Po celém světě vzrůstají obavy o životní prostředí a lepší dobu na koupi elektromobilu neboli EV si snad nemůžete přát. Jsou nejen čistší a potenciálně bezpečnější než jejich palivové protějšky, ale zároveň nabízejí velké potenciální finanční úspory, byť je tento argument často předmětem polemik. Globální ekonomiku ale čeká propad, takže tyto výhody by mohly být pro lidi, kteří by si rádi snížili náklady, velmi atraktivní. Pojďme se na to podívat detailněji:
Nízké provozní náklady
Pro začátek by stálo za to podívat se na klasické náklady. Při pořizování jakéhokoli vozidla musíme brát v úvahu náklady na pohonné hmoty, pojištění a silniční daň. Dřív nebo později se nevyhneme ani výdajům na servis.
Pokud jde o pohonné hmoty, jejich cena v Česku během krize spojené s onemocněním COVID-19 významně poklesla. Benzín ale pořád zůstává nákladnější komoditou, než je elektřina, a v dohledné době jeho cena nejspíš zase poroste.
Dobití elektromobilu může trvat déle a vyžadovat počáteční výdaje na instalaci nabíjecí stanice, ale dobíjet se dá i doma, kde si majitel může v mezičase vyřídit ostatní úkoly.
U aut na naftu se zase setkáte s obrovskými náklady na servis kvůli výfukovému systému a drahé konstrukci motoru. EV tento systém nemají, takže tyto náklady u nich jednoduše odpadnou.
Levnější jsou i pojištění a daň spojené s těmito vozidly. Zatímco v minulých letech bylo pojištění elektromobilů typicky dražší kvůli tomu, že pojišťovny neměly k dispozici precedenty, pomocí kterých by nastavily cenu, rostoucí zastoupení těchto vozidel bude ceny tlačit dolů. Když navíc započítáme daňové pobídky v řadě evropských zemích, začne se nám pro elektromobily rýsovat zářná budoucnost.
Vládní dotace
Němečtí fanoušci elektromobility se na začátku června dočkali skvělé zprávy, když vláda oznámila plány na dotace nákupů ve výši až 9 000 €.
Oznámení přišlo v rámci pobídkového balíčku v hodnotě 130 mld. €, který má finančně chránit německý lid v době koronavirové krize, a spolu s ním přicházejí i sociální opatření, jako je například zvláštní opatření proti online sázkovým portálům, na které se cílí kvůli nárůstu problémového hráčství v době karantény, a prodloužení sociálního odstupu.
Pokud se tento tah osvědčí, možná uvidíme podobná opatření i v dalších evropských zemích. Nedávno vyšla zpráva s výčtem zemí, které plánují poskytovat dotace, i když řada z nich se k realizaci zatím nemá.
Netřeba říkat, že vládní dotace zlákají ke koupi elektromobilu mnoho lidí. Kapitálové výdaje jsou při nákupu auta největším faktorem, a pokud země nabízejí za přechod na elektřinu tisíce euro, popularita elektromobilů zřejmě poroste.
Vysoká cena při opětovném prodeji
Amortizace patří mezi největší strašáky majitelů aut. Říká se, že většina dražších modelů ztrácí velkou část ceny hned při opuštění autosalónu, a elektromobily v minulosti poklesem hodnoty při opětovném prodeji dost trpěly.
Objevily se však známky toho, že elektromobily si na současném trhu začínají držet svou hodnotu delší dobu. Forbes nedávno ve svém článku uvedl několik příkladů elektrických modelů, u kterých se dá po dobu tří let očekávat vysoká hodnota při opětovném prodeji, což bylo podloženo mnoha argumenty.
Jedním z nich je poptávka. Obliba elektromobilů v environmentálně uvědomělejších částech světa rapidně roste, výrobci by nemuseli stíhat uspokojovat poptávku, a to by vedlo k nárůstu hodnoty.
Dále hrají roli opět vládní dotace. Pokud vám vláda na nový elektromobil přispěje 5 000 €, pak si tento bonus při pozdějším opětovném prodeji „vynahradíte“.
Zmíněné benefity by nepochybně ovlivnil výrobní boom nebo omezení vládních grantů, ale amortizace se zjevně v odvětví elektromobilů neprojevuje zdaleka stejně.
Vysoká účinnost
Když si vybavíme tradiční benzínové motory, které proslavily automobily Jeep a Range Rover, hned nám v uších zní hlasité burácení motoru, jakmile „se za to vezme“.
Někteří lidé si řízení těchto obřích bestií užívají, ale elektromobily jsou pravým opakem. Prvouživatelé často nevěří svým uším, když začnou „žehlit“ silnici s elektromobilem, který jede plynule a neslyšně. Je to dáno velmi efektivním motorem, který navíc reaguje mnohem rychleji než ten benzínový.
Jak se tohle ale promítne do nákladů? Efektivní motor má menší příkon, takže nabíjení není tak časté a ve výsledku je méně nákladné. Elektromobily se navíc dál vyvíjejí a jejich účinnost se zlepšuje. U takového motoru navíc není zapotřebí tolika servisních zásahů způsobených například přehřátím, takže ušetříte i v této oblasti.
Navíc se má všeobecně za to, že elektromobily mají mnohem menší ekologickou stopu než benzínová auta, takže si řidiči můžou říct, že dělají zároveň něco pro planetu. Ostatně, zdravé životní prostředí je v zájmu všech, a za peníze si ho nekoupíte.
Dost by mě zajímalo, z kterého prstu si pan pisatel tyhle údaje vycucal. Malé srovnání.
Vlastním vozidlo 2.0 TDI, 4x4, najeto 165 000km, spotřeba cca 6 l/100.
Vozidlo vlastním 7 let a náklady na vozidlo, palivo a servis se blíží lehce k 1'000'000,- Kč.
VW ID.3 - základní cena 1'014'000,- Kč. Náklady na palivo a servis při stejných kilometrech budou minimálně 250'000,-Kč, protože ne vždy se dá dobíjet dobíjet doma a veřejné nabíječky umí být občas víc než drahé.
A i domácí dobíjení nebude nic levného. Něco bude stát domácí Wallbox a je jen otázka času, kdy dodavatele elektřiny začnou pro lidi s Wallboxem zdražovat elektřinu. Spíš ji začnou zdražovat všem, protože investice na infrastrukturu budou více než enormní a někdo je zaplatit bude muset.
A zůstatková hodnota? Zůstatková hodnota mého vozu je stále cca 200'000,- Kč. Jaká bude zůstatková hodnota vozidla, které bude osm let staré, bude mít najeto 165'000 km a baterie po záruce. Nový kupec bude muset mít v záloze více jak 100'000 na novou baterii. Pokud budeme brát, že cena nových baterií za dobu osmi let dostatečně klesne.
V ten okamžik je elektromobil proti konvenčnímu automobilů stále cca 500'000,- v mínusu.
A dotace bych vůbec nevytahoval, ty využívají pouze protivníci a paraziti na společnosti.
Proč by měl průměrné vydělávající člověk, který je rád, že si může koupit kvalitní ojeté auto za 500'000,- přispívat nadprůměrné příjmové části obyvatelstva na koupi drahého elektromobilu.
Někdo mohl namítat něco o ekologii, ale současná výroba baterií a energie za současného energetického mixu také není nijak ekologická. To jsou boudy pomatence, že elektromobil neni zdrojem emisí. A zamyslel se také někdy někdo třeba jen nad tím, kolik se při výrobě jedné baterie spotřebuje vody?
A nakonec užitná hodnota: ID.3 je takový elektrický golf s dojezdem 500 km. Jaká jeho užitná hodnota oproti například Octavii kombi, s téměř dvojnásobný dojezdem...
O době doplňování paliva vs. energie do elektromobilů ani nemluvě...
A pro pořádek, nejsem zarytý odpůrce elektromobilů, jednou to budou úžasná auta. Ale ta doba přijde v okamžiku, kdy nebudou jezdit na energii z baterií, ale až budou vlastní zdroj energie...