Záchranná služba ve Zlíně momentálně testuje Volkswagen ID.4 GTX

Záchranná služba ve Zlíně momentálně testuje Volkswagen ID.4 GTX
Fotografie: Volkswagen
  • ID.4 GTX zatím absolvovalo denně pět až deset výjezdů
  • Záchranná služba ve Zlíně je s jeho provozem nadmíru spokojená
  • Jedná se o pohotovostní vozidlo s lékařem

Jsou elektromobily vhodné i pro práci, při níž jde o minuty a lidský život visí na vlásku? Na tuto otázku se snaží odpovědět zdravotnická záchranná služba Zlínského kraje (ZZS ZK), která momentálně intenzivně testuje Volkswagen ID.4 GTX. První zkušenosti přitom říkají, že auto náročným podmínkám bez problémů vyhovuje a řidiči jsou z něj nadšeni. V kopcích nad Zlínem, někde u Lešné, zkolaboval při procházce mladý muž. Kolaps hlásí na tísňovou linku 155 jeho kamarád a operátorka vzhledem k okolnostem vysílá na místo ze základny ve Zlíně nejen sanitku se záchranáři, ale v rámci systému rendez-vous také pohotovostní vozidlo s lékařem. Zhruba tak by mohl vypadat hypotetický scénář zásahu, kterého se v různých koutech Zlínského kraje od konce letošního května účastní plně elektrický Volkswagen ID.4 GTX.

A nejde o žádné teoretické zkoušky. Auto skutečně slouží v ostrém provozu a s lékařem na sedadle spolujezdce pomáhá zachraňovat životy. „Postupně chceme auto otestovat na základnách ve Zlíně, v Otrokovicích, Uherském Hradišti, Kroměříži a Slavičíně,“ říká Josef Valenta, ředitel ZZS ZK. Účelem je podle něj otestovat auto v různých podmínkách. „Zatímco ve Zlíně jezdí auto krátké trasy takříkajíc kolem komína, v jiných lokalitách na něj čekají jiné úkoly, ale také odlišný terén,“ vysvětluje Valenta výběr lokalit pro testy. Na každé z nich auto postupně stráví 14 až 21 dní v ostrém nasazení. „Využíváme ho ve všední dny od sedmi do devatenácti hodin, což jsou typicky časy největšího vytížení.“ Při službě ve Zlíně auto absolvovalo denně pět až deset výjezdů.

Elektrická čtyřkolka baví

První zkušenosti s elektromobilem jsou přitom jen a jen kladné. „Mohu potvrdit, že auto využíváme zcela stejným způsobem jako naše stávající vozy pro systém rendez-vous,“ pokyvuje Valenta, že se elektromobil z hlediska použitelnosti nijak od ostatních aut neliší. „Řidiči se na službu s ID.4 GTX vždy velmi těší, v praxi oceňují jak intenzivní akceleraci auta, tak schopnosti jeho brzdového systému. Auto nabíjíme, kdykoli je přítomné na základně, a energie v baterii nám vždy na den provozu vystačí.“ Pro jistotu ale záchranáři dobíjí ID.4 GTX pokud možno vždy do 80 % kapacity baterie, což je výrobcem doporučené maximum pro udržení vlastností akumulátoru po celou dobu jeho plánované životnosti.

Nulový problém s elektromobilitou

Někdy dokonce auto stráví na nabíječce mezi zásahy jen pár minut. I když s autem řidiči záchranné služby rozhodně nejezdí v rukavičkách, v městském provozu zvládnou na jedno nabití baterie bez problémů ujet i více než 250 kilometrů. Mimochodem, nabíječka je k dispozici na všech stanovištích ZZS ZK. I standardní sanitky totiž mají baterie, které živí jejich nákladnou výbavu určenou k záchraně životů. S nasazením elektromobilů tak nemusí záchranáři zásadně měnit svou infrastrukturu. Důležitým kladem vozu ID.4 GTX je jeho velkorysý prostor, do něhož se vejde i veškeré potřebné vybavení. Auto má kromě vysílačky a speciálního počítačového systému s napojením na zdravotnické operační středisko především nákladnou zdravotnickou výbavu.

„V autě vždy vozíme tři batohy s kompletním zdravotnickým vybavením včetně léků a infuzí. Stejně jako naše ostatní vozy je vybaveno defibrilátorem, přístrojem pro nepřímou srdeční masáž a plicním ventilátorem,“ vyjmenovává Valenta důležité prvky. Aktuální test má pomoci ZZS ZK připravit na možné budoucí širší nasazení elektromobilů v praxi. Záchranáři tak teď se zástupci dealera, českého zastoupení automobilky i s konstruktéry z Wolfsburgu diskutují různé konstrukční detaily, které v budoucnu usnadní nasazení takových aut do provozu.

Technické parametry Volkswagen ID.4 GTX

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 584 × 1 852 × 1 612 mm, 2 224 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 480 km
Cena od1 597 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze