nabíjení,“ tvrdí Jana Svobodová.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze