Studie theicct.org analyzuje celkové náklady na vlastnictví bateriových elektrických nákladních vozidel v segmentu silniční nákladní dopravy s nejvyššími emisemi. Výzkum analyzuje 7 evropských zemí, kterými je Německo, Francie, Španělsko, Itálii, Nizozemí, Spojené království a Polsko. V jejich podmínkách porovnává počáteční investici, zbytkovou hodnotu, daně a mýtné, náklady na palivo a servis vozidla.
Za jak dlouho se vyrovnají celkové náklady v jednotlivých státech?
Stát | Rok |
---|---|
Německo | 0 |
Nizozemí | 0,5 |
Francie | 1 |
Polsko | 4 |
Spojené království | 4,5 |
Španělsko | 5 |
Itálie | 6 |
Německo je průkopníkem
Státy do průzkumu byly vybrány na základě prodejů v roce 2019. Celých 75 % všech prodejů nákladních vozidel se uskutečnilo právě v těchto zmiňovaných 7 zemích. Zde studie ukazuje, že nákladové parity mezi bateriovými elektrickými tahači a dieselovými tahači lze dosáhnout s dobou provozu delší než pět let. Kromě toho je také důležitý vliv různých bonusů a dotací. Právě Německo má dotační systém, který na požádání nese až 80 % dodatečných nákladů na elektrický nákladní vůz ve srovnání s jeho dieselovým protějškem. Díky tomu je Německo jasným evropským průkopníkem.
Dotační zvýhodnění drtí naftu
„Naše analýza ukazuje, jak důležité jsou podpůrné rámcové podmínky pro zvládnutí naléhavě potřebné dekarbonizace silniční nákladní dopravy. Díky kombinaci nákupních bonusů, snížení mýtného a zpoplatnění CO2 může být provoz elektrických nákladních vozidel v dálkové dopravě nákladově efektivnější než u dieselových,“ říká Felipe Rodríguez, programový manažer ICCT a spoluautor studie.
No legrační to tady máte.Budu se tu stavovat častěji.Aspoň jsem si vylepšil náladu.A to jsem fanoušek nových technologií...