Elektromobily, které možná neznáte. A všechny jsou od Peugeotu

Elektromobily, které možná neznáte. A všechny jsou od Peugeotu
Fotografie: PSA Group
  • První elektrický Peugeot přišel už v roce 1940
  • V nabídce byly také elektrifikované dodávky
  • Koncept Touareg byl vysloveně plážovou šíleností

Francouzský Peugeot vyrobil své první auto už v roce 1889. Dnes je členem koncernu PSA Group a my si představíme pár elektromobilů, které za celých 131 let existence automobilka ukázala. Hezký souhrn je k vidění třeba na thedrive.com. O některých z nich jste navíc možná ani nikdy neslyšeli. Zatím posledním přírůstkem do rodiny elektrifikovaných Peugeotů je model e-2008. Ten je pak kromě jiného k dispozici i s benzínovými a dieselovými motory. Jenže už před několika desítkami let se mohla značka chlubit poměrně velkým počtem elektroaut.

Když se v roce 1940 Peugeot vypořádal s německou okupací a celosvětovým nedostatkem paliva, představil o rok později model Véhicule Léger de Ville. Disponoval dvěma sedadly, elektrickým pohonem a bateriemi uloženými v přední části. Často jej využívali poštovní kurýři, kterým však málokdy stačil dojezd 80 km na jedno nabití a maximální rychlost 34 km/h. V letech 1941 až 1943 pak Peugeot vyrobil ve své továrně v La Garenne poblíž Paříže 377 kusů. Jenže elektromobily začaly dávat smysl až o více než půl století později.

Peugeot Véhicule Léger de Ville

Peugeot experimentoval také s elektrickou variantou modelu 205 Electrique. Hned poté v roce 1989 představil elektrické verze dodávek J5 a J9. Měly sloužit tamním podnikům a také vládě. Systém elektropohonu a trakce vycházel ze struktury použité u menšího dodávkového elektromobilu Citroen C15. Rozdíl byl pouze ve výkonu motoru a počtu baterií. Tato dodávka tak dostala elektromotor s 25 kW, přičemž v útrobách vozu bylo 28 kusů olověných baterií (6 V, 160Ah) od firmy Sonnenschein o celkové hmotnosti 882 kg.

Teprve v první polovině 90. let se na řadu dostal městský kompaktní hatchback s označením 106. Díky partnerství s francouzskou energetickou společností EDF vznikla v roce 1995 verze Electrique. Ta používala sadu dvaceti NiCd akumulátorů od firmy Saft s kapacitou 100 Ah při jmenovitém napětí 6 V. Po instalaci 42 kusů baterií TS se kapacita zdvojnásobila na 200 Ah. Potěšil i dojezd na jedno nabití přes 200 km, kterého šlo dosáhnout průměrnou rychlostí mezi 50 až 60 km/hod. Do roku 2003 se vyrobilo 3 542 kusů této verze a jak to tak bývá, nejvíce populární byl u francouzských úřadů.

Peugeot 106 Electrique

Malou „kosmickou lodí“ pak byl v roce 1996 koncept Tulip. Nabídl velké široké dveře, čtyři sedadla a interiér s moderními prvky výbavy. Mezi ně se řadil CD přehrávač, telefon s hands-free, LCD obrazovka nebo úložiště pro videohry pro děti. Na tu dobu to bylo prostě něco neskutečného. Tento minivůz byl poháněn elektrickým motorem o výkonu 27 koňských sil a nikl-kadmiovými bateriemi.

Peugeot Tulip Concept

Mezi elektromobily lze počítat také originální koncepční vůz EX1. Ukázal se v roce 2010 na autosalonu ve Frankfurtu a drží 6 mezinárodních rekordů ve zrychlení, kterých dosáhl ve Francii a v Číně. Spíše než klasický vůz připomínal koncept závodní formuli, protože byl široký 1,77 metru a vysoký jen 90 cm. O jeho pohon se staraly dva elektromotory o výkonu 125 kW, přičemž každý poháněl jednu nápravu. Celkový výkon dosáhl 340 koní a pod karoserií se ukrývala velká lithium-iontová baterie. Není divu, že tento koncept zrychlil z 0 na 100 km/h za 3,49 sekundy.

Hodně bláznivým konceptem byl i Peugeot Touareg. Ano, nespletli jsme se. Jednalo se o dvoumístnou buginu, která postrádala střechu a měla obří pěnová kola. Vůz neměl přední mřížku a představen byl v roce 1996. Měl elektromotor a poměrně skromnou bateriovou sadu, kterou dodali Japonci. Tento koncept byl dokonce i chvíli k dispozici novinářům, přičemž se traduje, že když začaly baterie zapáchat, inženýři Peugeotu automaticky celou sadu vyměnili za novou. Zajímavostí byl pohon všech kol a také fakt, že elektromotor měl výkon 50 koní.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze