Čtyři nejprodávanější vozy v Norsku jsou elektromobily, vede Audi e-tron

1
Čtyři nejprodávanější vozy v Norsku jsou elektromobily, vede Audi e-tron
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Prvních 8 nejprodávanějších vozů v Norsku jsou auta do zásuvky, až na jednu výjimku elektromobily
  • Bezkonkurenčně nejprodávanějším autem v Norsku je Audi e-tron
  • Jediným autem v první dvacítce s pouze spalovacím motorem je Škoda Octavia

Norský trh se už dlouho absolutně vymyká celkovému evropskému i světovému průměru. Asi není žádná jiná země na světě, kde by mezi patnácti nejprodávanějšími vozy nebylo ani jedno s čistě spalovacím motorem a navíc žebříček vedlo luxusní elektrické SUV. Přehled nejprodávanějších automobilů v Norsku za období leden až duben 2020 přináší cleantechnica.com.

Nejprodávanější vozy v Norsku

Audi e-tron je s téměř 4 600 prodanými kusy bezkonkurenčně na prvním místě před kompaktním, taktéž koncernovým elektromobilem, Volkswagenem e-Golf. Odstup je ale opravdu velký, protože e-Golf dosáhl pouze mírně přes 50 % prodejů e-tronu. Následují vozy Nissan Leaf a Hyundai Kona EV. Až pátý v žebříčku má spalovací motor, ale jde o plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV. Prvních pět aut se tedy řadí mezi „auta do zásuvky“.

Nejprodávanější neelektrifikované auto je Škoda Octavia

Následují elektromobily Tesla Model 3, Renault ZOE a BMW i3 a těsně se do první desítky probojovaly dvě hybridní Toyoty, konkrétně Yaris Hybrid a C-HR Hybrid, které tak jsou prvními vozy, které není možné nabíjet ze zásuvky. Následuje mix elektromobilů, hybridů a plug-in hybridů a po 15. Hyundai Ioniq Electric přichází na řadu první vůz bez elektrifikace – česká Škoda Octavia! Hned za ní následuje Škoda Citigo-e iV, která se ovšem vyrábí v Bratislavě.

Až na konec první dvacítky jsou to pak samé elektromobily, takže Škoda Octavia je jediným vozem s pouze spalovacím motorem, který se v Norsku probojoval do první dvacítky nejprodávanějších aut. A s příchodem plug-in hybridní verze iV a RS iV půjde nepochybně Octavia nahoru. Ostatně za samotný duben, který byl ovšem výrazně ovlivněný korona-krizí, se Octavia dostala dokonce na sedmé místo, těsně za elektromobily a před všechny hybridy i plug-in hybridy.

Nejprodávanější vozy v Norsku za duben 2020

Tyto výsledky jsou způsobeny masivní podporou elektrifikovaných vozidel, zejména pak elektromobilů a plug-in hybridů, v Norsku. Cenu automobilů tam totiž navyšuje DPH, od které jsou elektromobily osvobozené. Navíc majitelé ušetří na silniční dani, která je v Norsku také vysoká, a neplatí ani vysokou registrační daň. V neposlední řadě pak ušetří za provoz více než my, protože v Norsku jsou vysokou daní zatížené i pohonné hmoty. Zároveň je to ale i tím, že si Norové uvědomují krásu své přírody a chtějí ji chránit.

Vede se diskuze o tom, zda je taková masivní podpora správnou cestou, nebo zda nezpůsobí příliš rychlý a nepřirozený přechod. To ale ukáže až čas a faktem je, že Norsko je v přechodu na elektromobilitu bezkonkurenčně první na světě.

Audi e-tron (test)

Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm
Baterie95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km
Cena od2 122 900 Kč
Diskuze ke článku
Štefan
Nejvtipnějším paradoxem je, že Norové jsou tak bohatí a mohou tak silně prosazovat elekromobilitu hlavně díky těžbě a vývozu ropy. Že ji spálí jinde, je jim jedno, když za to dostanou zaplaceno a díky těm penězům ze sebe mohou dělat ekologickou zemi. Zavání mi to docela velkým pokrytectvím.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze