Francie: vesnické sdílení, které dává skutečný smysl

Francie: vesnické sdílení, které dává skutečný smysl
Fotografie: Villerouge Termenés
  • Úplně jinou podobu sdílení spustili ve francouzské vesničce
  • Lidé si ji pochvalují a reálně šetří škodlivé emise
  • Podobný model by se jistě uplatnil i leckde jinde

Ve francouzské obci Villerouge-Termenès, ležící v jihofrancouzském departementu Aude v předhůří Pyrenejí, se rozhodli usnadnit život svým 130 obyvatelům. Obec, ležící daleko od hlavních tras i turistických lákadel (hlavním městem departementu je legendární Carcassone), totiž postrádá základní občanskou vybavenost, a pro tamější starousedlíky se tak stává problémem i prostý nákup. Dnes už bývalý starosta Philippe Brulé koupil elektromobil Renault ZOE, který je vesničanům i případným návštěvníkům k dispozici.

Inspirací bylo nově vybudované zastřešení obecního parkoviště, které nechali osázet solárními panely. Ty nejprve napájely dvě sousedící řemeslnické dílny, pak se ale přidal nápad jejich využití rozšířit ve prospěch všech. S finanční pomocí Evropské unie totiž obec zároveň vybudovala nabíjecí stanici, která doplňuje baterii elektromobilu ze sluneční energie. Vůz je pak možné skrze registrační formulář na stránkách obce zarezervovat na půl dne či jeden den. Ceny jsou symbolické, zejména pro obyvatele obce; půlden je stojí 6 eur (cca 151 Kč), celý den 12 eur. Složit je třeba pouze zálohu ve výši 900 eur (22 700 Kč), z níž jsou hrazeny případné škody jdoucí mimo pojištění. Výnosy putují do údržby automobilu.

Je tedy jasné, že toto sdílení nemá za úkol generovat zisk, v ceně je totiž samozřejmě i energie, dobitá z FVE článků. Vrací se tedy k původním myšlenkám sdílení, majícím kořeny v 60. letech. Tak docela to neplatí pro návštěvníky. Ti zaplatí citelně více, konkrétně 15 nebo 25 eur (378 nebo 630 korun), i to je však o dost méně, než by je stála běžná autopůjčovna. Vůz si však není možné nechat více dní, vrátit je jej vždy třeba do dvou hodin ráno a opět připojit na nabíječku.

Místní obyvatelé si novinku chválí a vůz má zhruba 40 stálých klientů. Kromě ekologického přínosu (vůz ušetří ročně více než čtyři tuny uhlíkových emisí) si pochvalují i ekonomický přínos. Na vyřízení nákupů v 10 km vzdáleném městečku by totiž jinak museli používat vlastní auta, což by vyšlo výrazně dráž. Řada místních tak vlastní auto ani nepotřebuje, a tím byl splněn další z cílů této služby.

Technické parametry Renault Zoe (2018) R110

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 084 × 1 954 × 1 562 mm, 1 555 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon80 kW, 108 koní, točivý moment: 225 Nm / 250 ot/min
Baterie41 kWh
Nabíjení0palubní: 22 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,3 kWh / 100 km, dojezd: 400 km
Cena od897 400 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze