Generální ředitel automobilky Honda Toširo Mibe na tiskové konferenci prozradil, jakými cestami bude firma kráčet do elektromobilní budoucnosti a k uhlíkové neutralitě v roce 2050 v dramaticky změněných podmínkách klesající poptávky po elektromobilech. Například pro letadla a velké lodě počítá s využíváním udržitelného paliva SAF a e-paliv. Pro individuální mobilitu stále považuje za nejvhodnější řešení elektromobily s tím, že ve druhé polovině aktuální dekády podle ní dojde k jejich výrazné popularizaci. Proto je připravena v roce 2030 prodávat 40 % svých automobilů s bateriovým pohonem či palivovými články a vyrobit více než 2 miliony elektromobilů.
Cesty k tomuto cíli povedou tři. Tou první bude uvádění atraktivních elektromobilů, jaké dokáže nabídnout právě jen Honda. Zadruhé se počítá se zavedením komplexního hodnotového řetězce se zaměřením na baterie. A nakonec bude kladen důraz na rychlý vývoj a pokrok technologií i baterií. Ekonomickou metou v tomto plánu by mělo být dosažení 5% rentability tržeb v byznysu s elektrickými auty v roce 2030. Prvním velkým počinem se má stát zcela nová rodina elektromobilů Honda Series 0, jejíž první člen v podobě sedanu se představí v roce 2026. Automobilka představila dva koncepty, patřící do rodiny, už letos v lednu na technologickém veletrhu CES.
Elektromobily přijmou novou filozofii „tence, lehce a chytře“ a zároveň konstrukční koncept Honda M/M (Man Maximum, Machine Minimum). Nová platforma pro středně velké až velké elektromobily tedy umožní konstrukci nízkých aut s krátkými převisy a velkým prostorem pro kreativitu designérů. Dopomohou k tomu nově vyvinutá, kompaktní náprava s integrovaným elektrickým pohonem a supertenká baterie, kterou si bude Honda sama vyrábět. Komponent bude méně a budou lépe rozmístěny, místo dostane i vlastní nová technologie pro zmírnění následků kolize. Kabiny budou navrženy tak, aby byly pohodlnější a nabízely více požitku z jízdy, výhledu i lepší interakci mezi automobilem a posádkou. Honda má v DNA sport, na což nebude zapomínat ani v budoucnu. Počítá se také s průměrnou úsporou 100 kg na automobil a dojezdem přes 500 km pro každý model Série 0.
Na bílém papíře je konstruována také nová elektrická a elektronická architektura s centralizovanou výpočetní strukturou a vlastním operačním systémem jako horní vrstvou, která umožní prakticky nekonečnou individualizaci díky principu Systém na čipu. Takové řešení je efektivní a zároveň energeticky úsporné. A může obsahovat i umělou inteligenci, která se bude časem sama zlepšovat a více se přizpůsobovat potřebám a požadavkům každého jednotlivce. Počítá se rovněž s dalším rozšiřováním autonomní jízdy 3. úrovně, jíž byla Honda svého času průkopnicí. Kromě automatizované jízdy na rychlostních i jiných komunikacích by měly umět Hondy samy odjet na parkoviště mimo domov a na požádání se s z něj zase vrátit.
V Číně bude i nadále Honda vyrábět elektromobily ve spolupráci s tamějšími automobilkami. Do roku 2027 tam představí deset nových elektromobilů a v roce 2035 chce v říši středu prodávat už jen elektromobily. Představila rovněž novou řadu elektromobilů Ye Series, která postupně nahradí současnou rodinu e:N. V Japonsku zase letos na podzim představí užitkový elektrický kei car N-VAN e:, které napřesrok doplní i osobní verze a v roce 2026 také modely, zaměřené na radost z jízdy. Tyto miniatury se později neomezí jen na Japonsko a proniknou i do jiných regionů. Rozvíjet se bude rovněž nabídka mikromobilních prostředků, poháněných výměnnými bateriemi MPP. Letos se dokonce představí i silnější minimotocykly se dvěma moduly MPP, později dojde i na čtyřmodulová vozidla.
Generační obměny se dočká rovněž sériový hybridní pohon, který bude po evolučních změnách lehčí, efektivnější a použitelný pro více modelů. Rovněž konvenční, mechanický pohon všech kol chce Honda nahrazovat jeho lehčí, výkonnější a citlivější elektrickou verzí e-AWD i v modelech, kde tak dosud neučinila. Chce rozšiřovat nabídku hybridních modelů po celém světě a zároveň posílit svůj byznys se spalovacími motory, byť v kombinaci s elektrickým přenosem výkonu.
Splnit to vše má umožnit desetiletý investiční plán ve výši 10 bilionů jenů (1,5 bilionu korun), rozložený do roku 2031. Z toho mají jít dva biliony na výzkum a vývoj softwarově definovaných vozidel, stejně tolik na zřízení komplexních hodnotových řetězců na klíčových trzích, jako jsou USA, Kanada a Japonsko, zbytek půjde přímo do budování výrobních kapacit a vývoje v oblasti elektromobility.