Audi: tři životy pro baterie z elektromobilů

Audi: tři životy pro baterie z elektromobilů
Fotografie: Audi
  • Audi financuje neziskový startup Nunam mapující udržitelnou mobilitu v Indii
  • Jeho specialisté přicházejí s komplexními řešeními, jak snižovat uhlíkovou stopu
  • Nejnovějším projektem je elektrická rikša s netradičním zdrojem energie

Program Second Life hledající další využití pro vysloužilé baterie z elektromobilů, které už nemají dost kapacity ke svému původnímu účelu, ale stále jí zbývá dost pro jiné úkoly, není ničím novým. Jenže německo-indický startup Nunam s podporou Audi přišel s originální místem, kde jej uplatnit. Postavil totiž tři prototypy elektrických rikš, které jsou k dispozici indickým ženám, jimž mají pomoci v obživě, zejména při dovážení zboží na trh. Zatím jde samozřejmě jen o pilotní projekt, avšak podobný způsob využití se jeví jako perspektivní. Zejména, když příslušní odborníci neřekli jen A, nýbrž také B, a rovnou postavili i fotovoltaické nabíjecí stanice vybavené navíc bateriovým zásobníkem, aby se rikši mohly dobíjet přes noc.

V obou těchto případech budou pochopitelně využity vysloužilé baterie z elektromobilů řady Audi e-tron, které tak budou moci pokračovat v amortizaci a službě i po ukončení svých primárních rolí. Možná se to zdá jako trochu pošetilý plán, avšak Indie dosud používá z naprosté většiny elektřinu z uhlí a toto by mohla být cesta, jak uhlíkovou stopu snížit. V Indii navíc svítí slunce prakticky pořád a FVE se zdají být ideálním zdrojem obnovitelné energie. Nutno ještě dodat, že ani elektrické rikši samy o sobě nejsou v Indii žádnou novinkou, jenže ty stávající jezdí sice bez lokálních emisí, avšak nabíjejí se právě z veřejné sítě a navíc používají zpravidla olověné akumulátory, které se málokdy po dosloužení dočkají ekologické likvidace. Jejich přínos pro životní prostředí je tedy sporný.


Protože jde o neziskový projekt, jsou data získaná z provozu testovací flotily neustále monitorována, analyzována a poté zveřejňována na otevřené platformě circularbattery.org a dávána volně k dispozici napodobitelům. V tomto případě je totiž kopírování a napodobování výslovně podporováno. Cílem je totiž snížit obrovské zatížení Indie emisemi z dopravy a tepelných elektráren. Kdo by se chtěl na elektrickou rikšu podívat osobně, nemusí až do Indie. Stačí zavítat na Greentech Festival v Berlíně od 22. 6. 2022 a tam si ji na stánku Nunamu prohlédnout, případně i vyzkoušet.

Prototyp rikši s baterií z Audi e-tron je pouze návrhem. Finální produkty od dalších firem mohou vypadat tisíckrát jinak

Ani to není vše. Vysloužilé baterie, jejichž výroba je stále náročná, drahá a ekologicky problematická, totiž můžou kromě druhého života posloužit ještě ve třetím. V situaci, když už jim nebudou zbývat síly ani na pohon lehké rikši, budou se moci přestěhovat do stabilních aplikací, například jako zdroje pro LED osvětlení. Cílem je pochopitelně využít baterii co nejvíce to bude možné, předtím, než se vydá na recyklaci. I na tom členové projektu Nunam už pracují.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze