Finanční úspory s elektromobilem

6
Finanční úspory s elektromobilem
Fotografie: unsplash.com

Po celém světě vzrůstají obavy o životní prostředí a lepší dobu na koupi elektromobilu neboli EV si snad nemůžete přát.

Po celém světě vzrůstají obavy o životní prostředí a lepší dobu na koupi elektromobilu neboli EV si snad nemůžete přát. Jsou nejen čistší a potenciálně bezpečnější než jejich palivové protějšky, ale zároveň nabízejí velké potenciální finanční úspory, byť je tento argument často předmětem polemik. Globální ekonomiku ale čeká propad, takže tyto výhody by mohly být pro lidi, kteří by si rádi snížili náklady, velmi atraktivní. Pojďme se na to podívat detailněji:

Nízké provozní náklady

Pro začátek by stálo za to podívat se na klasické náklady. Při pořizování jakéhokoli vozidla musíme brát v úvahu náklady na pohonné hmoty, pojištění a silniční daň. Dřív nebo později se nevyhneme ani výdajům na servis.

Pokud jde o pohonné hmoty, jejich cena v Česku během krize spojené s onemocněním COVID-19 významně poklesla. Benzín ale pořád zůstává nákladnější komoditou, než je elektřina, a v dohledné době jeho cena nejspíš zase poroste.

Dobití elektromobilu může trvat déle a vyžadovat počáteční výdaje na instalaci nabíjecí stanice, ale dobíjet se dá i doma, kde si majitel může v mezičase vyřídit ostatní úkoly.

U aut na naftu se zase setkáte s obrovskými náklady na servis kvůli výfukovému systému a drahé konstrukci motoru. EV tento systém nemají, takže tyto náklady u nich jednoduše odpadnou.

Levnější jsou i pojištění a daň spojené s těmito vozidly. Zatímco v minulých letech bylo pojištění elektromobilů typicky dražší kvůli tomu, že pojišťovny neměly k dispozici precedenty, pomocí kterých by nastavily cenu, rostoucí zastoupení těchto vozidel bude ceny tlačit dolů. Když navíc započítáme daňové pobídky v řadě evropských zemích, začne se nám pro elektromobily rýsovat zářná budoucnost.

Vládní dotace

Němečtí fanoušci elektromobility se na začátku června dočkali skvělé zprávy, když vláda oznámila plány na dotace nákupů ve výši až 9 000 €.

Oznámení přišlo v rámci pobídkového balíčku v hodnotě 130 mld. €, který má finančně chránit německý lid v době koronavirové krize, a spolu s ním přicházejí i sociální opatření, jako je například zvláštní opatření proti online sázkovým portálům, na které se cílí kvůli nárůstu problémového hráčství v době karantény, a prodloužení sociálního odstupu.

Pokud se tento tah osvědčí, možná uvidíme podobná opatření i v dalších evropských zemích. Nedávno vyšla zpráva s výčtem zemí, které plánují poskytovat dotace, i když řada z nich se k realizaci zatím nemá.

Netřeba říkat, že vládní dotace zlákají ke koupi elektromobilu mnoho lidí. Kapitálové výdaje jsou při nákupu auta největším faktorem, a pokud země nabízejí za přechod na elektřinu tisíce euro, popularita elektromobilů zřejmě poroste.

Vysoká cena při opětovném prodeji

Amortizace patří mezi největší strašáky majitelů aut. Říká se, že většina dražších modelů ztrácí velkou část ceny hned při opuštění autosalónu, a elektromobily v minulosti poklesem hodnoty při opětovném prodeji dost trpěly.

Objevily se však známky toho, že elektromobily si na současném trhu začínají držet svou hodnotu delší dobu. Forbes nedávno ve svém článku uvedl několik příkladů elektrických modelů, u kterých se dá po dobu tří let očekávat vysoká hodnota při opětovném prodeji, což bylo podloženo mnoha argumenty.

Jedním z nich je poptávka. Obliba elektromobilů v environmentálně uvědomělejších částech světa rapidně roste, výrobci by nemuseli stíhat uspokojovat poptávku, a to by vedlo k nárůstu hodnoty.

Dále hrají roli opět vládní dotace. Pokud vám vláda na nový elektromobil přispěje 5 000 €, pak si tento bonus při pozdějším opětovném prodeji „vynahradíte“.

Zmíněné benefity by nepochybně ovlivnil výrobní boom nebo omezení vládních grantů, ale amortizace se zjevně v odvětví elektromobilů neprojevuje zdaleka stejně.

Vysoká účinnost

Když si vybavíme tradiční benzínové motory, které proslavily automobily Jeep a Range Rover, hned nám v uších zní hlasité burácení motoru, jakmile „se za to vezme“.

Někteří lidé si řízení těchto obřích bestií užívají, ale elektromobily jsou pravým opakem. Prvouživatelé často nevěří svým uším, když začnou „žehlit“ silnici s elektromobilem, který jede plynule a neslyšně. Je to dáno velmi efektivním motorem, který navíc reaguje mnohem rychleji než ten benzínový.

Jak se tohle ale promítne do nákladů? Efektivní motor má menší příkon, takže nabíjení není tak časté a ve výsledku je méně nákladné. Elektromobily se navíc dál vyvíjejí a jejich účinnost se zlepšuje. U takového motoru navíc není zapotřebí tolika servisních zásahů způsobených například přehřátím, takže ušetříte i v této oblasti.

Navíc se má všeobecně za to, že elektromobily mají mnohem menší ekologickou stopu než benzínová auta, takže si řidiči můžou říct, že dělají zároveň něco pro planetu. Ostatně, zdravé životní prostředí je v zájmu všech, a za peníze si ho nekoupíte.

Diskuze ke článku
Zdeněk Philipp
Zdeněk Philipp
Pojisteni a udrzba rozhodne levnejsi nejsou. Za pojisteni platim dokonce na EM jednou tolik, nez na klasicke auto. Nevim, proc by melo byt pojisteni levnejsi. Pojistovny nic takoveho nenabizeji. Udrzba, za EM na prvni garancce me stala vice, nez u klasickeho auta a vymenou oleje! Vyrobce predepisuje servisni ukony, ktere je potreba dodrzet aby clovek neprisel o zaruku, takze ve finale to vyjde tak na stejnou. Nejaka financni vyhoda se muze projevit az po delsi dobe, kdy je potreba do klasickeho auta neco zainvetstovat, to se ale muze protahnout na dobu 5 let plus. Pokud teda srovnavame nove auto s novym autem tak to rozhodne nevychazi lepe. Vzhledem k podstatne vyssim porizovacim nakladum jsou EM roky v nevyhode.
Matie Matmanj
Matie Matmanj
To je zase haluze tenhle článek...
Dost by mě zajímalo, z kterého prstu si pan pisatel tyhle údaje vycucal. Malé srovnání.
Vlastním vozidlo 2.0 TDI, 4x4, najeto 165 000km, spotřeba cca 6 l/100.
Vozidlo vlastním 7 let a náklady na vozidlo, palivo a servis se blíží lehce k 1'000'000,- Kč.
VW ID.3 - základní cena 1'014'000,- Kč. Náklady na palivo a servis při stejných kilometrech budou minimálně 250'000,-Kč, protože ne vždy se dá dobíjet dobíjet doma a veřejné nabíječky umí být občas víc než drahé.
A i domácí dobíjení nebude nic levného. Něco bude stát domácí Wallbox a je jen otázka času, kdy dodavatele elektřiny začnou pro lidi s Wallboxem zdražovat elektřinu. Spíš ji začnou zdražovat všem, protože investice na infrastrukturu budou více než enormní a někdo je zaplatit bude muset.
A zůstatková hodnota? Zůstatková hodnota mého vozu je stále cca 200'000,- Kč. Jaká bude zůstatková hodnota vozidla, které bude osm let staré, bude mít najeto 165'000 km a baterie po záruce. Nový kupec bude muset mít v záloze více jak 100'000 na novou baterii. Pokud budeme brát, že cena nových baterií za dobu osmi let dostatečně klesne.
V ten okamžik je elektromobil proti konvenčnímu automobilů stále cca 500'000,- v mínusu.
A dotace bych vůbec nevytahoval, ty využívají pouze protivníci a paraziti na společnosti.
Proč by měl průměrné vydělávající člověk, který je rád, že si může koupit kvalitní ojeté auto za 500'000,- přispívat nadprůměrné příjmové části obyvatelstva na koupi drahého elektromobilu.
Někdo mohl namítat něco o ekologii, ale současná výroba baterií a energie za současného energetického mixu také není nijak ekologická. To jsou boudy pomatence, že elektromobil neni zdrojem emisí. A zamyslel se také někdy někdo třeba jen nad tím, kolik se při výrobě jedné baterie spotřebuje vody?
A nakonec užitná hodnota: ID.3 je takový elektrický golf s dojezdem 500 km. Jaká jeho užitná hodnota oproti například Octavii kombi, s téměř dvojnásobný dojezdem...
O době doplňování paliva vs. energie do elektromobilů ani nemluvě...

A pro pořádek, nejsem zarytý odpůrce elektromobilů, jednou to budou úžasná auta. Ale ta doba přijde v okamžiku, kdy nebudou jezdit na energii z baterií, ale až budou vlastní zdroj energie...
Jaromír Božoň
Jaromír Božoň
V článku se bez jediného propočtu tvrdí, že elektromobil je finančně výhodnější než auto se spalovacím motorem. Reálný propočet v takovém článku být nemůže, protože by ukázal pravý opak. A pak největší slabina elektromobilů: krátký dojezd v kombinaci s dlouhým dobíjením. Rychlonabíjení snižuje životnost akumulátorů a není možné nabíjet jen na rychlonabíječkách (auto to nedovolí). Dalším problémem jsou ztráty při dobíjení. Dosahují většinou téměř 20%. Většinu ceny benzínu nebo nafty tvoří daně. Přechodem na elektromobily se zhroutí veřejné finance a energetika. Není dostatek stabilních zdrojů a současné sítě nejsou připravené na přenos potřeného množství energie. Elektromobil jezdící na elektřinu vyrobenou v plynové elektrárně je považován za šetrnější k životnímu prostředí proti automobilu se spalovacím motorem jezdícím na zemní plyn. Podle Grety Thunberg je zbytečné se vzdělávat, protože politici nedbají vědeckého poznání. A tzv. ochránci přírody snad vědeckého poznání dbají?
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Naposledy upraveno: 28. 8. 2020 15:55
ještě že je článek označen jako placená inzerce, už jsem se lekl že to autor myslí vážně, a ona je to jen snůška reklamních lží na podporu oškubání neznalých lidí - takový modernější šmejdi. Nebo byl nadpis míněn spíš ve smyslu jak aspoň trošku zlevnit náklady, když už už jsem vyhodil takový nenávratný balík? Ano, u nákupu EV úspory fakt nehledejte - návratnost zatím neexistuje (což se ale může lehce změnit, stačí až ceny EV klesnou přibližně na třetinu), najeté kilometry se vám zatím sakra prodraží (selsky - když ušetříte na kilometru padesátník, nebo ať nežeru - korunu pokud jezdíte s SUV 4x4... kolik asi km nebo lépe let musíte najet, aby se vám vrátil přeplacený půl milion nebo milion?... malá nápověda - v ČR je průměrný nájezd na jedno auto zatím pouhých 6,5tis km za rok!). I veškeré úlevy (a jsou to pořád stokoruny/jednotky tisíc ročně oproti "investovaným" statisícům navíc) časem zmizí - kdo asi zaplatí vyšší opotřebení silnic znatelně těžšími EV? Kdo zaplatí miliardové investice do povinné infrastruktury? Kdo zaplatí navýšení cen energií kvůli vyšší poptávce?... ždímat starou chudinu daněmi a restrikcemi na úkor novodobých milionářů aby měli snazší život nelze donekonečna, skoro každý by rád žil na úkor ostatních a tak se šplhají vzhůru ale ovce na stříhání ubývají... a až dojdou, tak si to majitelé EV budou muset zase začít platit sami a pak zjistí že náklady na všechno okolo převyšují jejich úsporu při nabíjení doma ze zásuvky :-). Jsem fanda a hračička takže mám rád věci na baterky, ale co nemám rád jsou tyhle propagandistické lži o tom jak je to bio eko a ekonomicky hrozně rentabilní... prosím nekrmte veřejnost nesmysly, degradujete tím nás všechny fandy na polointeligentní opice které žijí někde na růžovém obláčku fantazie :-( PS: Elon ohlašuje generační skok v bateriích... co myslíte že se stane s cenou EV ojetin když začnou chodit na trh auta s lehčí nebo levnější baterií? Kdo věří že prodá po 5ti letech EV za aspoň trochu dobrou cenu je ..............

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze