Hyundai slaví druhé Vánoce. Představil hned několik rychlých elektrických novinek

2
Hyundai slaví druhé Vánoce. Představil hned několik rychlých elektrických novinek
Fotografie: Hyundai
  • Hyundai představil dva atraktivní koncepty a potvrdil přípravu rychlého modelu
  • Vše se týká relativně mladé, avšak vysoce úspěšné divize Hyundai N

Nejdříve dobrá zpráva pro ty, kteří se těší na rychlý elektrický Hyundai. Automobilka dnes potvrdila přípravu vrcholné verze Hyundai Ioniq 5 N. Parametry zatím oficiálně neprozradila, ovšem leccos lze odvodit z následujících dvou nečekaných dárků pro fanoušky rychlých kol. Hyundai totiž představil hned dva koncepty ostrých ekologických modelů. A hned ten první pojmenovaný zvukomalebně RN22e (R znamená Research a číslo zase rok vzniku) nabízí řadu možností, co všechno by mohl nabídnout zmíněný rychlý Ioniq 5. Jde totiž o výkonnou modifikaci včera představeného sedanu Ioniq 6, který s výše jmenovaným SUV sdílí kompletní techniku včetně platformy E-GMP.

Hyundai RN22e nalakovaný do typické světle modré podtržené hned několikrát zvýrazněným logem „N“ nabízí podvozek nastavený pro závodní okruhy a okořeněný aktivním diferenciálem Corner Carving Differential se dvěma spojkami a omezenou svorností, rovněž elektronicky řízenou. Točivý moment lze přesně rozdělovat mezi každé ze čtyř poháněných kol, uživatelsky pak lze měnit poměr síly mezi přední a zadní nápravou. Tato pojízdná laboratoř bude především zdrojem poznatků, jak celý vůz optimálně nastavit, včetně brzd, u nichž je cílem maximální rekuperace i při krátkých intervenčních stabilizačních zásazích. Kde nevystačí, tak nastoupí čtyřpístkové brzdy s hybridními 400mm kotouči. Zážitek má umocnit nejen elektronicky emitovaný závodní zvuk N Sound+, ale i umělé vibrace a iluze řazení díky funkci N e-shift.

V upravené karoserii typu Ioniq 6, která se o 16 mm přiblížila k zemi (výška 1 479 mm) a v ramenních partiích výrazně narostla do šířky až na 2 023 mm, bijí dvě pořádně posílená elektrická srdce napájená stejnou baterií o kapacitě 77,4 kWh a s 800V architekturou jako originál. Dohromady vyvinou systémových 430 kW (585 k) a 740 Nm, které stačí na překonání mety 250 km/h. Zrychlením se automobilka zatím nepochlubila, ale bude jistě velice zajímavé.

Beztak působivé tvary sériového Ioniqu 6 dostaly v podobě okruhových úprav další pořádnou vzpruhu

Jestliže RN22e lze označit za parádní designérskou i konstruktérskou rozcvičku na příští elektrické modely „N“, druhý koncept nazvaný rovněž ekvilibristicky N Vision 74 (tady číslice pro změnu znamená rok vzniku Giugiarova konceptu Hyundai Pony Coupe, na nějž se novodobý koncept tvarově odkazuje) už je ryzí fantazií na kolech. A to designérsky i technicky. Zatímco vzhled je velice povedeným čistým retrem ozvláštněným řadou milých detailů, technika naopak hledí do budoucnosti. Jedná se totiž zřejmě o vůbec první zrealizované výkonné a sportovně laděné vozidlo poháněné vodíkem (nepočítáme-li studii závodního speciálu Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo z roku 2015).

Tvary, které navrhl Giugiaro v roce 1974 pro koncept Hyundai Pony Coupe, dokáží zrychlit tep i dnes

Téměř pětimetrové kupé zvolilo nezvyklou koncepci bateriového elektromobilu s palivovým článkem v roli prodlužovače dojezdu a případného posilovače výkonu. Ten přesahuje 500 kW (680 k) a 900 Nm a je posílán na zadní nápravu. Samotná trakční baterie nabízí 62,4 kWh s 800V architekturou a velmi rychlým nabíjením, sada palivových článků dodává trvale 85 kW, krátkodobě 95 kW a čerpá ze zásobníku na 4,2 kg plynu. I zde maximální rychlost přesahuje 250 km/h, ještě zajímavější je ale dojezd přes 600 km. Tento adrenalinem prýštící stroj v sériové výrobě asi neuvidíme, ale zvolený koncept pohonu by se realizace v budoucnosti dočkat mohl.

Technické parametry Hyundai Ioniq 6 4WD, 77,4 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukce4 855 × 1 880 × 1 495 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon239 kW, 325 koní, točivý moment: 605 Nm
Baterie77,4 kWh
Nabíjeníkonektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 610 km
Cena od
Související články
Diskuze ke článku
Tomáš Čermák
Tomáš Čermák
Je vidět že Hyundai se snaží.
Lesni Zivocich
Lesni Zivocich
Naposledy upraveno: 1. 8. 22:14
Kurec palec, pro řádný adrenalin a Zážitek (z velkým Z) musí ještě umocnit na druhou: hvízdání píšťaly a třes přetopeného kotle, jinak to nebude ončo.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze