Evropské automobilky zaspaly. V elektromobilním top ten jsou jen tři

6
Evropské automobilky zaspaly. V elektromobilním top ten jsou jen tři
Fotografie: BYD
  • Nejprodávanější je stále Tesla, ovšem soupeři ji rychle dotahují
  • Čínské automobilky sice zatím těží z domácího trhu, ale začínají expandovat mimo něj
  • Nejagresivnější je BYD, který už ovládl některé exportní lokality

Tesla si díky vhodně zvolené strategii stále udržuje svůj náskok a kumulativní globální prodeje elektromobilů za prvních deset měsíců letošního roku ovládla s 989 262 prodanými BEV přesvědčivě. Druhý BYD totiž 548 225 zatím zaostává, o třetím SAIC (482 717), čtvrtém Volkswagenu Group (366 113) a pátém Hyundaii s Kiou (247 248) nemluvě. Jenže to je také jediný žebříček, který Tesla tentokrát ovládla. Při započítání všech nabíjecích vozidel, tedy i plug-in hybridů, už pořadí vypadá jinak. Zlato suverénně uhrál BYD s 1 393 237 prodanými kusy, Tesla je se stejným počtem jako v prvním žebříčku druhá, bronz míří s odstupem do Německa k Volkswagenu Group (617 827). Bramborová medaile zůstala těsně poraženému SAIC (586 858) a páté místo zůstává rovněž v Číně, u koncernu Geely-Volvo (447 823).

Výsledky za říjen 2022 vypadají podle cleantechnica.com pro Evropu ještě tristněji. Tam jsou, na rozdíl od celoročních statistik věnovaných koncernům sledovány jednotlivé značky a započítána všechna nabíjecí vozidla. Přesto se trend příliš neliší; neochvějné prvenství pro BYD, který udal 217 219 (!) nabíjecích aut. Druhá Tesla se musela se svými 80 221 kusy výrazně uskrovnit, přesto byla stále téměř dvakrát lepší než třetí SGMW (joint-venture SAIC a GM pro čínský trh) a čtvrtý Volkswagen s 38 191 exempláři. Top five uzavírá čínská státní automobilka Chang'an s 34 415 prodanými auty do zásuvky.

Pokud se ptáte, kde jsou ostatní evropské automobilky, tak zatím netřeba odpovídat říznými dvouslovnými sentencemi, ovšem alarm už zvoní naplno. Ve statistice jednotlivých značek a celkových prodejů nabíjecích aut se totiž do první desítky probojovaly jen tři evropské automobilky – pátý Volkswagen, šesté BMW a sedmý Mercedes-Benz. Zbytek patří Číně, až na jednu korejskou (Kia) a americkou (Tesla) výjimku. Nejlepší značka z koncernu Stellantis je dvacátý Peugeot, značky z Renault Group se do první dvacítky vůbec neprobojovaly. Jistě, pořadí jednotlivých koncernů by vypadalo jinak a zejména oba posledně jmenované by si hodně polepšily. Jenže zpráva je jasná – Čína nás válcuje a právě nyní probíhá boj o přežití. A také se ukazuje, že Diessova obsese po elektrifikaci nebyla zbytečná. Ve Wolfsburgu už možná litují, že se ho zbavili...

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Ve Wolfsburgu mají čeho litovat. Auta jsou jakžtakž, ale u sowtware neumí napsat ani správné číslo verze.
Martin Lacina
Martin Lacina
Neee. Evropske automobilky se s nejakou elektrifikaci nemusi zdrzovat. Maji plne ruce prace s lobingem za odkladani zakazu prodeje spalovacich motoru.
A az si to prosadi tak budou v roce 2035 ze svych autosalonu plnych neprodejneho harampadi smutne koukat jak se po ulicich tise prohani auta na baterky z Ciny.

Jestli ovladne Cina i automobilovy prumysl (a zatim to vypada, ze jo), tak uz by bylo pomalu nacase zacit na zakladnich skolach vyucovat misto Anglictiny Cinstinu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze