Ekström s Audi RS Q e-tron třetí, mezi kamiony je druhý Martin Macík

Dakar 2023 – 11. etapa
Ekström s Audi RS Q e-tron třetí, mezi kamiony je druhý Martin Macík
Fotografie: A.S.O./G.Soldano/DPPI
  • V kategorii osobních automobilů dojel třetí Mattias Ekström s Audi RS Q e-tron
  • Mezi kamiony byl druhý Martin Macík se svým Ivecem
  • Jordi Juvanteny s vodíkovým kamionem by byl na hranici třetí desítky

Včerejší 10. etapa Dakaru byla plná zvratů a ovlivněna smutnou událostí, kvůli které musel odstoupit z prvního místa mezi kamiony Aleš Loprais. Ta dnešní vedla ze Shaybahu do Ardahu a měřila celkem 427 kilometrů, čímž se zařadila mezi nejkratší etapy letošního Dakaru. Z toho bylo 274 kilometrů na měřených úsecích, což je opět velmi málo. Jde o druhý nejkratší měřený úsek po předchozí, kde to bylo ještě méně.

To ale nic nemění na tom, že etapa byla opravdu náročná. „Byl to mazec. Poušť soliska, písky, duny. Navigace říkala, jeď rovně a přejeď ten největší kopec před sebou. Občas se ale ty hromady přejet nedaly, museli jsme si hledat cesty, měli jsme děsně podfouknuto. Přes některé duny jsme jeli pomaleji. Ale všechny jsme je nakonec vylezli. Navigačně se Ferry trefoval pěkně,“ popisuje Martin Macík, momentálně nejúspěšnější český závodník.

Mattias Ekström s Audi RS Q e-tron na třetím místě

V kategorii osobních aut zajel měřený úsek nejrychleji Francouz Sebastien Loeb se speciálem Prodrive Hunter, kterému na to stačily 2 hodiny, 56 minut a 14 sekund. Druhému Guerlainu Chicheritovi se stejným speciálem to trvalo o 2 minuty a 16 sekund déle a třetí byl Mattias Ekström s hybridním speciálem Audi RS Q e-tron. Ten měl čas o pouhých 10 sekund vyšší než Chicherit. Daří se mu tedy plnit cíl zajíždět dobré výsledky v jednotlivých etapách a být vidět. A zároveň sbírá cenné zkušenosti, protože z původní jezdecké sestavy týmu Audi Sport jich má na Dakaru nejméně. Jelikož ale Carlos Sainz, který po nehodě 9. etapu dojel, musel nakonec odstoupit kvůli příliš poškozenému vozu, je to teď jen na Ekströmovi a své role se zhostil výborně.

Průběžné pořadí stále vede Katařan Násir Al–Attíja, kterému k udržení náskoku přes hodinu a 20 minut na druhé místo stačilo dojet etapu na pátém místě. Druhý je Brazilec Lucas Moraes a třetí Francouz Sebastien Loeb, který na něj ale ztrácí pouhých 9 minut a náskok postupně stahuje, takže se mu možná podaří vybojovat druhou příčku za Al–Attíjou. Martin Prokop, nejrychlejší Čech, se posunul na šestou pozici, přičemž na třetí příčku v tuto chvíli ztrácí hodinu a 4  minuty. Mattias Ekström se už vyšplhal na 20. příčku průběžného pořadí a svoji ztrátu na Al–Attíju stáhl pod 7 hodin. Podaří se mu první desítka, když udrží tempo?

Martin Macík se svým Ivecem dojel druhý

Mezi kamiony vyhrál 11. etapu Nizozemec Martin Van Den Brink s Ivecem, který na druhého Martina Macíka najel 18 minut a 8 sekund. Ten jede také s Ivecem, ale ze své stáje MM Technology. Třetí dojel další Nizozemec, ale tentokrát s Renaultem z další české stáje, konkrétně MKR. Česká stopa je tedy v této kategorii opravdu velká. Jaroslav Valtr byl pátý, Martin Šoltys sedmý (oba s Tatrou Phoenix týmu Buggyra) a ve druhé desítce dojely další tři vozy Tatra. Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino 600-Hybrid nabral ztrátu 5 hodin na Van Den Brinka a dojel až 19.

V průběžném pořadí je první Janus Van Kasteren s Ivecem týmu De Rooy, který má ale náskok pouze minutu a 12 sekund na svého týmového kolegu Martina Van Den Brinka. Třetí je Martin Macík, čtvrtý Jaroslav Valtr a šestý Martin Šoltys. Nutno ale dodat, že všichni zmínění se o jednu pozici posunuli po odstoupení Aleše Lopraise, který předtím většinu soutěže vedl. Osmý je Tomáš Vrátný s Tatrou Jamal týmu Fesh Fesh a Sugawara s hybridním Hinem je desátý.

 

V kategorii Challenge New Energies zvládl Španěl Jordi Juvanteny s vodíkovým kamionem MAN trasu za 4 hodiny, 43 minut a 24 sekund, což by mezi kamiony (pokud by byl klasifikován i tam) stačilo na 25. místo za Tomášem Tomečkem, který jede jako rychlá asistence týmu South Racing Service. Celkový čas Juvantényho je pak 89 hodin, 29 minut a 23 sekund, takže mezi ostatními kamiony by byl 21. před Robertem Kašákem s Tatrou Phoenix týmu Buggyra a Keesem Koolenem s hybridním Ivecem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze