Evropská komise zpřísnila snížení emisí. Co to znamená pro auta?

Evropská komise zpřísnila snížení emisí. Co to znamená pro auta?
Fotografie: unsplash.com
  • Emise CO2 se mají snížit o 55 % oproti původním 40 %
  • Na automobilový průmysl a nástup elektromobility to ale pravděpodobně nebude mít přímý vliv
  • Maximálně to zvýší tlak na zavedení normy Euro 7, která bude mít zásadní dopad

Koncem minulého týdne Evropská komise potvrdila to, o čem se jednalo už od září, tedy zpřísnění cílů na snížení emisí CO2 do roku 2030. Ty měly původně ve srovnání s rokem 1990 klesnout o 40 %, ale nově je v plánu pokles o 55 %. Rychleji se tak přiblížíme ke klimatické neutralitě, tedy cíli na rok 2050.

Oproti roku 1990 mají být emise CO2 o 55 % nižší

Ursula von der Leyen, předsedkyně Evropské komise, k tomu řekla: „Jsem ráda, že se nám dnes společně s německým předsednictvím podařilo dosáhnout dohody o návrhu nového cíle EU v oblasti klimatu. Do roku 2030 snížíme emise nejméně o 55 %. Dnešní dohoda nás staví na jasnou cestu ke klimatické neutralitě v roce 2050. Poskytuje jistotu investorům, podnikům, veřejným orgánům i občanům. To dokazuje naši budoucnost. Z přechodu by měly mít prospěch všechny země EU a projeví se na hospodářském růstu, čistším životním prostředí a občané budou zdravější. Evropská zelená dohoda bude naší růstovou strategií.

Konkrétní kroky k tomuto cíli ale v tomto prohlášení nezazněly. Jelikož automobilky již teď musí mít nemalý podíl elektromobilů a plug-in hybridů, nemělo by se to automobilového průmyslu dotknout tak výrazně jako jiných oblastí, kde jsou mnohem větší rezervy a které patří mezi mnohem větší producenty oxidu uhličitého. Je ale pravděpodobné, že zesílí tlak na zavedení přísnější normy Euro 7. Ta sice řeší hlavně emise oxidů dusíku (NOx), ale tu by nesplnila většina vozů, které se v současné době vyrábí. Automobilky by tak byly schopné homologovat nové modely pouze s plně elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem. Automobily s čistě spalovacím motorem, včetně mild-hybridů, nejsou schopné tuto normu splnit. Zatímco současný limit oxidů dusíku u normy Euro 6 je 80 mg/km, návrh Euro 7 počítá s pouhými 30 mg/km. Ze spalovacích motorů by tak teoretickou šanci měly ještě vozy na CNG, což je palivo s nejnižší produkcí NOx.

Na automobilový průmysl tedy tento nový cíl bude mít pravděpodobně spíše nepřímý vliv, protože se jej více dotkne již paralelně plánovaná norma Euro 7 a maximálně to zvýší tlak na její zavedení. Spíše se ale bude jednat o zavedení obnovitelných zdrojů energie v jiných oblastech. To potvrzuje i Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky, který říká: „Pro Česko znamená rychlejší tempo snižování emisí potřebu aktualizace klimatického plánu, a to zejména v oblasti rozvoje obnovitelných zdrojů. Česko může zvládnout navýšení podílu obnovitelných zdrojů a efektivně snížit emise, pokud správně využije prostředky z Evropské unie, které do Česka míří na oživení ekonomiky po pandemii koronaviru a na dekarbonizaci energetiky.

Dále Martin Sedlák mluví o přechodu na solární a větrné elektrárny, který povede k omezení těžby uhlí. Připouští ale i potřebu rozvoje elektromobility. „Další řešení z oblasti moderní energetiky pak podpoří nástup inovací do české ekonomiky. Jde zejména o akumulaci energie nebo elektromobilitu,“ dodává.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze