AGOGS SilverGo
test

AGOGS SilverGo

Stříbrná skládačka do města i na výlet

Stříbrné skládací elektrokolo AGOGS SilverGo od českého výrobce ekolo.cz je již od roku 2007 nejprodávanějším elektrokolem na českém trhu. Přestože je se svými menšími koly a menšími rozměry vhodné spíše do města než do přírody, my jsme jej otestovali v náročném terénu šumavských kopců. Jak si vedlo v našem testu?

Za zapůjčení ekola AGOGS SilverGo děkujeme internetovému obchodu ekolo.cz, kde si jej můžete také zakoupit.

K testu jsme měli k dispozici model 2016, od té doby však výrobce představil nový model 2017, který přichází s upraveným designem a novým lakováním a v nabídce starší model nahradil. V klíčových vlastnostech se nicméně neliší. SilverGo si můžete vybrat se dvěma různými kapacitami baterie. V případě standardní 400Wh (11Ah) baterie za elektrokolo zaplatíte 35 990 Kč. Pokud sáhnete po výkonnější baterii s kapacitou 530 Wh (14,5 Ah), která prodlouží maximální dojezd o přibližně 30 kilometrů, vyjde elektrokolo na 37 990 Kč. Příplatek jsou tedy přijatelné dva tisíce korun.

Vzhled a konstrukce: malá kola daní za skladnost

Vzhled elektrokola AGOGS SilverGo je provedený minimalisticky. Jeho název se přitom odráží i v jeho zbarvení. Stříbrný lak kombinovaný s povrchovou úpravou rámu pískováním vypadá nejen elegantně, ale je navíc funkční a nejsou na něm tak patrné škrábance.

Rám a další komponenty jako skládací stojánek, chránič řetězu, skládací pedály, ochrana kabeláže v rámu a zamykání rámu s pojistkou jsou vyrobené z hliníku, což umožnilo udělat rám skutečně masivní při dosažení stále ještě přijatelné hmotnosti, která se pohybuje těsně pod dvaceti kilogramy. Vyztužený rám a sedlová trubka dovolují používat kolo lidem s hmotností až do 120 kilogramů.

AGOGS SilverGo

Na anatomickém sedlu se přitom sedí pohodlně i při delších jízdách. Řídítka pokrývají kožené gripy s protiskluzovou úpravou. Jak jsme si však povšimli na testovaném kuse, který slouží v půjčovně, mají při intenzivním používání tendenci se na koncích prošoupat.

AGOGS SilverGo je skládačka a tomu odpovídá i velikost použitých kol, které jsou dvacetipalcové. Použité pláště Kenda K-1088 20"x1,75" mají navíc hladký vzorek, tudíž kolo je určeno především do města a nejvíce mu vyhovuje asfalt.

Vzadu je na kole upevněný klasický nosič s nosností 25 kilogramů. Ve výbavě pak nechybí další vybavení, jako jsou blatníky nebo přední a zadní světlo. Osvětlení je nezávislé na napájení z akumulátoru – má vlastní baterie. To bychom mohli brát jako výhodu, protože alespoň neubírá z kapacity akumulátoru, ale záleží na úhlu pohledu.

Skládání kola: do deseti sekund

U každé skládačky hraje důležitou roli kvalita a pevnost mechanismu, který drží kolo pohromadě. Ten je u SilverGo řešený masivními sponami. Celý proces je přitom jednoduchý a složení a rozložení kola zvládnete do deseti sekund. Nejprve uvolníte sedlo a spustíte ho nadoraz, poté zamáčknutím uvolníte a sklopíte šlapky. Následuje sklopení řídítek a nakonec po uvolnění masivní spony s pojistkou v polovině zlomíte rám a obě poloviny kola dáte k sobě. Všechny prvky jsou přitom robustní a dalo by se říct až naddimenzované, takže nemám obavy, že by se časem opotřebovaly.

Zatímco v rozloženém stavu má kolo na délku 160 centimetrů, po složení získáte balíček, který má šířku 90 centimetrů, výšku 74 centimetrů a hloubku 40 centimetrů. Praktické madlo pod sedlem navíc usnadňuje jeho přenášení jednou rukou. Strčíte ho nejen do kufru auta, ale problém není ani jeho transport v autobuse a dalších hromadných prostředcích. Ekolo má navíc v nabídce i praktický přepravní vak, který jeho převážení ještě víc usnadní. Co mi však chybělo, byly fixační pásky, kterými jsou vybavené některé skládačky a které drží kolo ve složeném stavu.

Technické parametry AGOGS SilverGo

Motor AGOGS Bafang H type, 36 V / 250 W (500 W max.), bezkartáčový v zadním náboji
Baterie Panasonic 400 Wh (11 Ah/ 36 V), vyjímatelná
Poměr výkonu baterie ku hmotnosti 129,03 Wh/kg
Řídící jednotka Bafang speed sensor integrovaný ve šlapacím středu, 32IPR
Dojezd 50–90 km (dle nastaveného jízdního režimu)
Ovládání/Displej AGOGS display, 5 úrovní asistence, možnost zamykání PIN kódem; tlačítko BOOST pro snadný rozjezd, akceleraci a Hill Push-up
Vidlice Zoom Forgo 520 AMS, zdvih 40 mm, regulace tuhosti
Řazení MicroShift Mezzo, 8 rychlostí, pastorky 11T–28T
Brzdy V-brake, Tektro C310
Pláště Kenda K-1088 20 palců × 1,75 palců, K-Shield, reflexní pruh 3M
Sedlo a sedlovka Odpružená, nastavitelné přepětí, délka 400 mm
Speciální výbava USB konektor, nosič s pružinou a gumou s nosností až 25 kg, přední i zadní LED osvětlení, zvonek integrovaný v brzdové páce, plastový kryt řetězu, kožené gripy
Rozměry ve složeném stavu 90 × 40 × 74 centimetrů
Nosnost 120 kg
Hmotnost 19,9 kg + 3,1 kg (baterie)

Ovládání: palubní počítač s LCD displejem

AGOGS SilverGo je vybavený ovládacím panelem s monochromatickým LCD displejem a třemi ovládacími tlačítky. Horní tlačítko „M“ slouží k přepínání režimů nastavení, ovládání podsvícení nebo nastavení. Pod ním se nachází tlačítka plus a mínus. Tlačítka jsou přitom dobře dostupná, a pokud máte velké ruce, tak na ně dosáhnete palcem i bez přehmatávání.

Na displeji si můžete zobrazit aktuální rychlost, průměrnou rychlost, maximální rychlost, celkovou ujetou vzdálenost, vzdálenost aktuálního výletu a čas. Pod čarou se pak ukazují zvolený stupeň dopomoci, ukazatel baterie a aktuální spotřeba ve wattech. Čitelnost displeje je dobrá i na přímém slunci a v tomto ohledu jsem si nemohl stěžovat. Zapnuté podsvícení pak neoslňuje a za šera je skutečně účinné.

Pod ovládacím panelem je ještě specialita kol AGOGS, a sice tzv. BOOST tlačítko. Při stisknutí vám dodá maximální výkon, což oceníte například při rozjíždění na semaforech nebo při jízdě do kopce. Hodí se však i když tlačíte poměrně těžké kolo do kopce, kdy držením tlačítka jede kolo samo. Tlačítko nicméně musíte neustále držet.

Jízdní vlastnosti: nejvíce mu sedí hladký asfalt

Během desetidenního testování jsem se SilverGo najezdil přibližně 300 kilometrů. Jízda na něm je pohodlná i při vyšší postavě, ale malá kola jsou znát. Nejlépe mu bylo na silnici a bez problémů zvládal i lepší cesty, ale jakékoli výmoly ho dokonale rozhodily a nepříjemná byla i jízda po dlažebních kostkách. To je nicméně něco, co je dáno konstrukcí a není možné to ovlivnit.

Jízda bez dopomoci šla poměrně ztuha, což je však vlastností všech elektrokol s motorem v zadním náboji, která se v tomto ohledu nevyrovnají kolům, která mají motor uprostřed. Přehazovačka nicméně měla jistý chod. Převodové stupně přeskakovaly plynule.

Samotná dopomoc pak byla jasně patrná už na první stupeň. V praxi stačilo i v kopcovitém terénu jezdit na třetí stupeň z pěti a kombinovat to s přehazovačkou. Na pětku už jen stačilo zlehounka šlapat a kolo jelo maximální doporučenou rychlostí 25 km/h. Motor na druhou stranu zvlášť při vyšších stupních vydává ne úplně příjemný svistot.

Dojezd a spotřeba: papírový dojezd sedí

Papírový dojezd se u SilverGo dle nastaveného jízdního režimu pohybuje okolo 50 až 90 kilometrů. Reálný dojezd pak závisí na celé řadě faktorů. Kromě jízdního režimu hrají významnou roli i reliéf terénu, druh povrchu a samozřejmě i hmotnost jezdce.

Během testu jsem se svými přibližně 85 kilogramy elektrokolo nešetřil. Kromě kopcovitého terénu jsem střídal i různé povrchy včetně polních a lesních cest. V jednom případě, kdy byl maximálně využíván čtvrtý a pátý stupeň, se kolo zastavilo po 46,5 kilometrech, ale přibližně deset kilometrů předtím už byl znát pokles výkonu. Při jiné cestě, kdy jsem využíval pouze první a druhý stupeň, po 20 kilometrech stále ještě ukazovala baterie ukazovala plný stav a ve výsledku jsem ujel 60 kilometrů a stále ještě jeden dílek zbýval. Papírové předpoklady jsou tak reálné i v náročných podmínkách.

Baterie a nabíjení: turbonabíječka se vyplatí

SilverGo je standardně vybavený Li-Ion baterií s články Panasonic s kapacitou 400 Wh (11 Ah / 36 V). Baterie vážící 3,1 kilogramů je umístěná na výšku za sedlem, které nutno pro její vyjmutí odsunout. Toto umístění má tu výhodu, že neposouvá těžiště kola.

Na horní straně baterie najdete vypínač baterie, který aktivuje i ukazatel nabití baterie v podobě řady barevných ikon. V horní části je pak na boku pod odsunutelnou krytkou zástrčka pro připojení nabíječky. Její umístění umožňuje nabíjet nejen s vyjmutou baterií, ale i s baterií zasunutou v kole. Praktické je rovněž výklopné ucho, které usnadňuje její přenášení. Samozřejmostí je pak možnost zamknutí baterie. Zámek se nachází u spodní hrany baterie.

Standardní rychlonabíječka nabízí 3 A / 42 V. Za příplatek 999 Kč však výrobce nabízí 5A turbonabíječku, kterou jsme měli při testu k dispozici i my a která nabije akumulátor o 40 procent rychleji. Za půl hodiny nabíjení se dostanete přibližně na 50 procent baterie, plný stav pak přibližně dvě hodiny. Poslední dílek však trvá nejdéle.

Turbonabíječka má v sobě navíc zabudovaný vlastní ventilátor. Ten jí ochlazuje a můžete jí tak používat i při vyšších teplotách. Na druhou stranu však nepříjemně hlučí. Alespoň si jí díky úsporným rozměrům, jaké má třeba nabíječka notebooku, můžete klidně vzít na výlet do batohu.

Hodnocení: do města ideální

AGOGS SilverGo je povedené skládací kolo, které svému uživateli nabídne to, co od něj čeká. Jedná se o ideální dopravní prostředek do města, který si poradí s každým kopcovitým terénem. Přitom ho během pár sekund složíte do relativně kompaktního balíčku, který se vejde do kufru auta, můžete ho vzít do dopravního prostředku nebo uložit doma do skříně.

AGOGS SilverGo

S kolem si můžete troufnout i mimo město. Jen musíte brát v úvahu, že vzhledem k malému průměru kol to na žádný těžký terén nebude. Dojezd v tomto kontextu hodnotím jako dostatečně dlouhý. V případě nabíjení turbonabíječkou pak oceňuji jeho rychlost. Nabíječce bych však vytkl vyšší hlučnost. To bych rovněž vytkl i samotnému motoru při vyšších stupních dopomoci. Další menší výtka pak směřuje na přeskakování ukazatele nabití akumulátoru.

Za 35 990 Kč, kolik stojí verze se standardní kapacitou akumulátoru, se jedná o dobrou koupi. Přesto bychom radili sáhnout spíše po variantě s větší baterií. Ty dva tisíce, kolik činí rozdíl, za o 30 kilometrů delší dojezd stojí. Stejně tak se vyplatí připlatit si za rychlejší nabíječku.

Konkurence

Přímou konkurenci AGOGS SilverGo představuje sesterský model Barack. Ten se liší především barvou, která je v tomto případě černá, a absencí některých doplňků, jako třeba stojánek. Ekolo AGOGS Barack je nicméně pro letošní rok vyprodané. Zajímavou alternativou však je i AGOGS Low Step 2017, který s 400Wh (11Ah) baterií vyjde na 32 990 Kč a s 530Wh (14.5Ah) na 34 990 Kč. Jeho předností jsou přitom rám umožňující velmi nízký nástup, jednoduché ovládání jedním podsvíceným tlačítkem a přehazovačce umístěné na rukojeti, což ocení především senioři. Jeho dojezd je v případě menší baterie 70 kilometrů a s větší baterií 110 kilometrů.

Ze skládacích elektrokol jiných značek se nabízí například Leader fox POWER FULL za 29 800 Kč. Tato novinka pro rok 2016 je celoodpružená s hliníkovým rámem a sportovním designem. Motor s maximálním výkonem 350 W je stejně jako u AGOGS umístěný vzadu. Baterie Samsung s kapacitou 375 Wh (10,4 Ah) je umístěná na zadním nosiči. Dojezd v závislost na podmínkách se pohybuje mezi 60 až 100 kilometry.

Pokud chcete skládačku, která nevypadá jako elektrokolo, můžete sáhnout například po Apache CHITTO, které má baterii Samsung s kapacitou 374 Wh (10,4 Ah) integrovanou přímo do rámové trubky, takže není na první pohled patrná. Jeho dojezd je podle specifikací výrobce 50 až 80 kilometrů a zaplatíte na něj 24 990 Kč.

Za zapůjčení ekola AGOGS SilverGo děkujeme internetovému obchodu ekolo.cz, kde si jej můžete také zakoupit.

Klady
  • dostatečný dojezd
  • účinnost motoru
  • rychlost skládání
  • solidní konstrukce
Zápory
  • hlasitá příplatková nabíječka
  • vyšší hlasitost motoru při intenzivnější dopomoci
  • vyšší hmotnost
  • malá kola limitují v terénu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze