BMW 225xe
test

BMW 225xe

Anti BMW?
2

Když automobilka BMW představila své první rodinné MPV, byla většina věrných fanoušků značky zralá na prášky. A když se dozvěděli, že bude mít pohon předních kol, tak k tomu přidali i panáka. Doba se mění a je nutné přijmout nové věci. Pokud se na vše podíváme z obchodního hlediska, tak to celé dává větší smysl, než se možná na první pohled zdá. A z toho užitkového a jízdního také.

Design a karoserie: opravdu jde o BMW?

Poměrně razantně svažující se čelní kapota, pod kterou najdete typické ledvinky, poukazuje na klasické BMW. Ani záď nenabízí nikterak zajímavé výstřelky, podobá se spíše větším SUV řady X. Samozřejmost představuje logo automobilky, modelu a světlomety typické pro BMW. Že jde o hybridní variantu, poznáte například nápisy eDrive na „C“ sloupcích.

V průběhu testování si auto prohlížela spousta lidí, tak jsem si říkal, zda je designově tolik atraktivní, anebo si jen říkají, že BMW jako MPV vypadá zajímavě. Ať tak či onak, na auto lidé poměrně dost koukali. Se svými rozměry 4 342 mm na délku, 1 800 na šířku a 1 586 na výšku nepatří mezi největší.

Opomenout nesmíme ani hmotnost, která naopak nepatří k nejnižším. Elektromotor i baterie něco váží a výsledkem je 1 735 kilogramů. Pro srovnání, Ford C-Max v motorizaci 1.5 EcoBoost, výkonem 150 koní a automatickou převodovkou váží 1 413 kilogramů.

BMW 225xe F0rd C∙Max Mercedes B Toyota Prius+
Délka 4 342 mm 4 379 mm 4 393 mm 4 615 mm
Šířka 1 800 mm 1 828 mm 1 786 mm 1 775 mm
Výška 1 586 mm 1 610 mm 1 557 mm 1 575 mm
Váha 1 735 kg 1 414 kg 1 420 kg 1 495 kg

Osobně se mi design líbí. Klobouk dolů před BMW, že se nezaleklo svých fanoušků a udělalo přesný opak toho, co očekávali, tedy nesportovní MPV a ještě k tomu s pohonem předních kol. Každý tomuhle „Bavorovi“ na chuť nepřijde, avšak své zákazníky si najde. Proč? Doba se mění a spousta lidí neví, co mají pod kapotou, a druhá velká skupina to ví, jen protože občas do auta musí dočerpat palivo. A o tom, jaká náprava jejich auto pohání, nemají páru. Druhou věcí je hybridní koncepce, kterou momentálně jinde na trhu v provedení MPV nenajdete.

Technika a výbava: bratranec BMW i8

Jak jste si jistě všimli, naším testem prošla hybridní varianta. Ta má pod kapotou 1,5litrový benzinový tříválec s výkonem 136 koní, který pohání přední kola. I hybridní supersport BMW i8 má pod kapotou stejný motor, jen výkonově naladěný na zcela jiné hodnoty. A pak je tu elektromotor umístěný před zadní nápravou. A ten se zase stará o nápravu zadní. Hybridní verze je tedy čtyřkolka, pokud zrovna zapřáhnete oba motory. Akumulátory jsou poté umístěny pod kufrem a jejich kapacita činí 7,6 kWh (stejnou najdete v BMW 330e). Celkový výkon soustavy činí 224 koní, točivý moment pak 385 Nm. Škoda, že převodovka má pouze šest rychlostních stupňů. Na dálnici při 130 km/h motor točí 3 tisíce otáček, což má nepříznivý vliv na spotřebu. Zda budete mít z vozu předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku, si automobil řídí sám skrz inteligentní řízení toku energií, které se snaží o co nejnižší spotřebu. Nechybí však možnost manuálně zvolit režim, a AUTO eDrive, MAX eDRIVE nebo SAVE BATTERY. Papírový dojezd čistě na elektřinu je 41 kilometrů. Reálně jde zhruba o deset kilometrů méně.

  • AUTO eDRIVE – standardní režim, který vše rozhoduje sám
  • MAX eDRIVE – jízda čistě na elektrický pohon
  • SAVE BATTERY – uchová kapacitu baterie na pozdější využití

Elektromotor využijete jednak při krátkých vzdálenostech, ale také při předjížděcích manévrech. BMW této funkci říká eBoost. V praxi jde o to, že při zašlápnutí pedálu až na podlahu vám pomůže elektromotor, který má dostupný veškerý točivý moment ihned a značně tak svému spalovacímu bráškovi pomůže.

BMW 225xe – test

Co se týká výbavy, svá záda si můžete opírat jak o kožené, tak látkové čalounění. Velmi zajímavě vypadá perforovaná kůže Dakota. Dáte za ní však 42 458 Kč. K tomu si přidáte nějaké to dřevěné obložení a už jste o pár desítek tisíc jinde oproti základní ceně. Objednat si můžete například stolky pro vaše ratolesti (+5 070 Kč), automatické otevírání víka zavazadlového prostoru (+13 078 Kč), panoramatické střešní okno (+33 385 Kč), parkovacího asistenta (+9 334 Kč) nebo Driving Asistent Plus (+32 578 Kč), který zahrnuje hlídání jízdního pruhu, varování před dopravní kolizí a chodcem s funkcí automatického brždění, asistenta dálkových světel a adaptivní tempomat.

Technické parametry BMW 225xe

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 342 × 1 800 × 1 586 mm, 1 735 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin)
Výkon165 (100 + 65) kW, 224 (136 + 88) koní, točivý moment: 385 Nm
Baterie8 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2,1 kWh / 100 km
Cena od949 900 Kč

Co zamrzí, je velikost nádrže. Pouhých 36 litrů znamená s trochou nadsázky velmi podobný dojezd jako v případě Test BMW i8 – Kočkolap. Za jeho volantem vám navštěvování čerpací stanice nebude připadat tak časté. Však jde také o supersport, ale s MPVéčkem už to bude celkem otrava. A věřte, že pokud nebudete každou noc nabíjet a následující den jezdit 50 kilometrů, ani baterie vás nespasí.

Interiér: věc zvyku

Osobně bych si do svého auta světlý interiér nepořídil, ale rozhodně musím uznat, že vypadá hezky. Jen bych ho nechtěl vidět po několika desítkách tisíc najetých kilometrech. Ještě že máme každý právo volby. Též v testovaném kousku interiér vypadal hezky a zpracovaní bylo na vysoké úrovni, ale pár výtek bych k němu měl. Například head-up displej je sice využitelný velmi dobře, avšak jde o jednoduchý typ, kdy se vám před volantem vysune „skleněná“ destička a na ní se vše promítá. Druhá výtka míří k ovládání klimatizačních podmínek ve voze. Na můj vkus leží poměrně nízko a odvádí pozornost od řízení. Jinak si na vše velmi rychle zvyknete, především na vyšší posed za volantem.

Sedadla jsou pohodlná a pokud nemáte silnější postavu, tak vás i dokážou „sevřít“, což se mi u BMW vždy líbilo. Sice nebudete s 225xe pálit pneumatiky na okresce, ale i v případě ostřeji projeté zatáčky se boční vedení hodí.

Nejspíše vás zklame nedostatek prostoru na zadních sedadlech. 225xe není největší a spíše mi dává smysl pro maminku s dětmi, nikoli jako plnohodnotné rodinné auto. Za tímto účelem na trhu najdete daleko lepší kandidáty. Pokud sem budete chtít posadit pořádné chlapy, pak skončíte u dvou. Tří hubenější lidé se sem vejdou, ale konkurenti prostoru nabídnou více.

Chytré systémy a funkce: Tati, budeme mít Wi-Fi?

I v tomto poměrně netradičním BMW najdete BMW ConnectedDrive – infotainment, který je díky datové SIM kartě připojený na internet. Můžete tak surfovat na internetu, bohužel jen v ČR. Kdekoliv po Evropě však oceníte mapové podklady s aktualizací dopravních informací v reálném čase, čtení zpráv, počasí nebo ovládání skrz chytrý telefon. Wi-Fi hotspot jako například v BMW řady 7 však nečekejte.

Aplikace pro váš smartphone se jmenuje „BMW Connected“. V době testování šlo ještě o aplikaci BMW Remote, avšak funkce jsou velmi podobné: zamknutí, odemknutí, nastavení topení, zjištění stavu pohonných hmot a nabití baterie, zatroubení či zablikání a v neposlední řadě také jízdní statistiky.

Jízdní vlastnosti: šlo by to i lépe

Předokolka od BMW? Jak to bude fungovat? Abych vše uvedl na pravou míru, tak BMW 225xe má pohon všech kol. I tak vás většinou bude hnát pouze přední náprava. Od té do interiéru často pronikají rušivé zvuky, například rány od kol, což se mi dvakrát nelíbilo. Říkal jsem si, že na lepších silnicích to bude lepší, jenže u nás těžko najdete lepší silnici. A když už se povedlo, stejně v interiéru byla poměrně výrazně slyšet odvalující kola. Na druhou stranu to svědčí o výborně odhlučněném tříválci, který se nechá točit až téměř k sedmitisícové hranici. Od čtyř tisíc otáček nahoru má i příjemný zvuk. Zavzpomínali jsme si tedy na Test BMW i8 – Kočkolap, které se za zvukový projev svého tříválce také rozhodně stydět nemusí. Geny mají tam hluboko v útrobách oba vozy stejné, i když snad nemohou být ve finále odlišnější.

Na autě je znát vysoká hmotnost a v zatáčkách celé působí trošku těžkopádně. Podvozek je tužší, ale rozhodně není nepohodlný. Je to však záměr, neboť při měkčím naladění by se auto vzhledem k vyšší stavbě v zatáčkách více naklánělo, což by určitě stabilitě a příjemnému pocitu z jízdy nepřidalo. Jde koneckonců o BMW, takže mu v Mnichově přeci jen naordinovali alespoň základní sportovní výcvik. Nejvíce však autu svědčí klidná jízda, při které se dostanete i na příjemnou spotřebu. Papírových 2,1 litrů rozhodně nečekejte. Když budete poctivě nabíjet a snažit se, pak můžete jezdit za 4 až 5 litrů. Když budete motory ždímat, pak není problém jezdit i za litrů 10. Samozřejmě pokud si vystačíte s dojezdem na elektřinu jen 30 kilometrů, můžete jezdit za nula, ale takových vás asi moc nebude.

Když budete poctivě nabíjet a snažit se, pak můžete jezdit za 4 až 5 litrů. Když budete motory ždímat, pak není problém jezdit i za litrů 10.

Zrychlení z klidu na sto proběhne za 6,7 sekundy, což není na malé rodinné MPV vůbec špatné a svižné rozjezdy nejen ve městě malému BMW nejsou vůbec cizí. Maximální rychlost činí 202 km/h, na čistě elektrický režim jen 125 km/h.

Dojezd a nabíjení: pro rohlíky a domů

Pro rohlíky, k babičce do sousední vesnice a pak zase zpátky. Asi tak může vypadat cesta, kterou jste schopni urazit čistě na elektrickou energii. Což o to, váš itinerář může být i Praha, Brno a Prčice, ale na elektřinu urazíte maximálně 30 kilometrů a ani s 36litrovou nádrží to není žádná sláva. Na nádrž urazíte sice i přes 500 kilometrů, ale stačí když budete trochu více šlapat na plyn a spotřeba půjde přes 8 litrů. A to pak dojezd rapidně snižuje.

Nejčastěji budete 225xe nabíjet skrz domácí zásuvku. To vám zabere zhruba tři hodiny. Nabíjecí konektor se nachází na přední levé straně a jde o další poznávací znamení, že máte tu čest s hybridní variantou. Konektor má kolem sebe LED proužek, který při nabíjení efektně bliká. Jde o příjemné a lehce identifikovatelné znamení, zda se vám auto nabíjí. Jindy se může stát, že vám vaše hybridní BMW vyhodí pojistky, až si doma zapnete televizi. Nabíjení skrz standard Mennekes trvá zhruba dvě hodiny.

Galerie:

Hodnocení: strategický tah

Co říci závěrem? Na trhu najdete jiná, praktičtější MPVéčka. Rovněž jízdně na tom mohou být lépe. BMW očividně s pohonem předních kol nemá takové zkušenosti. Na druhou stranu, pokud potřebujete nutně hybridní MPV, navíc od prémiového výrobce, pak se v BMW trefili do černého. A právě o to jde. I taková automobilka jako BMW musí vydělávat na střely jako BMW M4, BMW i8 a podobně. A proč nepostavit MPV, které si jistě svůj díl prodejního koláče utrhne? A co víc, BMW své MPV zabalilo do balíčku, který konkurence nenabízí. Věřím, že 225xe bude mít úspěch, a to také díky dotacím, které u nás však zatím teprve začínají. Ačkoli 225xe není nejlepší na trhu, své kouzlo má. Někomu stačí, že jde o BMW, druhému zase to, že jde o hybrid, a třetímu to, že na to dostane dotaci. A pokud nepatříte ani do jedné ze tří skupin, koupíte si spalovací pohon a nemusíte nic řešit.

Konkurence: je i není

A co konkurence? Toyota Prius+ startuje na ceně 849 900Kč. Za své peníze však dostanete místo pro sedm osob. Pod kapotou má Prius+ osmnáctistovku VVT, která spolupracuje s elektromotorem. Celkový výkon činí pouze 136 koní – tady Toyota prohrává.

Pokud netrváte na hybridním pohonu, pak můžete jít cestou Mercedesu třídy B. Jeho elektrické provedení jsme koneckonců sami testovali. Mercedes B 160 d startuje na ceně 614 680 Kč. Pod kapotou má řadový čtyřválec s výkonem 90 koní. Popřípadě sáhněte po variantě Electric Drive. Ta nabídne 28kWh baterii a reálný dojezd okolo 120 kilometrů. Cena startuje na 1 020 000 Kč.

A poohlédnout se můžete i u Fordu, například po takovém C-Maxu. Ten vás v motorizaci 1.5 EcoBoost s výkonem 150 koní vyjde na 491 990 Kč včetně DPH. Pokud byste pak chtěli sedmimístné provedení, Grand C-MAX stojí o 25 tisíc korun více.

bmw-225xe
Klady
  • nemá přímou konkurenci
  • ekonomika provozu
Zápory
  • bez nabíjení vysoká spotřeba
  • rázy od předních kol
Diskuze ke článku
Pepe
Pěkné čtení :) nenatáčíte náhodou ve Vysokém Mýtě a Litomyšli?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze