ČEZ zprovoznil na Teplicku 7 nových dobíjecích stanic

7
ČEZ zprovoznil na Teplicku 7 nových dobíjecích stanic
Fotografie: ČEZ
  • V Ústeckém kraji mají elektromobilisté možnost využívat 32 stanic ČEZ, zatím poslední – 4 rychlodobíjecí a 3 klasické byly zprovozněny tento čtvrtek u OC Olympia Teplice
  • Celá síť ČEZ srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic má přes 320 stanic
  • Letos zatím ČEZ postavil téměř 60 stojanů, za celý loňský rok rekordních 83

V Ústeckém kraji mají elektromobilisté možnost využívat již 32 stanic ČEZ. Zatím poslední – 4 rychlodobíjecí a 3 klasické byly i přes nepřízeň počasí zprovozněny ve čtvrtek 4. listopadu u OC Olympia Teplice. Nejen pro e-řidiče z lázeňského města, ale i jeho návštěvníky se tak čekání na dobíjení elektromobilu zkracuje na minimum. Sedm nových veřejných dobíjecích stanic ČEZ je totiž zárukou, že v jednu chvíli zde může dobíjet svá elektrická auta až 14 řidičů. Všech 7 stojanů disponuje výkonem 420 kW, přičemž celá síť dobíjecích stanic ČEZ v kraji má výkon téměř 2 tisíce kW. Díky certifikaci původu elektřiny garantuje ČEZ řidičům e-aut odběr skutečně bezemisní energie.

V České republice už jezdí hodně přes 8 tisíc elektromobilů, dalších více než 10 tisíc vozidel má hybridní pohon. Úměrně tomu roste tlak na využívání veřejných dobíjecích stanic, což na některých místech může znamenat čekání ve frontě. U Obchodního centra Olympia Teplice ale nic takového nehrozí, neboť zde funguje jedna z nejrozsáhlejších dobíjecích lokalit v celé České republice. ČEZ tu ve spolupráci s OC Olympia instaloval na parkovišti obchodního centra celkem 7 dobíjecích stanic. U 4 rychlých o výkonu 50 kW doplní elektromobily většinu kapacity baterií v řádu desítek minut, trojice stojanů pro normální dobíjení to zvládne za 2 až 3 hodiny. Součástí zázemí lokality je i možnost budoucí instalace stojanů o vyšších výkonech, které umožní další podstatné zkrácení časů dobíjení.

Očekáváme, že na přelomu roku by se počet čistě elektrických aut v České republice mohl dostat k hranici deseti tisíc, jen letos zatím přibylo téměř 1 900 e-aut. V posledních měsících se jasně ukazuje, že poptávku po veřejném dobíjení na nejfrekventovanějších místech už plně pokryjí jen místa se dvěma a více stojany. Proto se při výstavbě snažíme, aby rostl počet dobíjecích míst jako v Teplicích. Oceňujeme spolupráci s OC Olympia, jehož vedení si už dnes uvědomuje, že budoucnost dopravy je elektrická,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Naše obchodní centrum prošlo za poslední tři roky velkou rekonstrukcí, abychom ještě lépe vycházeli vstříc přáním našich zákazníků. Zaměřili jsme se mimo jiné i na dopravní obslužnost, kdy jsme zvýšili počet parkovacích míst na více než 1 100 a ve spolupráci s ČEZ připravili zázemí pro dobíjení elektromobilů. Jsme rádi, že v podpoře provozu elektrických aut jdeme příkladem i dalším hráčům v naší branži,“ doplňuje Tomáš Stárek, manažer OC Olympia Teplice.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, která už se svým rozsahem vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic, začala vznikat v roce 2012. Od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. V prvním pololetí načerpala e-auta u těchto stojanů celkem 1 578 970 kWh. Za celý loňský rok to bylo 1 963 523 kWh, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh. Celá síť je srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic, neboť má přes 320 stanic. Letos zatím ČEZ postavil téměř 60 stojanů, za celý loňský rok jich bylo rekordních 83. V Ústeckém kraji je elektromobilistům momentálně k dispozici 32 veřejných dobíjecích stojanů, z toho 21 rychlodobíjecích. ČEZ řidičům e-aut garantuje odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE.

U každého ze stojanů ČEZ mohou současně doplňovat energii dva elektromobily, dohromady je tedy síť v jednu chvíli schopna odbavit přes 640 elektromobilů. Rychlodobíjecí stanice ABB o výkonu 50 kW tvoří více než 80 % sítě ČEZ. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí zhruba 22,5 tisíce kW, což je například ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města. Do pěti let chtějí energetici celkový výkon všech stanic zčtyřnásobit.

Diskuze ke článku
Milan Kochaník
Milan Kochaník
Naposledy upraveno: 6. 11. 2021 18:23
Tak tvrdit, že v proudookruhu, v němž je propojena trakční baterie elektromobilu se přenáší energie výhradně z generátorů bezemisních zdrojů je obyčejný podvod. To proto, že aby to byla pravda, musily by ony stojany být zapojeny napřímo například na sluneční kolektory či větrné turbíny. Takto jsou zapojeny do distribuční sítě čezu a do ní jde energie z elektráren převážně tepelných, připadně jaderných, něco vodních a něco občas, asi ne v noci fungujících slunečních a dále ne vždy fungujících větrných.
Alex Ander
Alex Ander
Montovat vysokonapetovou stanici nabijeni v desti musi byt prace snu. Jistic byl nejspis dole, ale i tak, korozi jeste nikdo nezrusil 😁
Jiří Šťastný
Jiří Šťastný
Udivuje mě zažitost názvosloví nebo rozdělení nabíječek podle jejich rychlosti.
Ultrarychlé podle mě zatím neexistují, rychlé (přijatelně) je v Evropě Ionity, středně rychlý, ale při dlouhém cestování už v podstatě opruz jsou 150 kW různých provozovatelů. 50 kW už je podle mě extrémně pomalá nouzovka akceptovatelná výjimečně někde na konci světa. Všechno ostatní je jen pro domácí nebo hotelové řešení přes noc nebo přes den v práci.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze