Škoda Octavia
test

Škoda Octavia

Zaostřeno na technologie
1
  • Aktuální generaci Škody Octavie poznáte podle dělených světlometů
  • Těšit se můžete hned z několika příjemných „Simply Clever“ řešení
  • Nový infotainment ve spojení se Škoda Connect potěší i technologického nadšence

Škoda Octavia. Fenomén na našem trhu a auto, na které nedá spousta lidí dopustit. Ve své poslední modernizaci dostala jeden prvek, který velmi rozděluje veřejnost – dělené přední světlomety. A jak se líbí vám?

Škoda Octavia – zaostřeno na technologie

Design: kontroverzně čtyřoká

Stará dobrá klasika nebo stará nová klasika. A ono je to vlastně jedno. Nevím, zda je to tím, že tady potkáte Octavii na každém rohu, nebo tím, že oproti verzi RS vypadá klasická Octavia tak trošku chudě. Jenže to dohání v úplně jiných směrech. Abyste v Octavii neměli až takovou tuctovku, pak sáhněte alespoň po zajímavém laku a kolech.

Modernizace však nepřinesla pouze dělené světlomety, ale také nový infotainment, na který se samozřejmě podíváme také.

Infotainment: změna mu prospěla

Nový infotainment ve vrcholném provedení Columbus nabízí displej s úhlopříčkou 9,2 palce. Celému interiéru nové uživatelské rozhraní prospělo, ale pozor – obrazovka je neobvykle účinný lapač vašich otisků. Ale co dneska naše otisky nesbírá, že?

K dispozici jsou standardní funkce, ale také funkce pokročilejší, mezi které patří mimo jiné Škoda Connect. Ve chvíli, kdy celý systém připojíte k internetu (ať už přes váš chytrý telefon nebo datovou SIMku), dostává nový rozměr.

Váš automobil si po registraci do Škoda Connect musíte uložit (ve Škoda Connect můžeme mít uloženo hned několik vozidel) a ke svému účtu pak můžete přistupovat jak přes mobilní telefon, tak i přes webové rozhraní. Účet Škoda Connect se neváže na auta, proto si vaše vozidlo do vašeho účtu musíte uložit. Dozvíte se zde informace o vozidle, jako jaká je jeho poloha, kolik máte k dispozici pohonných hmot, jak probíhala vaše poslední cesta, zda náhodou nesvítíte nebo jestli je auto zamčené.

Přes webové rozhraní si můžete do auta importovat i vaše časté cíle. Líbila se mi možnost nastavení rychlostního limitu. Ve chvíli, kdy auto danou rychlost přeskočí, vám na telefonu vyskočí notifikace. Takže pozor děcka, pokud si půjčujete tatínkovu pojízdnou chloubu.

K dispozici je i aplikace Media Command, která slouží spíše pro cestující na zadním sedadle. K dispozici je jak pro iOS, tak Android. Přes aplikaci se dozvíte předpověď počasí či spotřebu auta, můžete měnit rádiové stanice a tak podobně.

Celý systém je svižný a velmi jednoduchý. Osobně bych ponechal na stranách displeje hardwarová tlačítka, ale chápu, že je to prostě trend. Před volantem je to stará známá písnička. První Škodou, která dostane před volant displej, je model Karoq. Tady tedy čekejte jízdní statistikách a informace o médiích či navigaci.

Víte, proč májí lidi značku Škoda tak rádi? Kvůli maličkostem. Už i v Octavii je najdete a rozhodné potěší. Například pod sedačkou spolujezdce leží deštník. Že ve víčku nádrže máte škrabku na led, to už asi dnes každý ví. Škodovka jde s dobou, takže problém není ani bezdrátová nabíječka pro telefon nebo výborný síťový program v kufru, na který já osobně nedám dopustit. Jde o jakési uspořádání gum, za které pohodlně zachytíte vaše věci. K tomu si přidejte fakt, že náhradní díly seženete všude, provozní náklady jsou příznivé a své hraje také fakt, že spousta lidí pořád bere Škodu jako českou, i když to už dávno není pravda.

Samozřejmostí je možnost bezklíčkového vstupu nebo příjmu televizního vysílání přes vestavěný tuner. Chválíme za kompletní českou lokalizaci, a to i hlasového ovládání, stejně jako za podporu CarPlay i Android Auto.

Interiér: drží se svého standardu

K tomu všemu si přidejte i interiér, kam si sednete a tak nějak intuitivně víte, kde co je. Zpracování je v pořádku, stejně jako prostor, a to i na zadních sedadlech. Jestliže by vám to bylo málo, kupte si Superba, který v ohledu prostoru pro nohy pasažérů vzadu stále jasně kraluje.

Motor: výkon mu nechybí

Námi testovaná motorizace byla rovnou ta nejsilnější, kterou však nedoprovází označení RS. Šlo o benzinovou osmnáctistovku s výkonem 132 kW. Ten se přenášel na přední kola přes převodovku DSG. Nepočítejte s velkým závoděním. Výkon máte k dispozici ve chvíli, kdy potřebujete předjet či rychle vyrazit z křižovatky.

Ačkoli 184 koní není málo, výkon nijak negraduje a celkově vás šlapání na plyn brzy přestane bavit.

Ve chvíli, kdy Octavii nebudete hnát, vám to vše začne dávat smysl. A možná i to je důvod, proč v České republice tolik Octavií jezdí.