Škoda Fabia Monte Carlo (2021)
test

Škoda Fabia Monte Carlo (2021)

Zaostřeno na technologie
4

Nejnovější generace oblíbené Fabie přinesla hned několik zásadních novinek v čele s vyšším komfortem pro pasažéry, který vychází z upravené konstrukce. Edice Monte Carlo pak tradičně nabídne také sportovně vypadající design, zajímavou výbavu a na velikost/hmotnost vozu i slušně výkonnou motorizaci v podání 1.5 TSI. Jaké jsou mé dojmy z používání čtvrté generace Fabie v provedení Monte Carlo?

Do příchodu konkurence z Jižní Koreji se na našem trhu málokterý vůz těšil takové popularitě jako právě Fabia, která se profilovala jako ideální vůz pro mladé rodiny, jež nemají peněz nazbyt. S příchodem nejnovější (čtvrté) generace je k dispozici také stylové provedení Monte Carlo, které stále dokáže vzbuzovat emoce.

Technické parametry Škoda Fabia (4. generace) 1.5 TSI

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 107 × 1 780 × 1 460 mm, 1 224 kg
PohonBenzín, hnaná náprava: přední
Výkon110 kW, , točivý moment: 250 Nm
Nádrž50 l
SpotřebaKombinovaná: 5,7 l / 100 km
Cena od549 600 Kč

Za „litr“ odemknete deset litrů navíc

Při návštěvě konfigurátoru zjistíme, že Škodu Fabii Monte Carlo lze pořídit již od 464 900 Kč, ovšem v testovaném provedení s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW doprovázeném 7stupňovým automatem, souborem funkcí Travel Assist, parkovací kamerou, bezklíčkovým přístupem či panoramatickým oknem se cena vyhoupne na 650 tisíc korun. A to jsou peníze, za které se dá pořídit i o poznání sportovnější Hyundai i20 N.

Rovněž volba Škodovky v základu doslova „přiškrtit“ velikost nádrže na 40 litrů (pomocí klapky) a za příplatek tisíc korun ji pak „odemknout“ na plný objem (50 litrů), a to dokonce i u provedení Monte Carlo, je slušně řečeno k vzteku. Jeden by čekal, že Škoda přehodnotí tento postoj a raději zvýší plošně základní cenu o 1 000 Kč, než aby nabízela takovýto druh „doplňkové výbavy“ v sekci s názvem Praktičnost a příslušenství. I přes menší rozčarování z výše uvedeného jsem si však Monte Carlo užil. I přestože jsem se soustředil zejména na technologie, si nemohu odpustit několik poznatků k autu jako takovému. Na fDrive.cz přeci jen spalovací vozy běžně netestujeme a Fabia se v tuto chvíli nedodává ani v dnes již poměrně běžném provedení MHEV.

Dozadu klidně i s dětskou sedačkou

U interiéru lze mezigeneračně vnímat vcelku podstatný rozdíl a spíše než popisování nárůstu objemu a ploch v centimetrech se podělím o praktické zkušenosti někoho, kdo je zvyklý jezdit v (rovněž relativně malém) Hyundai i30 Fastback s dětskou sedačkou (se základnou), která zabere dost místa. Obávaného prostoru na zadní lavici ve srovnání s Hyundai přeci jen bylo o něco méně, ale pokud není jeden z rodičů, který má vzadu sedět s dítětem, extra vysokého vzrůstu, nebude problém se dozadu relativně pohodlně vměstnat a mít i dostatek pohodlí. Na cestu na dovolenou k moři touto Fabií to příliš nevidím, ale na běžné pojížďky je komfort dostačující.

Zpracováním mě však mile překvapilo i sedadlo řidiče. Očekávání nebyla příliš vysoká a dostalo se mi pohodlného posedu, který jsem si mohl dostatečně nastavit dle potřeb. Sedadlo lze přitom i dost snížit, pokud rádi jezdíte co nejvíc u země a v případě, že si Monte Carlo kupujete pro sebe a vaši drahou polovičku, nebudete mít o místo nouze, jelikož lze posunout výrazně dozadu. Dávno pryč jsou samozřejmě i časy, kdy byste se měli ve Fabii třít rameny či lokty se spolujezdcem.

Velký displej, kam se jen podíváš

Stran chytré výbavy a technologií uvnitř interiéru pak Škoda Fabia nabízí v podstatě vše, co by si mohl moderní uživatel přát, tedy podporu bezdrátového nabíjení, velký displej infotainmentu i digitální kokpit, ale také bezdrátovou konektivitu se smartphonem. Během používání jsem si vzpomněl na testování Škody Scala, která byla mimochodem osazena i stejným motorem.

Digitální kokpit má několik možností zobrazovaných údajů, ať už jste spíše minimalisti, kterým vyhovuje mít na obrazovce prakticky pouze ukazatel rychlosti s aktuálním dojezdem, preferujete imitaci klasických budíků, nebo byste rádi velký náhled mapy. V tomto ohledu mám na mysli tedy pouze interní navigaci/mapu vozu, například Waze z propojeného telefonu si zde takto nevykreslíte, což je škoda, ale alespoň v malém měřítku dokáže přenést pokyny z Waze na digitální kokpit (směr a šipky odbočování). Podobně jako u Scaly rovněž zůstává skvělá čitelnost digitálního kokpitu v jakýchkoliv světelných podmínkách, stejně jako schopnost automaticky upravit jas, aby vás v noci displej zbytečně neoslňoval.

Středový panel pak doprovází klasická (dotyková) tlačítka pro navigaci v rámci systému. Responzivita tlačítek i displeje je pak bezproblémová a během testování se mi nestalo, že by zobrazované informace jakkoliv zamrzly či něco podobného.

Ovládání klimatizace a lidově řečeno „ofuku“ předního a zadního okna (včetně regulace teploty ve voze) je manuální, což je pro mnohé jistě dobrá zpráva, stejně jako fyzická tlačítka a „válečky“ na velmi pěkně zpracovaném volantu, který se pohodlně drží a obepíná jej perforovaná kůže.

Spotřeba se ustálila po ujetí cca 600 km na 6,5 litrech na 100 km.

Interiér samotný na mě působí příjemně, rozhodně věřím, že má v sobě i jistou dávku „wow“ efektu pro ty, kteří v Monte Carlu neseděli a budou mít tendenci Fabii třeba i trochu podceňovat. Kruhové výdechy klimatizace i červený akcent palubní desky, madla od dveří a dalších prvků vytváří pěkný kontrast s černou. V tomto případě si ostatně červené všimnete i u rámů samotných dveří, které už nekryje žádný další plast, což naštěstí nemá negativní dopad na ruch uvnitř vozu ani při vyšších rychlostech. Výlučně USB-C jsou pak poznávacím znamením novějších Škodovek. V době testování naštěstí většina výrobců dodává ke svým smartphonům, tabletům a chytrým hodinkám kabely zakončené USB-C, takže to nepředstavuje žádný problém.

Škoda Fabia (4. generace)

V neposlední řadě si zaslouží pozornost také systém vedení v jízdním pruhu, který zvládá držet vůz zhruba uprostřed daného pruhu, nejezdí tedy zbytečně blízko středové čáry nebo naopak u krajnice. K dispozici je rovněž adaptivní tempomat, což znamená, že jízda v kolonách nebude pro řidiče tak úmorná a vůz se sám postará o popojíždění. Krátce pak zmíním i motorizaci. 110 kW je zejména při jízdě v prázdném automobilu již poměrně slušný výkon, se kterým můžete bezpečně předjíždět a užít si s ním i trochu zábavy, spotřeba se přitom po ujetí necelých 600 km převážně ve městě a v příměstském provozu ustálila na 6,5 litrech na 100 kilometrů, a to jsem během testování auto nijak nešetřil a často si dopřál rychlejší akcelerace.

Zhodnocení

Škoda Fabia Monte Carlo mě příjemně překvapila solidní prostorností i úrovní zpracování a použitými technologiemi. Spolu s testovaným motorem 1.5 TSI se pak jedná i o příjemně živé vozítko, které však s nějakou tou příplatkovou výbavou hravě přesáhne cenu 600 000 Kč, kde se pohybuje i sportovnější Hyundai i20 N. Vyloženě zamrzí příplatek (sic zanedbatelný) za „odemknutí“ celého objemu nádrže, což je podle mě velmi špatný marketingový tah a ve srovnání s diskuzemi o (ne)oprávněnosti příplatků za odemknutí technologie Autopilota u vozů Tesla a jiných výrobců (do jejichž vývoje se investují obrovské částky) působí tento druh příplatkové výbavy opravdu komicky.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz

skoda-fabia-4-generace
Klady
  • slušný výkon i spotřeba s motorem 1.5 TSI
  • moderní technologie se zachováním fyzických tlačítek
  • v rámci možností prostorný interiér
Zápory
  • příplatek za odemknutí plného objemu nádrže
Diskuze ke článku
Michal Michal
Michal Michal
Příplatek 1000 Kč za větší 50 litrovou nádrž? Díkybohu za to. Tak velkou nádrž má málokteré menší auto. Vždyť i mnohem větší Octavia si musí ve většině variant vystačit s 45 litrovou.

Zdířky pouze USB-C jsou velký fail. Naprostá většina lidí má nabíječku s klasickým USB-A (nedávno jsem kupoval nový telefon, který má i rychlonabíjení a nabíječka má USB-A) a musí si kvůli novým Škodovkám kupoval redukce či kabely. Navíc ta kvalita USB-C zdířek je ve Škodovkách mizerná a často je s USB-C kabely problém.
Martin Šafránek
Martin Šafránek
Dotaz: Jak Fabia s 1.5 benzínem bez hybridu souvisí s obsahem tohoto webu zaměřeného na elektrická / hybridní auta?
Dini Dini
Dini Dini
Za 850 je srovnatelná Corsa-E - ta si ale bude líp držet cenu, takže rozdíl při následným prodeji po 3 letech bude zase 200kkč.

A jestli dám za malý auto na cesty okolo baráku 650 nebo 850...to už snad nehraje roli, hotově to asi nikdo stejně nedá (to by nešel pro Fabii za 650) na úvěr už se jednoznačně vyplatí na peníze ta elektrika.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze