Civilized Cycles Model 1. Kolo místo auta? Proč ne

Civilized Cycles Model 1. Kolo místo auta? Proč ne
Fotografie: Civilized Cycles
  • Americký výrobce uvádí elektrokolo, jaké tu ještě nebylo
  • Uveze dva lidi nebo velký nákup
  • Má samočinné udržování světlé výšky

Je to ještě elektrokolo, nebo už luxusní elektrický skútr? Správně je první odpověď, ačkoliv hledání argumentů je v tomto případě mimořádně obtížné. Kam byste vy zařadili dvoumístný stroj za 5 499 USD (115 000 Kč, bez DPH a poplatků), který uveze 181 kg, nabízí vzduchové pérování se samočinným udržováním výšky, dvounohý hlavní stojánek, výkonný světlomet s asistentem dálkových světel a za příplatek i ABS? Stroj s výkonnou čtyřpístkovou kotoučovou brzdou a dvěma obřími kufry na velký nákup nebo cokoliv jiného? S integrovanou USB nabíječkou, aktivací pomocí PIN, kontrolním displejem a možností doplnit druhou baterii? Taková výbava (a cena) je i na elektroskútr luxusní, ovšem stále se tu bavíme o elektrokole. Byť s šestkrát silnějším motorem, než je povoleno pro provoz elektrokol na veřejných komunikacích. I to je vyřešeno; plných 1 500 W/2 k (to je pro srovnání výkon legendární československé Babetty) je k dispozici jen mimo silnice a na nich je jezdec povinen tlačítkem přísun wattů omezit. Což bude jistě každý rád a ochotně dělat, ehm...

Celé si to podle electrek.co vymyslel jistý Zachary Shieffelin, který naučil Newyorčany vystoupit z auta a jezdit na skútrech; jeho dealerství Vespa Soho vyrostlo v největší prodejnu této značky v severní Americe. Byznys šel skvěle, ale jednoho dne mu to přestalo stačit a vymyslel a následně v bolestech zkonstruoval to nejkomfortnější městské elektrokolo, jaké si lze vůbec představit. Zadání bylo jasné; zachovat rozměry běžného bicyklu a příliš se neodchýlit od jeho hmotnosti tak, aby kolo mohlo parkovat v klasických stojanech a vešlo se například do běžného výtahu. Zároveň si přál stvořit pohodlný holandský styl s dolů prohnutým rámem, umožňujícím pohodlné nastupování. A také vyloučit všechny extravagance; vznikl mimořádně čistý design, který rozhodně nevytrubuje na potkání, že jde o zřejmě technicky nejdokonalejší elektrokolo současnosti. Takové, které v městské aglomeraci s trochou skromnosti plně nahradí všechny ostatní dopravní prostředky.

Jedním ze způsobů, jak obhájit sebevědomou cenu, je neuvěřitelná promyšlenost celého konceptu. Pozoruhodné jsou zejména přídavné kufry, navržené designovým týmem, normálně pracujícím pro NASA a Nike. Jsou karbonové, pevné, lehké, unesou až 22 kg, lze je zamknout, rozložit nebo složit, aby nepřekážely nohám spolujezdce, a zároveň jsou voděodolné. Lze do nich naložit kromě zavazadel i druhou, 0,5kWh baterii. Případně spoustu neuvěřitelných břemen včetně dvou menších psů. Myslelo se však i na nohavice jezdcových kalhot; přední ozubené kolo je malé, aby nepřekáželo, a vzadu je místo klasické přehazovačky pětistupňová převodovka v náboji. Plochá rámová trubka je zase ideálním prostorem k umístění chytrého telefonu či čehokoliv dalšího. Stačí si vybrat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze