Elektromobily brzy zlevní. Zmenšují se baterie i jejich cena

10
Elektromobily brzy zlevní. Zmenšují se baterie i jejich cena
Fotografie: volkswagen.com
  • Zlom v cenách elektromobilů by měl nastat někdy kolem roku 2025
  • Díky redukci velikostí baterie se sníží také hmotnost a také spotřeba

Každým rokem sestavuje specializovaný tým BloombergNEF zajímavou analýzu, ve které porovnává ceny elektrických aut s vozy poháněnými spalovacím motorem. Snaží se tím zjistit, za jak dlouho se jejich ceny vyrovnají a kdy nastane zlom v cenách elektromobilů. A právě podle odborného výzkumu je tento zlom každým rokem blíž a blíž. V roce 2017 analýza Bloombergu odhadovala, že takový stav nastane v roce 2026. V roce 2018 své odhady již analýza viděla optimističtěji a cílový rok změnila na rok 2024. Ve své letošní zprávě tým odborníků uvedl, že bychom se očekávaného přelomu mohli dočkat již v roce 2022.

Baterie Nissanu Leaf

Příčinu očekávaného zlevňování elektromobilů vidí odborníci především v neustále se zmenšujících bateriích. Čím menší baterie, tím logicky menší výrobní náklady. Podle odborníků totiž baterie dříve tvořila více jak polovinu celkových nákladů na výrobu auta. Například v roce 2015 představovala baterie 57 % celkové výrobní ceny. Letos je to již jen 33 % a do roku 2025 by to mělo být pouze 20 % celkových nákladů.

Snižování cen by však nemělo nastat jen díky vlivu velikosti baterií. Svůj podíl na tom podle specialistů bude mít i snížení nákladů na podvozek a karoserii elektromobilů. Dále se u elektromobilů očekává snížení nákladů na pohonné jednotky. Elektromotory se začnou vyrábět ve velkých sériích a sníží se jejich výrobní náklady. Do roku 2030 by tedy náklady na motory, převodníky a výkonovou elektroniku mohly být až o 30 % nižší než nyní.

Tento trend se netýká pouze elektrických osobních aut. Už nyní je ve vývoji elektrický bagr. Rozšiřuje se také flotila elektrických trajektů. Pozadu nezůstávají ani elektrická letadla, která už nyní do svého vozového parku přidala společnost Harbour Air v Britské Kolumbii.

Diskuze ke článku
Petr Hejna
Petr Hejna
Bezva, nebudu se přít s analytiky, ale nějak se asi zapomnělo na nedostatek surovin. V roce 2025 mají dojít první nedostatkové kovy ( musí se razantně rozšířit doly a zvýšit těžba ), o deset let později dokonce některé celosvětově - prostě se neví o dalších ložiskách. Cena surovin půjde strmě nahoru. Navíc ruku v ruce s tím půjde o obrovské znečištění životního prostředí a hlavně spotřebu vody. A už vůbec se mezi slušnými lidmi nemluví o otrocké a dětské práci - hlavně v Kongu. A to je jen začátek.
Obrovskou část surovin a kapacitu výrobců spolykají bateriová úložiště. Nikde se o tom nepíše, ale jsou také tvořena z tužkových baterií ? Kolik milionů kusů má ta slavná Muskova baterka v Austrálii ? To už je na palici, to hlava prostě nebere.
Fox
Sám jseš na palici, šířit tyhle bludy. Nejdřív si zjisti k této problematice informace a pak se k tomu vyjadřuj. Díky takovejm jako seš ty, musím každý den čuchat ty sračky z výfuků.
Daniel
Trochu mi to příjde jako by analitici porovnali elektromobily před 5ti lety a dnes a v grafech protáhli čáry do budoucnosti. Jenže před 5 ti lety kdy tu byla jediná použitelná tesla a pak pár pokusů od nissanu, peugeotu a citroenu s dojezdem kolem 100km mizivými prodeji. Dneska už drahá tesla s velkou baterií není jediným použitelným autem a nějaký elektromobil mají dnes v nabídce prakticky všechny automobilky ale jsou to spíše malé vozy s dojezdem do 200km. To že před 5ti lety byla průměrná kapacita baterie dejme tomu 60kWh protože značnou část prodejů tvořila velká tesla a dnes je průměrná kapacita třeba 40kWh protože se prodává víc malých aut, tak to neznamená že elektro auta se stala nějak zázračně úspornější nebo že by za dalších 5 let si vystačila s 20kWh baterií.
Pepíno
Já osobně bych si klasickej elektromobil nekoupil.Šel bych spíš do vodíkového pohonu.Myslím si,že má větší budoucnost než baterky

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze