Budoucnost patří elektřině a autonomní řízení je velká výzva, říká Mercedes

Budoucnost patří elektřině a autonomní řízení je velká výzva, říká Mercedes
  • V Praze přednášel Johannes Reifenrath, ředitel pro produktovou strategii a plánování Mercedesu, a odhalil vývoj značky na několik desítek let dopředu
  • Mercedes věří v budoucnost elektromobility, je však nutno pokládat správné otázky a pečlivě hodnotit dopady v každé zemi zvlášť
  • Budoucnost je prý i v carsharingu, autonomní jízdě a propojených automobilech
  • V roce 2025 může být až 25 % prodejů Mercedesu tvořeno elektromobily
  • Vodíkový pohon je podle Mercedesu stále příliš drahý

Každá automobilka má oddělení a pracovníky v něm, kteří mají za úkol myslet i desítky let dopředu, předvídat vývoj automobilového průmyslu a udávat náležitý směr. Přesně takové oddělení má v Mercedesu na starosti Johannes Reifenrath, který do Prahy přiletěl prezentovat strategii Mercedesu v budoucnosti. Zatímco my se tak těšíme na první elektromobily z nové řady EQ, tedy modely EQ A a EQ C, Johannes Reifenrath už pracuje na podobě aut na období až do roku 2035. Na co se tedy v nejbližší době můžeme těšit?

Plné autonomní řízení tady bude mnohem později, než si myslíme

Velkým tématem je mobilita budoucnosti, přičemž Mercedes-Benz samozřejmě nadále věří individuální dopravě. Otázkou ale je, zda musí každý nutně automobil vlastnit. Klíčem k řešení katastrofické dopravní situace v některých městech, zejména v Číně a USA, je carsharing. Ten bude dávat obzvlášť smysl po zavedení autonomního řízení, ve kterém Mercedes vidí, stejně jako ostatní výrobci, stěžejní přelom. Auto vás odveze večer na operu a odjede se samo zaparkovat do nedalekého podzemního parkoviště, nebo ho na hodinu využije někdo jiný.

Elektrická třída A bude jedním z prvních elektromobilů nové generace EQ od Mercedesu

Autonomní řízení ve spojení s carsharingem na druhou stranu dává největší smysl ve městech, ale právě tam jsou ty nejsložitější podmínky pro zavedení autonomní dopravy v kombinaci s lidskými řidiči. Lidé, složité křižovatky, semafory, spousta aut, zácpy – to vše je potřeba autonomní auta trpělivě učit a zdaleka to nepůjde tak rychle, jak se nás automobilky snaží přesvědčit. Základní problém je totiž v předvídání, které je při provozu ve městě často velmi zásadní. To ale počítač neumí, neb se rozhoduje na základě senzorů vidících aktuální situaci a na základě daných parametrů. Pokud se auto blíží z vedlejší silnice, automaticky předpokládá, že zastaví. Nemusí tomu tak být ale vždy a na nouzové brzdění pak už může být pozdě.

Základní problém je v předvídání.
To ale počítač neumí.

Nebo například sirény – v momentě, kdy za sebou slyšíte sanitku, snažíte se uhnout a třeba vjedete na obrubník, protože víte, že můžete a chodci vás vidí a uhnou. Bude toho ale schopno autonomní auto? Vjede na chodník, když má všude naprogramováno, že tam prostě nesmí? A co pak? Dokáže vjet zpátky do chaosu, který se po průjezdu sanitkou na silnici vytvořil? Koexistence autonomních a manuálně ovládaných aut bude doopravdy oříšek.

Mercedes vidí velkou budoucnost v carsharingu. V příštím desetiletí pak budou smarty nabízeny pouze jako elektromobily

V elektřině je budoucnost, je nutno o ní ale přemýšlet

Budoucnost je nejen autonomní, ale i elektrická. Nelze se ale do elektřiny vrhat po hlavě a je nutno přemýšlet, říká Mercedes. Spalovací motory jsou tak efektivní a dostupné, že s námi budou mnohem déle, než si mnozí myslí. A často ve spojení s elektromotorem. Právě hybridy prý dávají pro mnoho lidí smysl a Mercedes vidí zase smysl v hybridech s dojezdem až 100 kilometrů. Většinou se bude jezdit na elektřinu, ale na delších cestách nebude absence nabíječek a nižší dojezd nikoho omezovat.

V elektřině je ale nesporně budoucnost. 80 % jízd v mercedesech je podle statistik kratších než 100 kilometrů. Při dostatečně husté síti nabíječek tak dojezd ani dnešních elektromobilů nemusí představovat problém. Mercedes ostatně společně s koncernem Volkswagen a automobilkou BMW společně buduje 400 rychlodobíjecích stanic se standardem CCA a výkonem až 350 kW na hlavních tazích v Evropě. Nabíjení ale nebude zdarma tak, jak to známe na Superchargerech Tesly.

Mercedes-Benz třídy S
Vrchol autonomního řízení zatím u Mercedesu představuje faceliftovaná třída S

Do roku 2025 může až 25 % prodejů Mercedesu tvořit čisté elektromobily. Po roce 2020 bude například smart nabízen pouze jako elektromobil, do roku 2023 pak uvede Mercedes celkem sedm různých elektrických modelů, z toho dva sedany a dvě SUV s velmi dlouhým dojezdem.

Do roku 2025 může až 25 % prodejů Mercedesu
tvořit čisté elektromobily.

Je však důležité také přemýšlet, kde dává elektromobilita smysl. Rozvoj elektromobilů musí jít také ruku v ruce s čistou výrobou energie, tak jak to známe například z Norska. Samozřejmě je také nutno vyřešit otázku dostatečných výrobních kapacit pro baterie nebo těžbu lithia.

A co vodík?

Vodík nabídne čistý pohon a zároveň velmi rychlé tankování. Podle Mercedesu je však stále příliš drahý na konvenční použití. Přesto ale automobilka pokračuje ve vývoji vodíkových elektromobilů, jedním takovým je například vodíková verze SUV GLC.

Takto vypadá vodíkový Mercedes-Benz GLC F-CELL
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze