BMW X5 40e
test

BMW X5 40e

I dvoulitrový čtyřválec stačí, drahoušku

Vozy SUV jsou jednoznačný hit, a tak je nabízí kdejaká automobilka, například i mnichovská BMW, v jejímž portfoliu patří mezi vlajkové lodě modely X6 a X5. A právě druhý jmenovaný jsme otestovali, samozřejmě v hybridní variantě. Jaký na nás BMW X5 xDrive 40e udělalo dojem? Proč si myslíme, že ho na našich silnicích nebudeme moc potkávat, a čím si nás získal? To vše se dozvíte v dnešním testu.

Nad oblíbeností modelů SUV může rozum stát. Podle předpokladů převažují nevýhody oproti výhodám, ale to je na delší povídání. Ať tak či onak, SUV modely prostě táhnou. Zdárně to dokazuje například Maserati, které představilo model Levante, a spekuluje se i o dalších značkách, které by brzy mohly své SUV představit, ačkoliv byly dříve zaměřené jiným směrem. Automobilky jako Porsche, Mercedes, Audi nebo BMW, ty své SUV modely nabízejí už delší dobu a musí se pořádně ohánět, aby v tvrdé konkurenci obstály právě jejich modely, a to do řad SUV nedávno zavítal model od Škody Auto či Jaguaru.

Design a karoserie: majestátnost na čtyřech kolech

Designová stránka třetí generace BMW X5 se drží osvědčené konzervativnosti. Na přídi najdete klasické „bavorácké ledvinky“, přes které proudí k motoru vzduch pro lepší chlazení. Světlomety a „ledvinky“ tvoří jeden celek a automobil opticky ještě více rozšiřují. Žádné velké módní výstřelky zde nenajdete a podle prodejních čísel to nese své ovoce. X5ka patří mezi konzervativnější BMW a největším výstřelkem jsou jen výrazná kruhová mlhová světla a zajímavé kontury nárazníku.

Svalnatá karoserie s prvky typickými pro vozy z Mnichova nenechává nikoho na pochybách, z jaké výrobní linky tento vcelku velký automobil sjel. Záď vozu zdobí dvojice koncovek výfuku a dveře zavazadlového prostoru se zde otevírají nadvakrát, tak jak to u BMW X5 jistě znáte. Chválíme možnost nastavení horní hranice při otevírání kufru, což oceníte, pokud máte nižší garáž či vám na stropě překáží nějaký trám. Zadní světla s typickými LED pásky vytvářejí v noci velmi hezký obrazec. Na bočních stranách najdete hned dva vstupy: jeden pro tankování, druhý pro nabíjení. Ten nabíjecí si pak své místo našel za levým předním kolem. Toto v globálu netradiční umístění používá BMW i u svých dalších hybridních modelů, třeba u „Trojky“.

BMW X5 40e – test

BMW X5 40e má pohotovostní hmotnost 2 305 kilogramů. Stejně výkonná verze X5 40d ji má o celých 120 kilogramů menší. Na délku měří plug-in hybridní X5ka 4 886, na šířku 1 938 a na výšku 1 762 milimetrů. Nejde tedy o žádné malé vozítko, ale o pořádný kus auta, které na úzkých silnicích vyleká nejednoho víkendového řidiče protijedoucího vozidla. I na parkovišti bude jasně vyčnívat.

Technika a výbava: překvapivý čtyřválcový orchestr

Pod kapotou BMW X5 xDrive 40e se nachází dvoulitrový benzinový agregát TwinPower Turbo s výkonem 245 koní, kterému pomáhá elektromotor o výkonu 111 koní. Celkový výkon pak činí 313 koní a točivý moment 450 Nm. Veškerý výkon se přenáší na všechna čtyři kola přes osmistupňovou převodovku.

Baterie má kapacitu 9 kWh a vůz na ní urazí okolo 25 kilometrů. Na cestování čistě na elektřinu to není, ale při akceleracích a rozjezdech vám to ušetří velkou porci paliva. I když o to se tady bát nemusíte, protože BMW X5 40e má 85litrovou nádrž, což už se dnes jen tak nevidí. Například konkurenční Volvo XC90 má nádrž pouze 50litrovou.

Technické parametry BMW X5 40e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 886 × 1 938 × 1 762 mm, 2 305 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4x4
Výkon230 (180 + 83) kW, 313 (245 + 113) koní, točivý moment: 450 Nm / 1 250 ot/min
Baterie9,2 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
Spotřeba? + 31
Cena od1 862 900 Kč

Většina majitelů SUV nechce mít pod kapotou „pouze“ čtyřválec a podobně jsem zprvu k vozu přistupoval i já. Nemám a priori nic proti čtyřválcům, ale jejich chod není tak kultivovaný. Čtyřválec v hybridní X5 mě však velmi překvapil. Nejenže je dostatečně kultivovaný, ale navíc mu nechybí ani výkon. Nejvíce si mne však získal jeho zvukový doprovod.

Interiér: chcete-li se upracovat, berte světlý

Vždycky jsem razil heslo, že světlý interiér by se měl zakázat. Když ale on vypadá tak krásně! Ovšem jen do doby, než ho budete muset používat. V průběhu testu se nám vystřídala snad všechna možná počasí: bláto, déšť, sníh. To si to pak jeden dokáže představit, jak to v běžné praxi vypadá, nehledě na to, že řidičova kožená sedačka utrpěla šrámy od neustálého nastupování a vystupování v riflích už po pár tisících kilometrech. To nemění nic na tom, že zde byly jedny z nejpohodlnějších sedaček, ve kterých jsem kdy seděl. Ty si můžete nechat vyvést v různých kožených či látkových materiálech různých barev, od bílé přes hnědou až po černou. Dále interiér můžete nechat vybavit hliníkovým obložením. Na výběr jsou samozřejmě i dřeva, konkrétně dub a topol. Nechybí možnost obšití palubovky kůží a celkově máte dost možností si z tohoto korábu udělat uvnitř velmi luxusní obývací pokoj.

Pracoviště řidiče je příkladné a jak bývá u BMW zvykem, opět natočené mírně k řidiči. Pozici za volantem, který je samozřejmě multifunkční, si najdete rychle. Pak si můžete užívat vzdušného interiéru, výborné reprosoustavy Bowers & Wilkins a nejen vaší drahé polovičce dopřát trochu radosti díky ambientnímu osvětlení. To tvoří množství barevných LED diod, které jsou umístěny v přední části středové konzole, v úložných prostorech či ve dveřích. Na výběr máte ze tří barev osvětlení, které je decentní a ani na nejvyšší jas nepůsobí interiér cirkusově.

Před volantem najdete klasické budíky, zatímco uprostřed sídlí širokoúhlý nedotykový displej se systémem iDrive, který se ovládá klasicky otočným ovladačem a tlačítky na středovém tunelu. O tom ale až později.

Pohodlí si budou užívat i cestující na zadních sedadlech. I dvoumetrový pasažér se zde usadí pohodlně a nebude škrtat hlavou o strop, kde se v našem případě skvěla panoramatická skleněná střecha. Ta krásně prosvětluje interiér, o což se ale starají i nadprůměrně velká okna zadních dveří. Potěší velké kapsy v sedadlech a celkem velkorysé úložné prostory ve dveřích i na konci středového tunelu.

Zavazadlový prostor nabízí rovných 500 litrů. Jde o 150 litrů menší prostor než v případě porovnávané naftové varianty. Ovšem jen za předpokladu, že nemáte pod podlahou kufru rezervní kolo. Tehdy získáte další úložný prostor, ovšem v případě plug-in hybridní verze se vám zde roztahuje baterie a na rezervní kolo musíte zapomenout. V interiéru pak potěší velké prostory ve dveřích a množství odkládacích prostor. Telefon si můžete nabít díky USB portu v loketní opěrce a vejdou se vám tam i všechny další obvyklé věcí – o prostor se zde rozhodně obávat nemusíte. Obavy pak nejsou na místě ani ohledně zpracování interiéru. U BMW jsme zvyklí na velmi vysoký standard, který X5ka bez problému plní. Hodnotné materiály, měkčené plasty ve spodní části, špičkové zpracování a slícování, výborná sedadla a celkově pohodlný a prostorný interiér si zaslouží výbornou.

Chytré systémy a funkce: stále online

Co se týká ovládacích tlačítek a infotainmentu, nemám připomínek. Na rozmístění si rychle zvyknete. Infotainment chválím za možnost rozdělení displeje a následné zobrazení dvou nezávislých informací, které zrovna chcete. Na druhou stranu zamrzí, že BMW stále nabízí obyčejné, ač minimalistické a povedené budíky. Celý prostor pro ně určený je veliký a rozhodně si dokážu představit jeho lepší využití, pokud by zde byl displej po vzoru konkurenčního Audi.

BMW X5 40e

Výborné jsou adaptivní LED světlomety, které směr distribuce světla automaticky upravují podle rychlosti a natočení volantu. V každém světlometu najdete hned dvojici světelných paprsků, díky kterým BMW X5 nemůžete nepoznat. Zmínit můžeme i automaticky se zatmavující prostřední zrcátko, které je však v těchto cenových relacích standardem.

V příplatkové výbavě naleznete třeba Paket First Class, který ukrývá například vyhřívaný volant, automatické dovírání dveří Soft-Close, střešní okno, 4zónovou klimatizaci a reproduktory Bang & Olufsen s 16 reproduktory. Cena činí 165 230 Kč. Za adaptivní ventilaci předních sedadel dáte dalších 21 632 tisíc, za noční vidění si připravte 56 082 Kč. Nechybí ani možnost zakoupení head-up displeje za 37 102 korun. Vybírat můžete i z různých podvozků. Za ten „nejlepší“, který nabízí elektronické nastavení tuhosti tlumičů, vzduchové odpružení na zadní nápravě a zadní aktivní diferenciál dáte 136 188 Kč.

Díky BMW Connected Drive a integrované SIM kartě je X5ka stále připojena k internetu. Můžete tak vyhledávat místa on-line, používat Google, sledovat předpověď počasí, číst si zprávy nebo si načíst i standardní webovou stránku, i když pohyb po ní není kvůli absenci dotykového displeje nijak pohodlný a jde spíše o nouzovou záležitost. Největší devizou internetu je ale samozřejmě stahování aktuálních dopravních informací, díky čemuž se nejednou vyhnete nepříjemné zácpě.

Skvělým asistentem je BMW Remote – aplikace, kterou si můžete stáhnout na chytrý telefon se systémem iOS nebo Android. Přes aplikaci můžete auto uzamknout či odemknout a nechat automobil zatroubit nebo zablikat. Samozřejmostí je spuštění klimatizace, a to buď hned nebo v daný čas odjezdu, který si přes telefon nastavíte. Automobil můžete i lokalizovat pomocí map a zlepšit své jízdní kvality skrz záložku hospodárnost, jež vám poskytuje údaje o vašem jízdním stylu a efektivnosti při práci s elektrickým pohonem. V aplikaci najdete i stav nabití baterií a celkový dojezd v kombinaci s benzinem. Chuťovkou je pak možnost vybrané funkce ovládat i z hodinek Apple Watch.

Jízdní vlastnosti: holt benzin má své kouzlo

Jak již víte, BMW X5 40e má pod kapotou jak dvoulitrový benzinový motor, tak elektromotor. Papírové hodnoty vypadají velmi dobře a my je můžeme jenom potvrdit. Co se dynamiky týká, motor X5ky 40e je radost vytáčet. Až překvapivě příjemný zvukový doprovod benzinového čtyřválce si budete doslova užívat. Pokud by vám celkový výkon 313 koní byl málo, můžete sáhnout po Mercedesu GLE 500 e, který přidá několik pěkných koní navíc. No, posuďte sami, kombinovaných 449 koní je více než slušná porce.

Pokud budete motory ždímat, pak elektromotor mnoho kilometrů nevydrží a z nádrže vám bez větších problémů zmizí i 15 litrů na sto kilometrů.

Své si zde odvádí i pohon všech kol xDrive. Největší limit, a to jak na silnici, tak i v terénu, představuje světlá výška. Na silnici se auto při ostřejší jízdě naklání a naopak v terénu, ovšem v opravdovém offroad terénu, si nejspíše utrhnete nárazník. Jenže ani jednu činnost s plug-in hybridní X5kou její majitel nejspíše dělat nebude. Mnohem více se auto hodí na klidné ukrajování kilometrů na dlouhých cestách a komfortní jízdu i po polních cestách nebo díky pohonu všech kol v horách. Kultivovaná pohonná jednotka si při klidné jízdě nenárokuje ani mnoho paliva. V klidu se dá jezdit v kombinovaném provozu okolo 8 litrů, s využitím elektromotoru i za méně. A pokud budete motory ždímat, pak elektromotor mnoho kilometrů nevydrží a z nádrže vám bez větších problémů zmizí i 15 litrů na sto kilometrů.

Dojezd a nabíjení: konkurenční klasika

V případě jízdy čistě na elektřinu jsme v praxi dokázali urazit 25 kilometrů. Není to mnoho a například ve velkých městech je výhodnější jezdit při aktivovaném hybridním módu, kdy vám elektřina pomůže při rozjezdech. Naopak v malých městech může být pro někoho 25 kilometrů dost na to, aby zvládl zařídit vše co potřebuje a vrátit se zpět do garáže vůz nabít. Vybírat můžete z trojce režimů. V základním režimu elektronika určuje, odkud se energie používá, druhý mód je čistě elektrický a poslední vám uchovává energii v bateriích pro pozdější využití. Je důležité zvážit výhody a nevýhody každého z nich.

V případě, že budete jezdit většinu času s vybitou baterií a nemáte kde si auto přes noc nabít, pak s sebou vozíte více jak 200 kilogramů navíc. Proto bych zde raději volil jinou motorizaci, a to zejména z toho důvodu, že režim pro šetření elektrické energie akumulátor aktivně nabíjí, ale jen zhruba do 50 procent – zbytek si vždy musíte nabít ze zásuvky. Režim Charge, který u hybridů nabízí například konkurenční Mercedes a který baterii nabije téměř do plna, BMW nemají.

Nabíjení probíhá přes konektor Mennekes a z domácí zásuvky akumulátor, který má kapacitu 9,2 kWh, nabijete za méně než čtyři hodiny. V případě využití Wallboxu BMW, který má výkon 3,7 kW / 16 A, nabijete baterii za necelé tři hodiny. Brousíte-li si zuby na rychlonabíjení, zapomeňte na něj. X5ka stejně jako další hybridy od BMW nemá konektor Combo a nabíjení tak vždy trvá déle.

Zásuvka je umístěna trochu netypicky až za předním levým kolem. Někdy tak můžete mít problém s dosahem kabelu u některých nabíjecích stanic. Mnohem praktičtější by byla zásuvka v přední masce nebo zadním nárazníku.

Galerie:

Hodnocení: pro milovníky benzinu

BMW X5 v plug-in hybridní variantě nabízí průměrný dojezd na elektrickou energii a výbornou dynamiku podtrženou příjemným zvukovým projevem. Potěší i velmi komfortní interiér, špičkové zpracování a příjemný infotainment se stálým připojením na internet. Nevýhodou pro spoustu lidí může být spotřeba, která se podle stylu jízdy pohybuje mezi 8 až 12 litry. Ano, jde o velké SUV a elektromotor zde tak nedokáže ušetřit tolik. Naftová varianta X5 30d s výkonem 258 koní se vejde při využívaní potenciálu motoru do litrů deseti. BMW X5 ve verzi xDrive 40e na našem trhu nejspíše často potkávat nebudeme. Nejde o to, že by to nebylo dobré auto. Ba naopak – benzin je kultivovanější a všechno funguje pocitově daleko jemněji. Ale statistiky uvádějí, že více jak 80 procent zákazníků si svůj „X“ model pořizuje se vznětovým motorem. My bychom však sáhli po plug-in hybridní variantě.

Konkurence: hraje tvrdě

Mezi hlavní konkurenty BMW X5e bude patřit především Audi Q7 e-tron, na jehož test se můžete podívat zde. To své konkurenty válcuje dojezdem 40 kilometrů na elektřinu. Zákazníky bude chtít určitě získat na svou stranu i ne tak prémiový Test Mitsubishi Outlander PHEV – Poslední trénink před elektromobilem, který zase na velmi specifický druh pohonu, o kterém se více dozvíte v našem testu. Jeho předností je dojezd na elektřinu, kde hravě zvládnete až 50 kilometrů. I u Mercedesu najdeme plug-in hybridní modely, zmínit můžeme model GLE 500e s kombinovaným výkonem 499 koní, které urazí na elektřinu okolo 17 kilometrů. Jeho cena startuje na téměř dvou milionech korun. Opomenout nesmíme ani Volvo XC90 T8, kterému nemůžeme upřít krásný design. Pod kapotou najdeme čtyřválcový benzinový motor s výkonem 407 koní. Cena startuje na 2 131 800 Kč. Kde však Volvo prohrává je dojezd na elektřinu. Udávaných 14 mil, tedy zhruba 23 kilometrů je velmi podprůměrných. A aby toho nebylo málo, tak zajít můžete i do Lexusu a ptát se na jejich model RX 450h.

BMW
X5 40e
Audi
Q7 e-tron
Mercedes Benz
GLE 500e
Volvo
XC90 T8
Výkon spalovacího motoru 245 koní 258 koní 333 koní 235 koní
Zdvihový objem 1 997 cm3 2 967 cm3 2 996 cm3 1 969 cm3
Počet válců 4 6 6 4
Výkon elektromotoru 128 koní 111 koní 116 koní 80 koní
Dojezd na baterii 30 km 56 km 30 km 43 km
Kapacita baterie 9,2 kWh 17,3 kWh 8,8 kWh 9,2 kWh
Cena 1 862 900 Kč 2 251 900 Kč 1 954 150 Kč 2 131 800 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze