Honda chystá elektrickou ofenzivu. Bohužel ale mimo Evropu

Honda chystá elektrickou ofenzivu. Bohužel ale mimo Evropu
Fotografie: Honda
  • Honda chce do pěti let uvést deset nových elektromobilů
  • V roce 2040 už nebude prodávat žádná auta s lokálními emisemi
  • Evropa v těchto plánech hraje vedlejší roli

Honda dosud elektromobilům příliš nefandila, i když už nějakou dobu prodává pozoruhodnou Hondu e. Ta je však už ze své podstaty okrajovou volbou a žádná mračna, z nichž by měly začít na evropskou půdu pršet čistě elektrická auta s logem H na kapotě (myslíme samozřejmě to svislé, nikoliv doprava nakloněné, které patří Hyundai) se na obzoru zatím nezjevují. Přesto automobilka, vždy dělající věci tak trochu po svém a patřící mezi hrstku těch, kteří intenzivně pracují na vodíkovém pohonu, pomyslnou elektrickou flintu do žita zatím nehodila. Aktuálně představila hned celou paletu elektromobilů, zahrnující dva sériové modely a tři koncepty. Ty by se měly do pěti let začít vyrábět, spolu s dalšími pěti, dosud nespecifikovanými, modely. Celé to má háček – tato strategie se vůbec netýká Evropy ani zbytku světa. Je to program v Číně vyvinutých a tamtéž vyráběných aut pro Čínu.

Honda sice nevyloučila, že je odtamtud bude i exportovat, avšak neuvedla k tomu nic bližšího. Je tedy jasné, jaké jsou její aktuální priority. Své elektrické plány zkrátka spojila s Čínou, kde začala budovat dvě továrny, samozřejmě v režimu joint-venture s tamními automobilkami (jinak to v Číně nelze). A chce tam rozšiřovat prodejní i servisní zázemí. Dokonce oznámila i cíl, od roku 2030 prodávat na tamějším trhu výhradně elektrická či elektrifikovaná auta. Ve stejném roce by měla 40 % jejích globálních prodejů tvořit zcela bezemisní auta na baterie i vodík, o pět let později už 80 % a v roce 2040 už 100 %.

Už tedy známe podobu dvou crossoverů, pojmenovaných e:NS1 a e:NP1. Tato komplikovaná syntaxe má značit e pro elektromobilitu a N jako Next, čili příští generaci. Oba se dostanou na trh zjara příštího roku. První z nich bude produkovat společný podnik Dongfeng Honda ve Wu-chanu, druhý pak GAC Honda v Kantonu. Žádné technické podrobnosti zatím neznáme, od pohledu se však jedná o zcela konvenčně řešené elektromobily a podoba s modelem HR-V je více než očividná. To ovšem neplatí o souběžně představených konceptech, které naopak jakoby měly hrát ve sci-fi filmu, případně jakoby je navrhl tým, který právě dokončil Cybertruck. Nemají ani název, říkají si jen e:N a k tomu SUV Concept, GT Concet a COUPE Concept. Vypadají však po čertech dobře a my si můžeme jen přát, aby Hondě stálo za to uvažovat o vývozu na starý kontinent. Samozřejmě za předpokladu, že si její čínské elektromobily udrží vysokou technickou i technologickou úroveň, na níž jsme u značky zvyklí.

Honda e:N Concept
Příští designové směřování značky by mohlo být velice zajímavé
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze