Každá automobilka má oddělení a pracovníky v něm, kteří mají za úkol myslet i desítky let dopředu, předvídat vývoj automobilového průmyslu a udávat náležitý směr. Přesně takové oddělení má v Mercedesu na starosti Johannes Reifenrath, který do Prahy přiletěl prezentovat strategii Mercedesu v budoucnosti. Zatímco my se tak těšíme na první elektromobily z nové řady EQ, tedy modely EQ A a EQ C, Johannes Reifenrath už pracuje na podobě aut na období až do roku 2035. Na co se tedy v nejbližší době můžeme těšit?
Plné autonomní řízení tady bude mnohem později, než si myslíme
Velkým tématem je mobilita budoucnosti, přičemž Mercedes-Benz samozřejmě nadále věří individuální dopravě. Otázkou ale je, zda musí každý nutně automobil vlastnit. Klíčem k řešení katastrofické dopravní situace v některých městech, zejména v Číně a USA, je carsharing. Ten bude dávat obzvlášť smysl po zavedení autonomního řízení, ve kterém Mercedes vidí, stejně jako ostatní výrobci, stěžejní přelom. Auto vás odveze večer na operu a odjede se samo zaparkovat do nedalekého podzemního parkoviště, nebo ho na hodinu využije někdo jiný.
Autonomní řízení ve spojení s carsharingem na druhou stranu dává největší smysl ve městech, ale právě tam jsou ty nejsložitější podmínky pro zavedení autonomní dopravy v kombinaci s lidskými řidiči. Lidé, složité křižovatky, semafory, spousta aut, zácpy – to vše je potřeba autonomní auta trpělivě učit a zdaleka to nepůjde tak rychle, jak se nás automobilky snaží přesvědčit. Základní problém je totiž v předvídání, které je při provozu ve městě často velmi zásadní. To ale počítač neumí, neb se rozhoduje na základě senzorů vidících aktuální situaci a na základě daných parametrů. Pokud se auto blíží z vedlejší silnice, automaticky předpokládá, že zastaví. Nemusí tomu tak být ale vždy a na nouzové brzdění pak už může být pozdě.
Základní problém je v předvídání.
To ale počítač neumí.
Nebo například sirény – v momentě, kdy za sebou slyšíte sanitku, snažíte se uhnout a třeba vjedete na obrubník, protože víte, že můžete a chodci vás vidí a uhnou. Bude toho ale schopno autonomní auto? Vjede na chodník, když má všude naprogramováno, že tam prostě nesmí? A co pak? Dokáže vjet zpátky do chaosu, který se po průjezdu sanitkou na silnici vytvořil? Koexistence autonomních a manuálně ovládaných aut bude doopravdy oříšek.
V elektřině je budoucnost, je nutno o ní ale přemýšlet
Budoucnost je nejen autonomní, ale i elektrická. Nelze se ale do elektřiny vrhat po hlavě a je nutno přemýšlet, říká Mercedes. Spalovací motory jsou tak efektivní a dostupné, že s námi budou mnohem déle, než si mnozí myslí. A často ve spojení s elektromotorem. Právě hybridy prý dávají pro mnoho lidí smysl a Mercedes vidí zase smysl v hybridech s dojezdem až 100 kilometrů. Většinou se bude jezdit na elektřinu, ale na delších cestách nebude absence nabíječek a nižší dojezd nikoho omezovat.
V elektřině je ale nesporně budoucnost. 80 % jízd v mercedesech je podle statistik kratších než 100 kilometrů. Při dostatečně husté síti nabíječek tak dojezd ani dnešních elektromobilů nemusí představovat problém. Mercedes ostatně společně s koncernem Volkswagen a automobilkou BMW společně buduje 400 rychlodobíjecích stanic se standardem CCA a výkonem až 350 kW na hlavních tazích v Evropě. Nabíjení ale nebude zdarma tak, jak to známe na Superchargerech Tesly.
Do roku 2025 může až 25 % prodejů Mercedesu tvořit čisté elektromobily. Po roce 2020 bude například smart nabízen pouze jako elektromobil, do roku 2023 pak uvede Mercedes celkem sedm různých elektrických modelů, z toho dva sedany a dvě SUV s velmi dlouhým dojezdem.
Do roku 2025 může až 25 % prodejů Mercedesu
tvořit čisté elektromobily.
Je však důležité také přemýšlet, kde dává elektromobilita smysl. Rozvoj elektromobilů musí jít také ruku v ruce s čistou výrobou energie, tak jak to známe například z Norska. Samozřejmě je také nutno vyřešit otázku dostatečných výrobních kapacit pro baterie nebo těžbu lithia.
A co vodík?
Vodík nabídne čistý pohon a zároveň velmi rychlé tankování. Podle Mercedesu je však stále příliš drahý na konvenční použití. Přesto ale automobilka pokračuje ve vývoji vodíkových elektromobilů, jedním takovým je například vodíková verze SUV GLC.