BMW i4 vs. Tesla Model 3. Kdo je rychlejší? Vyzkoušeli jsme to
test

BMW i4 vs. Tesla Model 3. Kdo je rychlejší? Vyzkoušeli jsme to

Srovnání zrychlení
34

Jednou ze základních otázek, které řeší fanouškovské komunity, je dilema, zda je rychlejší BMW, tedy tradiční symbol rychlosti, nebo Tesla, jež bez respektu rozbila stará schémata a dere se na špičku. Protože papírové hodnoty jsou jen papírové hodnoty, rozhodli jsme se najít odpověď osobně. A postavili proti sobě nejsilnější verzi BMW i4 a Teslu Model 3.

Soupeři se nemají zač stydět ani v jednom případě. BMW i4 M50 vstupuje do duelu se 400 kilowatty (544 k) a papírovým zrychlením 0–100 km/h za 3,9 sekundy, tedy stejným, jaké nabízí aktuální BMW M3. Tesla vyslala Model 3 Performance 2021, která BMW převyšuje jak papírovým výkonem 413 kW (562 k), tak akcelerací z klidu na stovku za 3,3 s. Obě auta, v jejichž dynamice je zdánlivě velký rozdíl, totiž zvládnou čtvrt míle za shodných 11,7 s, takže Mnichov předem zbraň do obilí rozhodně nehází. A to přestože jej hendikepuje i o 300 kg vyšší hmotnost. BMW však vždy dokázala překvapit, i když mívala často nějaké ty kilogramy navíc.

Drag race BMW i4 M50 vs. Tesla Model 3 Performance – Který z těchto rivalů je rychlejší? BMW nebo Tesla?

Může to být vodítko i pro zájemce o pořádné svezení váhajícího právě mezi těmito dvěma vozy. Tesla totiž rychle proslula velmi dobrými jízdními vlastnostmi i podélnou dynamikou. A navíc nabízí dokonalý efekt sleeperu, tedy naprosto překvapující dynamiku v karoserii, od níž by to laik v žádném případě nečekal. Zato BMW se svými ostře řezanými detaily inzeruje své schopnosti světu více než zřetelně. BMW je o něco dražší, svou základní cenou 1 847 950 Kč převyšuje Teslu za 1 724 990 Kč a s výbavou, jakou zde čekáte, počítejte spíš s konečnou částkou kolem 2,2 milionů. Jenže i4 nabízí technologie, kterých se u Modelu 3 nedočkáte a navíc triumfuje nesrovnatelně intenzivnějším pocitem kvality a hodnoty za peníze. Pokud chcete, aby okolí znalo váš sociální status na první pohled, tak s Teslou se vám to arci nepovede.

Ač nechybí dynamika liniím ani jednoho ze soupeřů, BMW ji podává mnohem otevřeněji a dramatičtěji

K zajímavým rozdílům patří i vyšší teoretická rychlost DC nabíjení u Tesly (250 proti 200 kW), avšak o něco menší baterie, konkrétně 82 oproti 83,9 kWh brutto a 76 versus 80,7 kWh netto. To však nic neznamená, protože Tesla se chlubí lepší spotřebou nejen na papíře, ale především v praxi. Také dál dojede, ovšem rozdíly v tomto případě už nejsou tak markantní jako v době premiéry Modelu 3 a jeho porovnávání s nemnohými konkurenty ze zbytku světa. Každopádně i s BMW po dálnici ujedete 390 km, s Teslou to ovšem pořád bude o pár desítek kilometrů dál.

Zajímavá je komparace rozměrů; BMW je citelně delší a o chlup vyšší, Tesla zase podstatně širší. Jenže rozdíl ve vnitřním prostoru tomu neodpovídá, možná proto, že se Tesla musí spokojit s rozvorem o plných 122 mm kratším. Rozdíly dále umocňuje kufr. BMW nabízí o 26 litrů vzadu více a díky výklopné celé zádi mnohem lepší přístup než sedan Model 3. Tesla účinně kontruje „frunkem“, který naopak BMW postrádá, kde schová všechny nabíjecí kabely a provozní nezbytnosti plus něco navíc.

Ač dozadu naložíte v BMW více zavazadel a díky výklopné celé stěně i pohodlněji, „frunk“ pro praktické uložení nabíjecích kabelů a provozních potřeb nabízí zase jen Tesla. Je až s podivem, jak se do kratšího auta vešel

Srovnání na trati není předmětem tohoto testu, přesto zmiňme, že rohování je doménou obou soupeřů, avšak BMW k němu nabízí citelně více jízdního komfortu. A také cestovního; počínaje skvělými sedadly přes výborné odhlučnění až po výběr opravdu příjemných komfortních i bezpečnostních doplňků, které Tesla nezná. Například head-up displeje, ventilovaných sedadel či maticových světlometů.

Před samotným startem je třeba příprava, přeci jen jsme ve 21. století a každý, své cti dbalý výrobce, své špičkové modely vybavuje ohromným množstvím různých přepínačů a nastavovadel. Takže v BMW to začíná přepínačem jízdního módu v poloze Sport, aktivací zvukových efektů, aby z celé akce něco měl i sluch, spuštěním funkce Launch control a vůz je připraven drtit pneumatiky vším, co nabízí jeho dva silné elektromotory, již od první otáčky kol.

Takže první duel: čtvrt míle s pevným startem. A ten se stává poměrně snadnou kořistí Tesly, i když jsme podle odstupu v papírových parametrech čekali větší rozdíl. Cílový rozdíl by mohl být ještě těsnější, případně nulový, nebýt plynového pedálu v BMW, namapovaného tak, aby nechal zpočátku malou prodlevu. To Tesla umí poslat na kola vše a ihned, bez ohledu na životnost hnacích poloos.

Stejná vlastnost připravila BMW o vítězství v souboji pružného zrychlení, tentokrát mnohem těsněji. BMW s těžším zpřevodováním navíc začalo ve druhé polovině úseku Teslu čím dál rychleji dohánět a vítězství mu uniklo jen o docela malý kousek.

Zábavy za volantem nabízejí oba vozy spoustu, pořádný cestovní komfort a pocit kvality však nabídne jen jeden z nich

Závěr je tedy jasný; v nižších rychlostech má Tesla navrch, určitou dobu od pevného startu dokonce výrazně. Porovnání pružných akcelerací už tak jednoznačně nevyznívá a od 200 km/h se křivky protínají a vlády se ujímají Bavorští. Ovšem jen do dosažení omezovače, který u BMW zasahuje už v 225 km/h, kdyžto Tesla zvládne až 261 km/h, tedy více než naprostá většina spalovacích konkurentů s omezením na 250 km/h. V těchto rychlostních pásmech už je ovšem úbytek dynamiky dost znatelný, zatímco BMW táhne až do maximálky jako lev.

Technické parametry BMW i4 M50

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 215 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 kW, 544 koní, točivý moment: 795 Nm
Baterie83,9 kWh (80,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 590 km
Cena od1 908 400 Kč

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 16. 8. 2022 09:26
Tesla musí hodně zamakat, aby v Evropě kralovala. Závody ve zrychlení civilních auto na silnici zajímají jen honibrky, kteří beztak nejsou cílovka. V USA se asi s interierem a chováním spokojí, ale Evropani těžko. Jak jsem někde psal, čekal jsem hodně, byl jsme zklamaný i když to není špatný auto...od ID.4 jsem moc nečekal a jsem nadšený...i když má své mouchy.
Tomáš Čermák
Tomáš Čermák
Naposledy upraveno: 16. 8. 2022 03:57
Na sileny zrychleni kaslu. Vitezi BMW na cele care. Jizdni komfort, odhlucneni, kvalita.
Martin Lacina
Martin Lacina
Za me jakozto uzivatele ev, ktery jezdi na elektrinu pres pet let s najezdem presahujicim 275tis.km je to zase 50/50.

Zrychleni je mi ukradene, obe auta odvedou v tomto smeru v beznem provozu nadprumerne dobrou praci.

BMW je urcite znatelne kvalitnejsi, pohodlnejsi a bezporuchovejsi auto nez Tesla, ale pri ohledu na polykani kilometru vitezi zase Tesla vetsim dojezdem a rychlejsim nabijenim.

Inu jak zhodnotil po pul roce uzivani jeden kolega, ktery si ode me nenechal nakup TM3 rozmluvit, “je to vyborny elektromobil, ale naprosto mizerne auto”.
Petr
Petr
Je asi dobré zmínit, že výbava, kterou je Tesla vybavena - počínaje metalickým lakem atd., by navýšila cenu BMW i4 eDrive M50.

Za použití konfigurátoru BMW jsem se dostal na 2 053 000,- CZK.
U Tesly Model 3 Performance je to 1 750 000,- CZK.

Pro základní konfigurace modelů je to:
1 650 000,- CZK u BMW
1 395 000,- CZK u Tesly

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze